حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار دی ماه - حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

 - ثبت نام ترم بهمن از علاقمندان دوره های طلبگی آزاد و دوره حفظ قرآن به همراه دروس آزمون کارشناسی ارشد

*********

ماهنگار شماره چهار –دی ماه- 1392

حوزه علمیه اهل بیتعلیهم السلام

ربیع الاول؛ آغاز فصلی نو برای بشریت

****

کلام رهبر ( تاریخ - 25/7/1370)

   کار مهم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم که دعوت به حق و حقیقت و جهاد در راه دین بود در مقابل دنیای ظلمانی زمان خود پیامبر اکرم صلی الله   علیه و اله و سلم دچار تشویش نشد . چه آن روزی که در مکه تنها بود ، یا جمع کوچکی از مسلمین او را احاطه کرده بودند و در مقابلش سران متکبر عرب صنادید قریش و گردن کشان ، با اخلاقهای خشن و با دست های قدرتمند قرار گرفته بودند ، و یا عامه ی مردمی که از معرفت نصیبی نبرده بودند ، وحشت نکرد . سخن حق خود را گفت و تکرار کرد ، تبیین کرد و روشن کرد ، اهانت ها را تحمل کرد ، سختی ها و رنج ها را به جان خود خرید تا توانست جمع کثیری را مسلمان کند ، چه آن وقتی که حکومت اسلامی تشکیل داد و خود در موضع رئیس این حکومت قدرت را به دست گرفت .

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این صحنه ی دعوت و جهاد ، یک لحظه دچار سستی نشد و با قدرت جامعه ی اسلامی را پیش برد ، تا به اوج عزت و قدرت رساند و همان نظام و جامعه بود که به برکت و ایستادگی پیامبر صلی الله و علیه و آله  و سلم در میدان های نبرد و دعوت در سالهای بعد توانست به قدرت اول دنیا تبدیل شود .

****

   نه دی:

    « قضیه ی امان نامه ثابت کرد که عباس علیه السلام هم که باشی دشمن برای جدا کردن تو از ولایت طمع می کند    9 دی روز پایتخت بصیرت و روز طنین فریاد لبیک یا خامنه ای گرامی باد »

روز های سال به خودی خود هیچ ویژگی خاصی ندارند بلکه این حوادث و اتفاقات خلق شده در این روزهاست که به هریک از آنها هویت مشخصی داده است و آن روزها را از دیگر روزها متمایز کرده است . نهم دی نیز از این قاعده مستثنی نیست . این روز هرچند سیل ویرانگر یک روزه برای جریان فتنه بود اما بدون زمینه و سابقه نبود حوادثی اتفاق افتاد که 9 دی را بوجود آورد  .

فتنه گران به چه مشغولند ؟

همه ی ما به نحوی یا گرفتار فتنه شده ایم یا می شویم . در قرآن کریم آمده است که : ( الفتنة اشدّ من القتل - فتنه از کشتن سختر است - بقره /191) (الفتنة اکبر من القتل – فتنه از کشتن بزرگتر است – بقره / 167 ) این که می گویند فتنه ( اشد ) یا ( اکبر ) است به خاطر اینکه اگر آدم کشته شود ، بلاخره دنیا را از دست داده است ولی آخرت دارد . اما آدمی که گمراه شد و حق را تشخیص نداد به آخرت  نیز نمی رسد . پرسش این است که چه کسانی دنبال فتنه هستند ؟ و چگونه فتنه گری می کنند ؟ اینجاست که مفهوم قرآنی خناس مطرح میشود . خناس یعنی ناپیدا یعنی گاهی آدم از دشمن مخفی ضربه می خورد ، می رود پنهان میشود ، کمین می کند و در زمان های مختلف و از موقعیت های متفاوت حمله می کند و پس زمینه ها و اسباب فتنه گوناگون است .

امیر المومنین علی علیه السلام در خطبه 151 نهج البلاغه در فتنه ها دومرحله پیدایش و رشد و بروز فتنه را مورد اشاره قرار می دهد پیدایش فتنه پنهان است یعنی قصدها و هدفها نهفته است ، شیطان ها برای اهداف پلید خود نقشی میریزند و بر اساس آن عمل می کنند تا زمانی که نقشه به مراحل خاصی از رشد خود نرسیده باشد ، قصد وهدف آنها پنهان می ماند . فتنه در شروع ، آرام آرام قوت می گیرد و منازل خود را یکی پس از دیگری می پیماید . جریان نو پدیده باطن گندیده و مریضی دارد و نقشه های شومی در بطن او نهفته است  می نوان متصور شد که همچنان که جوان آرام آرام رشد می کند و به قوت و توانایی می رسد  فتنه نیز این چنین رشد می کند و به مراحل قوت خود نزدیک می شود تا ظهور و بروز یابد .امیر المومنین علی علیه السلام بزرگترین فتنه را حکومت بنی امیه معرفی می کند حکومت بنی امیه از زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله پایه ریزی شد آنگاه که ابوسفیان مزورانه اسلام اورد و تلاش کرد تا با لباس  اسلام قدرت را به چنگ آورد ، در حقیقت نطفه فتنه بسته شد و این نطفه مراحل رشد خود را طی کرد . در زمان خلفا این نطفه رشد بیشتر یافت ، استخوان بندی آن شکل گرفت و پیروان و طرفداران بسیاری جمع نمود . در زمان عثمان ظهور بیشتری یافت و در زمان حضرت امیر علیه السلام به ظهور کامل رسید . فتنه در هنگام آشکار شدن ، دارای دو قطب و محور است که به واسطه ی آن به حرکت می آید . معاویه قطب و مدار سنگ آسیاب آن فتنه بود پس در فتنه بایستی محور کوبیده و نابود شود تا آسیاب فتنه از خرد کردن انسان های جامعه باز ایستد . ... ادامه دارد   

****

  (در پشت سنگرها خوابمان نبرد )       ( کلامکم نور – 9/12/1379)

   تعریف تهاجم فرهنگی : بی بند و باری و فساد هم یکی از شاخه های تهاجم فرهنگی است ، اما تهاجم فرهنگی بزرگتر از این است که اینها در طول سال متمادی به مغز ایرانی و باور ایرانی تزریق کردند که تو نمی توانی ، باید دنباله رو غرب و اروپا باشی . نمی گذارند خودمان را باور کنیم . نمی شود صورت مسأله ی وجود تهاجم فرهنگی را پاک کرد بعضی افراد می خواهند صورت مسأله را پاک کنند . وقتی می گوییم دشمن ، می گویند دشمن چیست ؟ وقتی می گوییم توطئه ، می گویند شما بدبین هستید ! نمی شود با پاگ گردن صورت مسأله  قضیه را تمام کرد قضیه که حل نمی شود باید فکر کرد .  

****

   آشتی با امام زمان عج :

   درشماره قبل سؤال شد که انسان که انسان چگونه می تواند به سه مرحله که « از کجا آمده و در کجاست و به کجا می رود ؟» علم پیدا کند ؟  دو مرحله از سه مرحله مربوط به ماورای طبیعت و یک مرحله ی آن مربوط به عالم طبیعت است . شناختی که برای مرحله طبیعت به آن نیاز داریم به پنج مرحله مهم تقسیم می شود که عبارتند از : 1- شناخت جسم انسان – 2- شناخت روح انسان -3- شناخت رابطه جسم و روح و نوع تأثیر متقابل آن ها بر یکدیگر – 4 – شناخت عالم طبیعت بدون انسان – 5- شناخت رابطه طبیعت با انسان ( یعنی مجموع روح و بدن او ) و کیفیت تأثیر متقابل بین طبیعت و انسان .

  پس مجموع اطلاعات و علومی که سعادت بشر را تأمین و تضمین می کند ، حداقل به هفت دسته تقسیم می شود . حال باید دید خود انسان به تنهایی به کدام یک از این علوم هفت گانه مجهز و مسلح است ؟ قطعاً و یقینا ً به هیچکدام .بشر با همه پیشرفت  هایی که کرده ، به دانش اندکی از هر یک از این علوم رسیده است پس باید به سراغ کسی رفت که انسان را با تمام ابعاد وجودش و برای رسیدن به هدفی بس بزرگ و عالی خلق کرده و نیز تمام سه مرحله عالم وجود را نیز ایجاد نموده است .باید به سراغ خداوند علیم و حکیم رفت چرا که هیچ کس غیر او ، این سه مرحله را بطور کامل نمیشناسد بنابراین هدایت بشرنیز مخصوص اوست و هیچ انسانی حق ندارد دخالتی در جریان راهنمایی و هدایت انسانها کند .

اصل اساسی و فطری پذیرفته شده در بین همه انسان ها ، تبعیت محض و بی چون و چرا از متخصص در هر کاری است همه انسانها فطرتاً و عقلاً به این قانون الهی مجهز هستند که در هر کاری که خود  در باره ی آن آگاهی و تخصصی ندارند ،  به سراغ متخصص آن کار می روند . در درمان بیماری ها به متخصص بلکه بالاترین متخصص ویژه آن بیماری میروند . در تعمیر دستگاهها و اصلاح خرابی ها به سراغ متخصص ترین کسی که از آن دستگاه آگاهی دارد یعنی سازنده آن میروند و .... انسان حاضر نیست در هیچ زمینه ای به سراغ غیر سازنده و غیر متخصص اصلی در هر کاری و چیزی برود و اگر تحت تأثیر عوامل مختلفی از قبیل : تشخیص غلط متخصص یا تبلیغات  دروغین یا سهل انگاری در شناخت متخصص به سراغ غیر متخصص رفت و بعد متوجه چنین اشتباهی شد فورا ً او را رها می کند و به سراغ متخصص اصلی و حقیقی میرود .لزوم پیروی از متخصص که اصل عقلی و ثابت است ، در مورد مهم ترین حرکت و عمل انسان یعنی حرکت به سوی ابدیت و کمال لایق انسانی و تأمین سعادت دنیایی و ابدی نیز جریان دارد ، مهمترین حرکت انسان تابع همان اصل عقلی است و در قیامت خداوند  ما را با همین اصل محاکمه خواهد کرد .

هیچ یک از کارهای انسان  ا اول خلقت  تا روز قیامت  به اندازه ی حرکت او  به سوی کمال لایق و تأمین سعادت دنیا و آخرت ، نیاز به اطلاعات تخصصی ندارد بنابراین جز خداوند هیچ کس نمیتواند این موجود با عظمت را به راه سعادت هدایت نماید . " قل انّ هُدی الله ِ هوَ الهُدی " سوره بقره / آیه 120 -       .... ادامه دارد 

****

   پای درس استاد :

   انفاق نکردی منافقی، انفاق یعنی شکاف را بپوشان پر کن. کسی که شکاف را زیاد می کند منافق است. کسی که شکاف را می پوشاند مُنفِق است. این شکاف کجا ممکن است پیش بیاید و ما کدام شکاف را باید بپوشانیم که بشویم مؤمن؟ شکافی که در سر راه ایمان درست می شود یعنی این که یک جایی ممکن است به خاطر دلایلی ایمان متزلزل شود خودتان را برسانید آن جا و به هر چه می توانید با زبان است با حرف است با آبرو است با مهربانی است با پول است با هدیه است با رفع مشکل است با سرمایه دادن است با درمان مرض است با هر طریقی که می توانید «وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفینَ فیه». (حدید – 7 )

****

   شهدا :

    وقتی که از مهاجران سرخ می گویم ، طنین پرواز از کوله بار واژه هایم می تراود نی لبک قلبم با نجوای نوای جدایی مرا به خود می آورد تنم از تبی سنگین اما معطر ، لبریز میشود و عشق چه واژه پر ابهتی است ! باید به قلمم بگویم که برای نوشتن از دشتستانهای سرخ شقایق ، وضو بسازد و با کلام مقدس نام شهیدان ، نور را در دهان خویش بچرخاند ،  روشنی را مزه کند و در هوای سپیده و صحرا ، پرواز را بیاموزد و اوج را فرا گیرد و عروج را به تماشا بنشیند . بوی شکفتن از شهید می آید ، تراوش بیکرانه ایثار از نام بلند همه ی شهیدان جاری ترآبشاری است که بر ذهن زمین و زمان می گذرد.( به نقل از کتاب پیچک خیال – جواد نعیمی )

    سبک زندگی شهدا : او فرمانده سپاه پاسداران در بازی درازو دشت ذهاب و گیلان غرب و سومار بود ، مادرش می گوید او در سال 1338 به دنیا آمد پسری فهمیده و دانا بود ، برای انقلاب زحمت می کشید، انتظار شهادتش را از همان سالهای اول ِ انقلاب داشتیم  به او گفتم به فکر خانواده و زن و زندگی باش ، به من گفت هیچی نمی خواهم . روزهای پیروزی انقلاب به امر مبارک امام مردم برای خانه سازی جواهرات و پول می دادند ، من به او گفتم مادر ، من چیزی ندارم که بدهم ، گفت : مادر مرا که داری ، بده . برادرش در باره او می گوید : او واقعا عاشق فراگیری علوم اسلامی بود او گوی سبقت را از ما گرفت او برای خودسازی به عملگی میرفت در آمد ، کارهای روز جمعه اش را جمع نمیکرد و به بچه هایی می داد که میخواستند کتاب بخرند یا احتیاج داشتند. در دوران تحصیلش در دانشگاه که در انرژی اتمی درس می خواند با وجود اینکه شرائط مادی او در آن رشته خیلی خوب میشد میتوانست به آلمان برود اما قبول نکرد و به دنبال هدف مقدسش رفت .

همسرش می گوید او به من میگفت تو باید خود را برای یک زندگی ای  آماده کنی که خوشی بصورت متداول در آن وجود ندارد ، بلکه لذتهای دیگری دارد و آن فداکاری است . یکی از همرزمانش د رباره او می گوید از این شهید دنیایی از خاطره ها باقی مانده که به یقین به علت نگنجیدن در قالب بیان بسیار ناگفته  خواهد ماند ( اقتباس از کتاب مقام شهید در پیشگاه پروردگار- ص52– سید مجتبی ذاکری)

****

  این کشتی ناخدا دارد :

     مقام معظم رهبری سکاندار کشتی انقلاب اسلامی هستند . کشتی انقلاب با هدایت معظم له در اقیانوس حرکت می کند در حالی که انواع موج ها و طوفان ها و دزدان دریایی این کشتی را تهدید می نماید . در درون کشتی هم ، برخی در صدد به هم زدن نظم عمومی و یا سوراخ کردن بدنه ی کشتی اند . عده ای تلاش می کنند موتور محرکه ی کشتی  را از کار بیندازند . بعضی هم با برنامه هایی به دنبال ایجاد خلل در روند حرکت صحیح این کشتی اند تا مسافران آن دیرتر به مقصد برسند . هنر سکاندار این است که با شناخت درست دشمن  و دشمنی ها ، آگاهی از طرح های بدخواهانه و شیوه های اجرای آن و مطلع شدن  از زمان اجرای طرحها ، برنامه ی دقیق و حساب شده ای  را برای مقابله  طراحی نماید همه مسافران  را با طرحهای دشمن و روش های مقابله آشنا سازد و با آماده نمودن مسافران  برای مبارزه ، امید به پیروزی برخصم را در دل همه ی همراهان زنده کند .

سکاندار کشتی با یک مدیریت قوی و دلسوزانه این روش را بکار می گیرد و کشتی را به سر منزل مقصود و هدف می رساند . این هنر در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به خوبی قابل رؤیت است ملت ایران از جنگ هشت ساله بیرون امده اند . هشت سال در جنگ نظامی ، استخوان خرد کرده اند و تازه می خواهند نفس بکشند و لی دشمن وارد مرحله ی دیگری از نبرد با انقلاب اسلامی شده است ، جنگی در میدان فرهنگی . شناخت این هجمه خیلی مهم است .از چه زمانی شروع شده است ؟ با چه روشی پیش میرود ؟ هدفش چیست ؟ سربازان دشمن چه کسانی هستند ؟ برای مقابله با تهاجم چه باید کرد ؟ آیا شیوه ی کار دشمن  با گذشت  زمان تکرار می شود یا طرح او پیچیده تر می شود ؟ وظیفه ما در این پیچیدگی چیست ؟ مقام معظم رهبری در تاریخ 7/9/1367  می فرمایند : " یک جبهه بندی عظیم فرهنگی که با سیاست ، صنعت ، پول و با انواع و اقسام پشتوانه ها همراه است ، الآن مثل سیلی است که راه افتاده تا با ما بجنگد "  .  ... ادامه دارد

*****

   احکام :

     سید مجتبی ذاکری در کتاب مقام شهید در پیشگاه پروردگار،احکام دفاع را ضمیمه ی کتابش کرده است او مینویسد که : جالب توجه اینجاست تا آنجایی که من بررسی کردم احکام دفاع را آنهم با آن اهمیتی که در اسلام برای مسلمین دارد ، در هیچکدام از رساله های عملیه مراجع تقلید فعلی – آن زمان – چه در رساله های عربی و چه فارسی غیر از تحریر الوسیله امام نیافتم .امام  در اوج خفقان سلطنت کثیف پهلوی ، احکام دفاع را در تمام زمینه ها ی مختلف بیان فرمودند ، اینجاست که انسان پی میبرد به آن بینش  الهی و جهان بینی این ابر مرد تاریخ اسلام .

مسأله 1- شکی نیست که هرگاه شخص محاربی ، یا مهاجمی ، یا دزدی ، یا غیر اینها ، بر جان انسان یا ناموس انسان ، یا مال انسان حمله کند باید ( این شخصی که مورد تهاجم قرار گرفته ) بقدر تواناییش از جان و مال و عِرض و ناموسش دفاع کند .

****

     تغذیه در طب سنتی ایرانی (اسلامی)

    بقیه از شماره های قبل- شماره 4)

   مزاج ها :

 1- گرم و خشک 2- گرم 3- سرد 4- گرم و تر 5- تر 6- سرد و تر 7- خشک 8- سرد و خشک 9- معتدل

1- گرم و خشک : صفرا  -

 2- سرد و تر : بلغم 

-3- گرم و تر : دم –

 4- سرد و خشک : سودا

   مزاج گرم و خشک

    خصوصیات جسمی : لاغر اندان ، رنگ چهره به زردی می زند ، پوست گرم و خشک ، گرمایی ، عطش زیاد ، کم خواب ، تمایل به خوردن ترشی و  خیار و کاهو.

   خصوصیت روانی : زود عصبانی شده و زود هم آرام می شوند ، پر جنب و جوش ، پر انرژی ، با هوش ، و پرحرف

   نکته : اگر همسر شما صفراوی مزاج است در فصل تابستان ، ممکن است وقتی به خانه بر می گردد به شدت عصبانی باشد ، مراقب باشید تا به شعله آتش او دامن نزنید . بهترین کار این است که با یک لیوان شربت خنک یا یک بشقاب هندوانه و یا با کلماتی محبت آمیز از او استقبال کنید . این کار شما مانند آبی است که بر آتش می ریزید . آتش صفرا که فرو نشست می توانید مسائل خود را مطرح کنید .  

    مزاج گرم تر

    خصوصیات جسمی : درشت اندام ، پوستی سرخ و سفید ، موهای پر پشت ، نبض پر و قوی خواب خوبی ، گرچه تحمل بی خوابی هم بر ایشان راحت است . این افراد تحمل گرمای زیاد دارند نه سرمای زیاد ، علاقه به شیرینی و ترشی دارند .

    خصوصیات روانی : شجاع و جسور – پیشرو و رهبر – آرام – ولی اگر عصبانی شوند مخاطره آمیز می شوند

   مزاج سرد و تر

   خصوصیات جسمی : چاق پر چربی – پوست سفید – موهای کم پشت – تشنه نمی شوند – خواب زیاد – فصل زمستان فصل بدی برایشان می باشد.

  خصوصیات روانی : کم انرژی و کند – صبور و آرام – و کمتر عصبانی می شوند .

   مزاج سرد و خشک

   خصوصیات جسمی : اندامی لاغر – خواب کم – بینی خشک – تمایل به هوای گرم – در فصل بهار راحت ترند . پاییز برایشان نامطلوب است .

    خصوصیات روانی :  افرادی دقیق – منظم – دور اندیش – محاسبه گر

****

       مسابقه :

1- چه قضیه ای ثابت کرد که عباس علیه السلام هم که باشی دشمن در جدا کردن تو از ولایت طمع می کند ؟ 

2- فتنه گران به چه مشغولند ؟

3- در قسمت سبک زندگی شهدا نام شهید چیست ؟

4- کدامیک ازمزاجها برای انسانها خوب و مفید است  ؟ 

5- مناسبتهای ماه ربیع الاول و دی ماه چه چیزهایی هستند ؟

 

............................

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد