حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار دی ماه /1394

ماهنگار دی ماه

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

دی  ماه 1394

شماره بیست وشش

 

 

 

 

 

*****

 

بمناسبت 17 ربیع الاول

بسم رب محمد صلی الله علیه و آله و سلّم

سپاس خداوندی را که بشری از جنس ما فرستاد

تا طریقش را نشانمان دهد و ما را به سوی نورش رهنمون سازد

سلام خدا بر تو ای پیام آور حق ،

ختم المرسلین ،

مهتر فرستادگان

، رسول عشق .

سلام بر تو ای پیامبر خوبی ها ،

ای رحمت للعالمین ،

ای عزیزترین خلق خدا .

ای نگار به مکتب نرفته

و خط ننوشته ای که در معراجت تا آسمان هفتم عشق پرواز

و همه آفرینش را با چشم دل رویت

و اسرار هستی را در نهان خانه وجودت محرم شدی.

سلام بر تو و خاندان پاکت

که درس عشق را بر پویندگان راهتان آموختید

تا به بیراهه نروند

و به سر منزل مقصود نایل شوند

 

*****

 

    « کلام  رهبر »

حماسه نه دی در تاریخ ماندگار شد

 روزهای سال، به طور طبیعی و به خودی خود همه مثل همند؛ این انسانها هستند، این اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدتهاست که یک روزی را از میان روزهای دیگر برمیکشد و آن را مشخص میکند، متمایز میکند، متفاوت میکند و مثل یک پرچمی نگه میدارد تا راهنمای دیگران باشد           19/10/1388

 

یک حرکت بدون فراخوان

 

 

 راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمانهاست؛ اتکای به خداست. لذا شما می‌بینید آن روزی که توده‌ی عظیم مردم در سرتاسر کشور احساس کنند که دشمنی‌ای متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنیِ جدی‌ای وجود دارد، بدون فراخوان حرکت میکنند می‌آیند. روز نهم دی شما دیدید در این کشور چه اتفاقی افتاد و چه حادثه‌ای پیش آمد. دشمنان انقلاب که همیشه سعی میکنند راهپیمائی‌های میلیونی را بگویند چند هزار نفر آمده‌اند - تحقیر کنند، کوچک کنند - اعتراف کردند و گفتند در طول این بیست سال، هیچ حرکت مردمی‌ای به این عظمت در ایران اتفاق نیفتاده است؛ این را نوشتند و گفتند. علت چیست؟ علت این است که مردم وقتی احساس میکنند دشمن در مقابل نظام اسلامی ایستاده است، می‌آیند توی میدان. این حرکتِ ایمانی است، این حرکتِ قلبی است؛ این چیزی است که انگیزه‌ی خدائی در آن وجود دارد؛ دست قدرت خداست، دست اراده‌ی الهی است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست. دلها دست خداست. اراده‌ها مقهور اراده‌ی پروردگار است. وقتی حرکت خدائی شد، برای خدا شد، اخلاص در کار بود، خدای متعال اینجور دفاع میکند. لذا میفرماید: «انّ اللَّه یدافع عن الّذین امنوا». این را دشمنان نظام اسلامی نمیفهمند، تا امروز هم نفهمیدند؛ لذا تهدید میکنند، حرف میزنند، روشهای گوناگون را به کار میگیرند، به خیال خودشان میگردند نقطه ضعف برای جمهوری اسلامی پیدا کنند؛ گاهی اسم حقوق بشر را می‌آورند، گاهی اسم دموکراسی را می‌آورند؛ ترفندهائی که امروز برای مردم دنیا حقیقتاً ترفندهای مسخره است. میگویند افکار عمومی؛ اما افکار عمومی اگر این حرفها را از آمریکا و صهیونیسم باور میکرد، اینجور در دنیا، در کشورهای مختلف، ملتهای مختلف، در مواقع گوناگون، نفرت خودشان را از این سران مستکبر نشان نمیدادند، که می‌بینید نشان میدهند. هر جا سفر میکنند، گروهی از مردم علیه‌شان شعار میدهند. پیداست که افکار عمومی دنیا فریب ترفندهای اینها را نخورده است. 19/11/1388

دنیا خیره شد

شما دیدید فتنه‌ای به وجود آمد، کارهائی شد، تلاشهائی شد، آمریکا از فتنه‌گران دفاع کرد، انگلیس دفاع کرد، قدرتهای غربی دفاع کردند، منافقین دفاع کردند، سلطنت‌طلبها دفاع کردند؛ نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که در مقابل همه‌ی این اتحاد و اتفاق نامیمون، مردم عزیز ما، ملت بزرگ ما در روز نهم دی ( سال 1388)، در روز بیست و دوی بهمن، آنچنان عظمتی از خودشان نشان دادند که دنیا را خیره کرد. ایران امروز، جوان امروز، تحصیلکرده‌ی امروز، ایرانیان امروز، آنچنان وضعیتی دارند که هر توطئه‌ای را دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی زمینه‌چینی کند، به توفیق الهی توطئه را خنثی میکنند. منتها توجه داشته باشید؛ باید تقوا پیشه کنیم. آنچه ما را قوی میکند، تقواست؛ آنچه ما را آسیب‌ناپذیر میکند، تقواست؛ آنچه ما را به ادامه‌ی این راه تا رسیدن به اهداف عالیه امیدوار میکند، تقواست. 14/03/1389

 

*****

 

 

شهدا

قسمت دهم: از کتاب خاطرات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی ص .......... ( تدوین مرکز اسناد انقلاب اسلامی

حادثه ای دیگر:

آتشبار را به من تحویل داده بودند و آماده باش بود باید شب و روز می ماندیم . شب آخر خواستم استراحت کنم، ایشان آمده بود بازدید کرده بود و دیده بود که نیستم. فردا که آمدم گفت : کجا بودی ؟ گفتم سه شب اینجا بودم و دیشب رفته بودم استراحت .گفت : در موقع آماده باش ؟ باید تسلیم دادگاه بشوی . شروع کرد به برخورد با من . عرصه بر من تنگ شد و رفتم دو، سه صفحه ای تند برای او نوشتم . و گفتم که من وارد ارتش مزدوری شده ام . مگر ما مزدور هستیم که با من این جور برخورد می کنید ؟ این خیلی در او اثر کرد آدم فهیمی بود ، یعنی مثل دیگران نبود . به من گفت : شیرازی جان من تو را دوست دارم ناراحت نشو . گفتم یعنی چه ؟ من اول جوانی دارم فرماندهی می کنم با این دقت ، اما یکی می گوید عوضش کن ، یکی می گوید او را بر کنار کن . گفت حالا دیگر گذشته هر مسئولیتی در گردان می خواهی انتخاب کن، من تو را دارم، نگران نباش( اگر خدا خواهد عدو شود سبب خیر). نقطه ضعق گردان را میدانستم ؛ مسئلیتی را انتخاب کردم و گفتم من این وضع را سامان می دهم ، به گردان خبر دهید که من اینجا را درست می کنم. یک روز دو نفر دیپلم وظیفه از من وقت گرفتند ، که با شما میخواهیم ملاقات کنیم . آمدند . گفتند : ما متوجه شدیم که شما تدینی دارید و خیلی به اسلام علاقه دارید و نماز میخوانید . اجازه می دهید که ما شبها برای این سربازها و درجه دارها یک ساعت دو ساعتی جلسه ی معارف اسلامی بگذاریم ؟ ما مطالعاتی داریم . گفتم : خوب است ، منتهی اگر ضد اطلاعات بفهمد حساب ما را می دهد !! زیاد نگویید و فقط داخل گروهان باشید . در عرض یک ماه که اینها کار کردند تمام آتشبار ما نماز خوان شدند . جاهایی که می گویند جرقه ی ایمان و اسلام می گیرد چه قدر اثر دارد!!! مجاهدت و امر به معروف و نهی از منکر چه قدر موثر می شود!!!

 

 

 

*****

پای درس استاد

 

 

 

پرسش سی وششم: جوانی دارم بی نماز می خواهم بفهمم که این باعث می شود من را از معنویات و سیر و سلوک دور کند ؟

پاسخ: نه خیر. خود آن بچه ی نا اهل دعایش برای ما بس است.

پرسش سی وهفتم: رفتارمان با فرزند بی نماز چگونه باید باشد ؟

پاسخ: همان گونه که او دوست دارد باشد نه آن گونه که خودتان دوست دارید به خاطر این که زمانه ی وانفسایی است چون اگر شما طردش کنید می رود پیش کسانی که دوستش دارند شما دوستشان داشته باشیدتا به حرف شما گوش کنند و آیه ی آخر سوره ی نوح « رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمینَ إِلاَّ تَبارا».[1] را درقنوت نماز هایتان بخوانید تا اهل بیت شما همه نماز خوان شوند .

 

*****

معرفی کتاب

 

 

کتاب : 9 ده

حسین قدیانی در عرصه قلم همان حسین قدیانی  میدان فوتبال است ؛ جنگنده ، سمج ، برخوردار از ذخیره تمام نشدنی انرژی و نیز هنرهای فردی با چاشنی عملیات نمایشی .

حسین قدیانی برترین نویسنده سال فتنه است . نه هیچکس توانست ما را به اندازه او بخنداند و نه کسی به اندازه او اشکمان را در آورد . صاحب کتاب  « نه ده » به نمایندگی از فرزندان شهدا حرف پدارنشان را فریاد می کشد و در زمانی که منتقد بودن از نظر عده ای خوش ژست تر است و برخی خواص در آن اندک اوقاتی که به خود زحمت دفاع از آرمانها را می دهند ، دفاعی نمی کنند که انتقاد از پی اش نباشد . او با افتخار از عقاید مردم این سرزمین دفاع می کند و حرف دل مردم را می زند ؛ حرف ده ها میلیون نفری که در 9 دی 1388 با دل های پر خون در خیابان های تهران و تمام شهرهای سرزمین من گفتند که تعرض به حریم ولایت و جمهوری اسلامی را تحمل نمی کنند.

 

*****

 

 

احکام  

 

س : 705 جوانی با زنی از شهری دیگر ازدواج نموده است ، هنگامی که این زن به خانه پدرش می رود ، نمازش قصر است ؟ یا تمام ؟

ج : تا زمانی که از وطن خود اعراض نکرده است ، نمازش در آنجا تمام است .

 

*****

طب اسلامی

« علم طب نزد ائمه اطهار علیهم السلام»

پاسخ به چند اشکال:

اشکال اول: آیا کار شارع طبابت است یا هدایت؟

سوال مهم این است که آیا حوزه فعالیت مربیان دین یعنی انبیاء و ائمه علیهم السلام شامل طبابت می شود یا کار آنها هدایت مردم و حل مسائل اخروی ایشان است. با این دیدگاه انبیاء و ائمه علیهم السلام نباید به مسائل دنیوی مردم چون اقتصاد، قضاوت، حکومت و ... کاری داشته باشند. در حالی که می بینیم هدایت مردم آنچنان حوزه وسیعی را شامل می شود که شامل مسائل دنیا و آخرت مردم شده معلمان دین عملاً وارد مسائل دنیای مردم می شوند. معلمان دین چگونه می توانند سعادت اخروی را برای انسان به ارمغان آورند در حالیکه نسبت به مسائل اقتصادی او بی تفاوت باشند. لذا می بینیم که در تعالیم دینی بیان شده که اگر نخ دگمه لباس کسی غصبی باشد نماز او باطل است.

) بنابراین حقوق مردم و اقتصاد کاملاً با مسائل فردی و عبادی مرتبط است.

بنابراین دین برای تاًمین سعادت اخروی انسان بایستی سیستم های مختلفی را برای ابعاد مختلف زندگی دنیوی ارائه دهد. در واقع ما معتقدیم دنیا مزرعه آخرت است (و قال (ص) الدنیا مزرعة الآخرة - عوالی‏اللآلی ج1 ص 26(

بنابراین نمی توان بدون یک سیستم اقتصادی، قضایی و حقوقی، بهداشتی و درمانی، حکومتی و... جامعه دین داران را اداره کرد و دنیایی برای ایشان ساخت که مزرعه آخرت باشد.

بنابراین وقتی که پیامبر اسلام حکومت اسلامی را در مدینه تاًسیس می کند بایستی همه سیستم های زیرمجموعه یک حکومت را بدون وام گرفتن از دیگران طراحی و ارائه کند، آن هم با تکیه بر وحی، گرچه ممکن است برخی دستاوردها و تجربیات گذشته بشر که بسیاری از موارد ریشه در تعالیم انبیاء گذشته داشته مورد تایید و امضاء او قرار گیرد. آیا پیامبر در مدینه نسبت به بهداشت و درمان مردم بی تفاوت بوده و پاسخی برای نیازهای مردم ارائه ننموده است؟ مطمئناً پاسخ منفی است. پیامبر ضمن بیان دستورات مختلف بهداشت یک سیستم بهداشتی کارآمد را مطرح نموده و همچنین در بیماری ها نیز درمان هایی را ذکر فرموده اند. خود ایشان نیز به این دستورات عمل کرده و پس از او ائمه و جانشینان او نیز چنین کرده اند. پیامبر و امامان خود نیز بیمار می شده اند لکن مراجعه به طبیب نداشته اند گرچه دیگران گاهی به واسطه جهل به مقام امام یا جهت پاره ای مسائل سیاسی و اجتماعی برای ایشان طبیب آورده اند مانند جریان حضور طبیب بر بالین امام علی علیه السلام هنگام ضربت خوردن ایشان.

اشکال فوق به گونه دیگری نیز مطرح می شود که آیا شاًن امام طبابت است یا هدایت؟ در پاسخ باید گفت شخص امام به شان خود آگاه تر از ماست. در روایات فراوانی هرگاه که از ایشان راجع به طب و درمان بیماری ها سوًال شده است امام پاسخ گفته اند و فرد سوًال کننده به آن دستور عمل کرده و درمان شده است در حالیکه می توانست امام بفرماید که این کار، طبابت است و در شان من نیست از من فقط در مورد عقاید و احکام و اخلاق سواًل کنید و برای درمان بیماری خود نزد طبیب بروید. البته استثنایی که در مورد فوق در روایات دیده می شود یکی دو مورد است که به افراد آموزش استفاده از نظام اسباب و علل، مراجعه به طبیب، مصرف دارو و... جهت درمان بیماری داده می شود و می خواهند به فرد سائل بفهمانند که دعا کردن به تنهایی برای درمان بیماری کافی نیست. در سایر موارد راجع به هر بیماری که سوًال شده است امام نسخه ای درمانی بیان فرموده اند . حتی در مواردی فردی درخواست دعا می کند و امام می فرماید دعا بجای خود اما فلان دارو را مصرف کن.

***********



[1]-نوح/28

ماهنگار دی / 1394

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد