« باسمه تعالی »
شماره 1- ( گرد آورنده : نوشین نظری )
صوفیگری
مقدمه : مسأله فرقه سازی و تلاش برای استحاله درونی تشیع از شیوه هاییست که از صدر اسلام تا کنون ادامه داشته و یقیناً تا دوران حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه ادامه خواهد داشت . در دوران حاضرنیز که به برکت انقلاب اسلامی ایران دوران رشد و اقتدار تشیع است این هجمه ها کسترش بیشتری یافته است و مانند همه اعصار گذشته وظیفه خواص شیعه مبارزه با این گونه انحرافات می باشد . در این نوشته به صورت مختصر یکی از این جریانات را بررسی می کنیم .
«آشنایی اجمالی با صوفی گری»
عرفان اصیل اسلامی با تصوف تفاوت زیادی دارد . به دلیل نزدیکی برخی آموزه ها و اختلاط تاریخی متأسفانه بسیاری از مردم گمان می کنند عرفان همان تصوف است . اما بررسی تاریخ شکل گیری مؤسسان و آموزه های این جریان و موضع ائمه و علمای بزرگ شیعه متوجه خواهیم شد که این جریان نه تنها یک جریان دینی نیست بلکه یکی از مهمترین فرقه های منحرف در بین امت اسلامی است .
قال الرضا علیه السلام : من ذکر عنده الصوفیه و لم ینکر هم بلسانه و قلبه فلیس منا و من انکر هم فکانما جاهد الکفار بین یدی رسول الله .
امام رضا علیه السلام می فرمایند : هر کس نزد او از صوفیه سخنی به میان آید و با زبان و دل آنها را انکار نکند از ما نیست . و هر کس ایشان را انکار کند مانند این است که در حضور رسول الله (ص) با کفار جهاد نموده است 1. ( حدیقة الشیعه – ص564) )
دومین فتنه بزرگ پس از ماجرای سقیفه در امت اسلامی ، توطئه جانشینی شخصیتهای ساختگی برای هدایت خلق بود .
این جریان که با زهد بازیهای حسن بصری شروع شد توسط شخصی به نام ابو هاشم کوفی (صوفی) رسماً به عنوان جریان تصوف راه اندازی شد . از همان ابتدا به دلیل مغایرت تفکر این جریان با اسلام ، اهل بیت علیه السلام به مخالفت با ایشان پرداختند .
امام صادق علیه السلام در مورد اولین صوفی ( مخترع تصوف یعنی ابو هاشم کوفی ) می فرمایند : انه کان فاسد العقیده جداً ، و هو الذی ابتدع مذهباً یقال له التصوف ، و جعله مفراً لعقیدته الخبیثه .
یعنی همانا او ( ابو هاشم ) فساد جدی عقیدتی دارد او کسی است که مذهبی را بدعت گذاشت که تصوف نامیده شد و آن را محل فراری برای عقیده خود قرار داد . 2 - ( اثنی عشریه – ص 22)
این جریان کم کم برای خود آدابی بنا نهاد . و هر روز بدعتی تازه وارد دین مبین اسلام نمود . در قرن چهارم هجری توسط یکی از حاکمان مسیحی در رمله ی شام ، اولین خانقاه برای صوفیان ساخته شد . اکثر سران تصوف تا قرن 11 هجری از اهل سنت بوده اند .
خواجه عبد الله انصاری می گوید : از بین دو هزار صوفی که تا کنون دیده ام ، دو تن ایشان بر مذهب روافض ( شیعه ) بوده اند . 3 – نفحات الانس – ص60
از زمان پیدایش این جریان انحرافی ، علمای بزرگ شیعه همیشه با آنها مقابله نموده اند . و در اکثر علمای بزرگ نقد های زیادی بر ایشان می توان دید .
.... ادامه دارد .........