حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار آبان / شماره چهاردهم

 

Moharam(2).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماهنگار آبان شماره چهارده

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

********

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام

آشنایی با زیبائیها

      .... و چنین است که آشنا شدن و شناخت پیدا نمودن نسبت به انسان هایی که آیینه کمالات و صفات پسندیده هستند، موجب پیدایش محبت نسبت به آنهاست، آشنایی در ابعاد مختلف زندگی، رفتار و گفتار آنان، اخلاق و صفات پسندیده آنان. لذا ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم، می فرمود: «خدا رحمت کند بنده ای را که ما را محبوب مردم قرار دهد و کاری نکند که با ما دشمن شوند، به خدا قسم اگر مردم زیبایی های کلام ما را ببینند هر آینه شیعیان ما عزیزتر می شوند.»

دیدن زیبایی ها انسان را جذب می کند و قلب را مسخر خود می نماید، قلبی که باید مملو از محبت شود نیاز به دیدن خوبی ها و خوب ها دارد.

ایمان در قلب انسان پیدا نمی شود مگر اینکه در نظر انسان زیبا باشد و خداوند ایمان را در دل ها زینت می بخشد تا ایمان تزیین شده، محبوب انسان شود.

پیوند و ارتباط

ارتباط دوستانه هرچه بیشتر شود، بر محبت و دوستی افزوده می گردد ولو دوستی نسبت به جمادی همانند سنگ باشد. البته ارتباط، شیوه های مختلف دارد، گاهی ارتباط فکری است که هرچه بیشتر به فکر او باشد محبتش بیشتر می شود، گاهی عملی است، یعنی کارهایی انجام می دهد  که رضایت او را جلب کند. گاهی ارتباط، حضور پیدا کردن نزد اوست. تمام اینها محبت ایجاد کرده و علاقه را افزایش می دهد.

آری مگر می شود که انسان طعم محبت خداوند را بچشد و آن را با محبت های دیگر مبادله کند.

بی جهت نیست که دستورات دینی در رابطه با حضرات معصومین علیه السلام به گونه ای است که شیوه های مختلف ارتباط را از جمله به محضر آنها رفتن، به آنها نگاه کردن، به سخنانشان گوش فرا دادن، نقل سخنان آنها برای دیگران، آشنایی با کمالات آنها، بعد از شهادت آنان به زیارت قبور آنها رفتن و ... را تاکید می کند.

مرز محبت 

قال الحسین علیه السلام «من احبَّنا کانَ منّا اهل البیت»«هر کس ما را دوست بدارد از ما اهل بیت است.» «الزموا مودتنا اهل البیت فان من لقی الله و هو یوّدنا دخل فی شفاعتنا.»

«به گردن بگیرید دوستی ما اهل بیت را چون هر کس خدا را دیدار کند درحالیکه ما را دوست بدارد در شفاعت ما داخل خواهد شد.

 

******

 

http://www.blogfa.com/photo/v/valifaghih.jpg

 

 آنچه که امروز به عنوان اهداف این انقلاب تعیین کرده ایم، باید با همان روش امام دنبال کنیم؛ با صراحت، با تبیین کامل و با جرات و جسارت لازم؛ باید دلیرانه وارد این میدان شد. ما باید بدانیم آنچه ما را در مقابل دشمنان نگاه می دارد و استقلال و آزادی و هویت ما را حفظ می کند، این است. این ملت اگر بخواهد به آبادی کشور و به پیشرفت علم برسد و اگر بخواهد در قافله ی چالش های گوناگون مادی دنیا – مساله ی تجارت، مساله ی کشاورزی و دیگر مسائل – پیشرفت کند، راهش این است که خط امام را دنبال کند؛ ... من بارها گفته ام، الان هم تکرار می کنم؛ هرجا ما پیشرفت برجسته یی داشته ایم، به برکت نیروهای مومن، حزب اللهی و معتقد به این راه بوده؛ والا کسانی که به این خط و این راه معتقد نیستند – هم از جهت ضعف ایمان، هم از جهت ضعف غیرت ملی – آنچه را که باید انجام دهند، نمی کنند؛ در مقابل فشارهای معمولی زندگی عقب نشینی می کنند و سپس در مقابل تطمیع و جلوه های جذاب ارائه شده ی از سوی دشمن، تسلیم می شوند؛ اما کسی که مومن است، تسلیم و خسته نمی شود. این، راه امام بزرگوار است. اگر بخواهیم کشور را آباد و آزاد کنیم، راهش این است که خط امام را دنبال کنیم. این، معنای احیای نام امام و نگه داشتن این پرچم پرافتخار است؛ نه این که ما می خواهیم فقط برای تاریخ و برای قدرشناسی از آن بزرگوار، نام و یاد او را زنده نگه داریم.

 

*******

 آشتی   با   امام  زمان  عج

ادامه شماره قبل ...  - انقلاب اسلامی مژده حکومت صالحان

اینکه سوال اساسی این است که در آستانه ظهور که همه جا را ظلم و تباهی فرا گرفته سربازان و یاوران امام زمان علیه السلام چگونه و از کجا تامین می شوند؟

آیا می توان امیدی به پیدایش این همه فطرت گرامی حق جو و این همه فدایی امام زمان علیه السلام داشت؟

پیامبر گرامی اسلام مژده چنین تحول عظیمی را در آستانه ظهور چنین داده است: یَخرج ناس من المشرق فَیوظّوُن لِلمَهدیّ سُلطانَه -مردمی از شرق قیام می کنند و مقدمه سلطنت مهدی را فراهم می کنند.

امام باقر علیه السلام با بینش الهی خود، بشارتی بزرگ به ملت ایران می دهند و درباره ریشه انقلاب اسلامی ایران چنین می فرمایند:

گویا مردمی را می بینم که در مشرق قیام کرده اند و حق را می طلبند ولی به آنها داده نمی شود، پس دوباره آن را می طلبند ولی به آن ها داده نمی شود، ولی باز هم به آنها داده نمی شود پس چون وضع را چنین دیدند شمشیرهایشان را بدوش می گیرند (و به جهاد می روند) در نتیجه خواسته هاشان داده می شود، اما آن ها نمی پذیرند (با طاغوت کنار نمی آیند) تا آن که برمی خیرند و (به مبارزه و جهاد علیه ظلم و استکبار ادامه می دهند) و آن (حکومت) را تنها به مولای شما (صاحب الزمان علیه السلام) می دهند. کشته های آن ها شهید هستند. بدانید اگر من آن زمان را درک کنم خود را برای صاحب این امر (صاحب الزمان علیه السلام) حفظ خواهم کرد.

Moharam(9).jpgهمان طور که می بینیم حضرت باقر علیه السلام انگیزه انقلاب را حق طلبی مردم معرفی می نماید و انگیزه و نیّت این مردم را که خواهان حکومت اسلامی مبتنی بر فقه و آیین تشیع بوده تایید می فرموده اند. حضرت باقر علیه السلام بر دهان یاوه گویان فاسدی که هرگز شجاعت و همّت مبارزه با دشمنان دین را نداشتند و ندارند و همیشه خود را پشت چهره ها و نقاب های تقدّس و تدّین پنهان کرده و به این انقلاب و رهبری آن انتقاد می کردند که چه کسی جواب این خون ها را خواهد داد و چرا باید این قدر خونریزی شود، مشت محکمی زده و می فرمایند کشته های آن ها شهید هستند واین حرکت را تا زمانی که به ظهور حضرت منجر می شود، تایید می نماید و با این تایید نیز مشت محکمی بر دهان کسانی که به 8 سال دفاع مقدس و شهادت رزمندگان اسلام ایراد گرفته و می گیرند می کوبند و بودن در بین این مردم را آرزو می کنند.

و در پایان حضرت به همه تردیدها و شبهه ها و سستی ها تیر خلاص زده تنها آینده این انقلاب را روشن و تضمین شده معرفی می کند بلکه بالاتر از آن می فرمایند: اگر من آن زمان (انقلاب اسلامی) را درک کنم خود را برای ظهور حفظ خواهم نمود.

*******

پای درس استاد  :

پرسش هجدهم:چرا ا کنون ازعالم ذر (عالم قبل ازاین دنیا) چیزی به خاطرنداریم؟

Moharam(9).jpgپاسخ: در شعور ظاهریتان نمی دانید ؛ ازخوداگاهتان خبر ندارید ، چون در این حافظه ای که از جنینی تا الان به شما داده اند و حافظه ریخته اند در این حافظه دارید دنبال خاطره ی گذشته می گردید! این حافظه ی فعلی برای آن خاطرات تعریف نشده ضمیرناخود اگاه شماست که سعه ی وجودی دارد.

******

روحانی که دیدبان بازی‌دراز شد+تصاویر

شهدا

   شهید غفاری:  در معرفی این شهید بزرگوار همین بس که حاج ماشاء الله عابدی (یکی از معروف ترین مداحین تهران) پیرامون ایشان می گوید: « ... شیخ محمود غفارى، فامیلی اصلی اش "قره گوزلو " بود و به واسطه ی مبارزاتی که با طاغوت داشت، تغییر اسم داد. ایشان از یک طرف، عالمی بود وارسته و از طرف دیگر، یک سینه زن به تمام معنا. در هیأت لخت می شد و سینه می زد که من مثل او "سینه زن " ندیدم؛ یا اگر بگویم دیدم، خیلی کم دیدم. ایشان با شور خاصّی سینه می زد و با این کار، مجلس را گرم می نمود. وارسته بود و خیلی هم انقلابى. سرسپرده ی آقای حق شناس بود و از شاگردهای ایشان.

 

******

158.jpgمعرفی کتاب

نفس الهموم - این کتاب در کربلا چه گذشت ترجمه نفس الهموم است که تالیف مرحوم حاج شیخ عباس قمی رحمت الله علیه می باشد که شامل بر بخش های مختلفی است که باب اول این کتاب در باره منقبتهای امام حسین علیه السلام و ثواب گریه کردن بر آن امام را دارد و در بخش های دیگر در باره زندگی امام حسین علیه السلام پرداخته است و همچنین و قایع شهادت امام حسین علیه السلام را بیان کرده است

 

******

 احکام

سوال :  استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچینن زنجیرهایی که دارای تیغ هستند در مجالس و دسته های عزاداری چه حکمی دارد؟

جواب :  اگر استفاده از نجیرهای مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست ولی استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

سوال :  در بعضی از مساجد در ایام عزاداری از عَلَم های متعددی استفاده می شود که دارای تزئینات زیاد و گرانبهایی است و گاهی موجب سوال متدینین از اصل فلسفه آنها می گردد و در برنامه های تبلیغی خلل ایجاد می کند و حتی با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حکم شرعی در این رابطه چیست؟

جواب :  اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفی مسجد منافات داشته باشد و یا برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد کند، اشکال دارد..

*******

بحث تغذیه در طب اسلامی ایرانی                                                                                      

 

مغزها

نوع مزاج

مصلح

بادام هندی

گرم و خشک

گشنیز، سکنجبین، عسل

بادام درختی شیرین

گرم و تلخ

عسل

بادام زمینی

گرم و تر

عسل

پسته

گرم و خشک

زرد آلو، انار ترش، سرکه، سکنجبین، آلو

به دانه

سرد و تر

رازیانه، عسل

تخم آفتابگردان

گرم و خشک

آبغوره، آب انار، سرکه

تخم کدو

سرد و تر

عسل

تخم هندوانه

سرد و تر

عسل

تخم خربزه

گرم و تر

بنفشه، عسل

تخم طالبی

گرم و تر

بنفشه، عسل

تخم طالبی

گرم و تر

بنفشه، عسل

چلغوزه

گرم و خشک

عسل، سکنجبین، میوهای ترش

فندق

گرم و خشک

آب عسل، شربت به، سکنجبین

 

 

گنجد

گرم و تر

عسل

 

گردو

گرم و خشک

انار ترش، سکنجبین

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد