حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار فروردین 1393 - شماره هفت

ماهنگار فروردین/ 1393/ شماره هفت

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

     سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی

بیانات نوروزی هر ساله ی رهبر معظم انقلاب نقشه راهی پیش روی کشور

رسم و آیین فرخنده ای که هر ساله در اولین روز از سال جدید اجرا می شود ، مسیر کلی کشور در آن سال را معین می کند . رهبر معظم انقلاب  همه ساله در اولین روز از فروردین از کنار مضجع شریف ثامن الحجج (ع) و با ایراد سخنانی آنچه در آن سال اولویت دارد را مشخص کرده و مردم و مسئولین از راهی که کشور در آن سال باید طی کند آگاه می شوند . بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب که سالهاست در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی (ع) ایراد می شود ، از جهات مختلف واجد اهمیت و محل تأمل است . این سخنان را از یک جهت می توان بر آیند و معدل وضعیت کلی کشور در سال گذشته دانست و از جهتی دیگر نقشه راهی پیش روی کشور در سال آینده گشوده شده است . پر تکرار بودن بعضی مسائل بر اهمیت آنها صحه می گذارد و ما را متوجه می کند که بای بیش از پیش به  آن مسائل اهمیت گماریم . برشمردن پیشرفتها و موفقیت های کشور در سال گذشته یکی از بخشهای ثابت سخنان ایشان است این مهم به ما یاد آوری می کند که علی رغم همه مشکلات و موانع ، حرکت عمومی کشور رو به جلوست و تزریق امید در بین جامعه باید جزو برنامه های همه ما باشد . تأکید رهبر انقلاب بر دشمن شناسی تحلیل و تبیین ماهیت و برنامه های دشمنان مردم ایران و در رأس آنها آمریکا یکی دیگر از بخشهای ثابت این بیانات بوده است . ایشان همواره بر این مهم تأکید داشته و علاوه برآن با بیان سخنانی ، تهاجم مقامات دولت آمریکا به ایران را به خودشان برگردانده و آنها را بدهکار ملت ایران نشان داده اند تا مردم ایران در مقابل استکبار جهانی هیچگاه احساس ذلت و وادادگی نداشته باشد و همواره ازآنها طلبکار باشند.  

*****               

              کلام رهبر :

فرقی بین زن و مرد نیست و بخصوص شاید از همین جهت است که خدای متعال در قرآن کریم آن وقتی که راجع به نمونه ی انسانهای خوب و نمونه ی انسانهای بد مثال میزند ، مثال را در هر دو مورد از زن انتخاب می کند یک مورد زن فرعون و در مورد دیگر ، همسر نوح و لوط را مثال می زند . اینجا جای سوال است که مرد هم بود ، حالا یکی زا از مرد و یکی را از زن مثال میزند ، نه در همه قرآن وقتی که می گوید " ضرب الله للذین امنوا "  یا "ضرب الله الذین کفروا " در هر دو مورد از زن مثال می زند ، آیا این به مبنای آن نیست که ما باید از دیدگاه اسلامی به برداشت غلط و متأسفانه مستمر در تاریخ بشریت نسبت به جایگاه زن پاسخی بدهیم ؟ اسلام می خواهد بایستد و این برداشت و روش و فهم غلط از مسأله ی زن را که در طول تاریخ هم وجود داشته است تصحیح کند .

*****

آشتی با امام زمان عج  ... ادامه از شماره های قبل

( ضرورت شناخت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و پیوند با او )

به دلیل اهمیت حیاتی و غیر قابل انکاری که شناخت امام و به خصوص امام زمان علیه السلام یعنی رهبر و الگوی زمان و تنها عامل پیوند ما با خداوند و آسمان دارد ، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : " من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة = هرکی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده "

نشناختن امام زمان خود ، به معنی عدم ارتباط با امام است و عدم ارتباط با امام یعنی قطع پیوند هدایت با خداوند و این همان مرگ جاهلیت و خروج از دین و گمراهی است . شناخت راهنما جزء اولین و مهمترین وظایف یک انسان در زندگی است و کوتاهی در این زمینه نابخشودنی و غیر قابل جبران است . قرآن کریم سرنوشت انسان ها و خوشبختی یا بدبختی آنها را در گرو نوع ارتباطشان با امام زمانشان می داند و چنین می فرماید : یوم ندعوا کل اُناس بامامهم  = روزی که هر قومی را با امامشان دعوت می کنیم . آری هرکس روز قیامت با امام زمان خودش محشور می شود تا در محکمه ی عدل الهی پاسخگوی این سوال باشد که با امام زمانی که خداوند  او را منصوب کرده و شناخت او ، ارتباط و پیوند با او و تبعیت از او را بر شما واجب کرده بود چه کردید ؟ امام صادق علیه السلام می فرمایند : آیا حمد خدا را بجا نمی آورید که وقتی قیامت می شود هر قومی را به سوی کسی می خوانند که دوستش می داشتند ؟ ما دست به دامن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میشویم و شما دست به دامن ما ، بنا براین هر کس باید در زندگی دقت زیادی کند که چه کسی را رهبر و الگوی خود قرار میدهد . رهبر یعنی کسی که انسان عملاً و از صمیم قلب حاکمنیت او را می پذیرد و اندیشه و دستورش را اجرا می کند . پس کسی که ادعا می کند ، حضرت مهدی علیه السلام امام اوست ، ولی در اعمال و رفتارش و تصمیم گیری ها و اندیشه اش از شخصیت های فاسد و منفور امام زمان عج و کسانی که هیچ سنخیتی با حضرت ندارند ، پیروی کند و آنها را الگوی خود قرار دهد ، خود را فریب داده است . تبعیت از الگوهای غیر متخصص و غیر الهی توأم با اشتباهات ، بن بست ها ، رنج ها و پشیمانی های فراوان است و تنها پیروی از امام حقیقی و صادقی که از طرف خداوند معرفی شده ، پشیمانی و اضطراب ندارد . 

*****

شهدا : امروز چگونه شهید شویم ؟

«بسیاری از کسانی که اکثراً هم نوجوان و جوان‌اند، وقتی به این مناطق می‌آیند، بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرند و احساس معنویت و تحولی خاص می‌کنند، اما وقتی عزم حرکت می‌کنند، این سؤال برایشان ایجاد می‌شود که «حالا چه باید کرد؟» یا «اگر شهدا امروز به جای ما بودند چه می‌کردند؟» که اگر پاسخی عینی و صحیح به آن داده نشود، تأثیر این سفر هم کوتاه مدت می‌گردد و برعکس، جوابی مناسب می‌تواند زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد: ما منتظریم!» سکوتی کامل فضای چادر را گرفت و همة چشمها به سوی من که به فکر فرو رفته بودم، نشانه رفتند.

حوصلة بچه‌ها داشت سر می‌رفت که پرسیدم: «آیا واقعاً این سؤال مثل فشنگی که توی لولة تفنگ گیر می‌کند، توی ذهن شما گیر کرده؟» سرها که به نشانه تأیید تکان خوردند، ادامه دادم: «پس اگر واقعاً این سؤال اساسی ذهن شماست، خوب گوش کنید.

نگاه ما به دفاع مقدس، ارتباط عمیق و تنگاتنگی دارد با نگاه ما به انقلاب اسلامی؛ چرا که اساساً همان انسان انقلاب اسلامی بود که در جنگ، حد اعلای خود را متجلی ساخت و در قالب «بسیجی خمینی»، در راه آرمان انقلاب اسلامی جان داد و ایثار و فداکاری کرد. حالا ما که اینجا نشسته‌ایم، اگر ندانیم از چه عقبة تاریخی و آرمانهایی برخورداریم، نخواهیم توانست درست  تصمیم بگیریم و در فضای امروز به تکالیفمان عمل کنیم.

ببینید! جوانی که مثلاً انقلاب اسلامی را حداکثر در حد بازی منچستر ـ رئال، مهم و تأثیرگذار می‌داند (که البته این به خاطر ضعف تبلیغی ماست) خوب نباید انتظار داشته باشیم حاضر باشد امروز برای آن جان بدهد یا حتی با شهدای آن ارتباط عمیق و درستی برقرار کند. انقلاب اسلامی ایران به اندازة تمام تاریخ بشریت عمق دارد. آیا واقعاً ما نگاهمان این گونه است؟! دوباره می‌پرسم: آیا واقعاً ما نگاهمان این گونه است؟! انقلاب اسلامی مگر چه می‌خواست؟ می‌خواست که انسان به آن عهد ازلی که بسته است، بازگردد و دوباره در مسیر فطری خودش قرار بگیرد. بنابر همین، آوینی از تجدید حیات باطنی انسان سخن می‌گفت و امام(ره) جنگ ما را جنگ از آدم تا خاتم معرفی می‌فرمود. انقلاب اسلامی در عصری رخ داد که در آن، علم تجربی هر آنچه را که غیر قابل تجربه بود  نفی می‌کرد و چیزهایی مثل دین را افیون می‌دانست و نقش خدا را در حد یک بازیگر معمولی سینما هم نمی‌دانست. آن قسمی را که شیطان خورد، یادتان است؟ «لأغویّنهم اجمعین؛ همه‌شان را گمراه می‌کنم!» انقلاب اسلامی جریانی را در عالم آغاز کرد درست بر خلاف این جریان شیطانی و غیر الاهی تا انسان را از تاریکی به روشنایی سوق بدهد. این جریان معنوی که حضرت امام (ره) آن عبد صالح خدا، در این مردم دمیدند، به اقصی نقاط جهان کشیده شد و دل بسیاری را که هنوز قفل بر قلبشان نخورده بود لرزاند. وگرنه با چه استدلالی الآن صدها آفریقایی توی قم در حال تحصیل علم هستند؟ با چه استدلالی امریکایی و کانادایی از آن طرف دنیا می‌آید ببیند این شمیم خوش چی بود؟ و با چه استدلالی جریاناتی چون حزب الله لبنان به تأسی از ما، آن پیروزیهای بزرگ را کسب کردند؟ با این نگاه تاریخی و ایدئولوژیک است که این انقلاب، ثمرة تلاش و آرزوی همة علما و شهدای اسلام از دوران حکومت مولا علی(ع) تا به امروز است. با این نگاه است که آدم خیلی از حرفها و تعابیر امام را می‌فهمد که البته متأسفانه نسل امروز، حتی بسیجیهای ما آن قدر که باید به این سخنان به عنوان یک مبنای فکری اصیل مراجعه نمی‌کنند! .... ادامه دارد

*****

معرفی کتاب : کتاب ارزنده ی خصائص فاطمیه که شرح حال و بیان منحصر  به فرد حضرت  فاطمه زهرا علیها السلام می باشد یکی از بهترین و شیواترین کتابها به شمار  می آید که در نوع خود کم نظیر است . این کتاب سر شار از درّ ها و گوهرهای نایاب است و با سبکی دلپذیر و مبتکرانه توسط فرزانه ی وارسته و واعظ توانا و خطیب خوش ذوق ، علامه محمد باقر کُجوری مازندرانی ( 1255 – 1313 ه ق)  نگارش یافته است . کتاب ( خصائص فاطمیه) که اسم کامل آن( الخصائص الفاطمیه لتشیید قلوب الامامیه ) است آخرین اثری است که به قلم ایشان نگارش یافته است . ( در ابتدای این کتاب می خوانیم )  از کنیه های حضرت زهرا سلام الله علیها  ، امّ اسماء ، امّ الهناء ، امّ العلوم ، امّ الفضائل ، امّ الکتاب . قال الله تعالی : " و انه فی امّ الکتاب لدینا لعلیٌ حکیم " و منصّف بصیر تأویل این آیه ر ا به حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها تصدیق می کند و وجوه ارتباط آن را به اندک تعمق استنباط می نماید و اگر هم امّ الکتاب ، لوح محفوظ باشد باز با مقصود ما مرتبط است و اشکالی ندارد ، تمام آیات قرآنیه بر حسب احادیث آتیه در شأن این خانواده مُنزل است و بدیشان مأوّل ؛ پس بعید نیست حقیقت فاتحة الکتاب و امّ الکتاب حضرت فاطمه سلام الله علیها باشد .  

پای درس استاد :

س : یکی از چیزهایی که ما باید به آن اعتقاد داشته باشیم وجود ملائکه است من ملائکه را در زندگیم احساس نمی کنم ولی به آن ایمان دارم چه طور می توانم حسش کنم؟

ج : آن ها را نمی شود حس کرد مگر شما جنیان را حس می کنید در زندگیتان آن ها هستند ملائکه هم هستند این ها حس کردنی نیستند باور کردنی هستند .

*****

احکام :

رساله اجوب الاستفتائات –( مقام معظم رهبری )

س : 329 – خواهشمندیم تکلیف مؤمنین را در برخورد با فرقه گمراه بهائیت و آثار حضور پیروان آن در میان جامعه اسلامی بیان فرمایید :

ج: همه ی مؤمنین باید با حیله ها و مفاسد فرقه ی گمراه بهائیت مقابله نموده و از انحراف و پیوستن دیگران به آن جلوگیری کنند  .                                

  س: 313 – بعضی از فقها اعتقاد به نجاست اهل کتاب دارند و بعضی دیگر به طهارت آنها ، رأی جناب عالی چیست ؟

ج : نجاست اهل کتاب معلوم نیست . به نظر ما آنها محکوم به طهارت ذاتی هستند.

-           مقصود از اهل کتاب هر کسی است که اعتقاد به یکی از ادیان الهی مانند یهود و نصاری و زرتشتی ها و همچنین صابئین و پیرو پیامبر آن و اعتقاد به کتاب آن پیامبر الهی داشته باشد .

ولی فرقه های دیگر مثل علی اللهی ها و بهائیت و اهل حق به شرایطی محکوم به نجس بودن هستند .

*****

طب اسلامی سنتی :

بهترین شیر:

 شیر تازه ی دوشیده ی گاو جوان ، چاق ، سالم و سفید است .شیر در افراد گرم مزاج مانع غلبه خون ، محرک نیروی جنسی ، اشتها آورو چاق کننده است . برای افراد دارای مزاج صفراوی و خشک ، یبوست  ، و برای اعصاب ، و معده های ضعیف و امراض بلغمی و افر اد سرد مزاج ، مضر است . خوردن شیر با برنج به صورت شیر برنج یا فرنی جهت طول عمر و زیبایی پوست می شود . وخوردن آن با گردو و خرما برای چاق کردن بدن و زیبایی پوست مفید است . خوردن آن صبح ناشتا و بدون مصلح موجب بستن آن در معده و در نتیجه لرز و غش و اختلاط عقل می شود . که درمان آن استفراغ کردن یا خوردن سکنجبین عسلی است .

روغن کره گاو و گوسفند :

از بقیه روغنها بهتر و لطیف تر بوده ، باز کننده انسداد ، نرم کننده پوست و ملین و چاق کننده برای بیماریها ی مغز و اعصاب ، ریه و سرفه خشک ، کبد و طحال مفید است . برای بثورات و جوشها مفید بوده و در رفع ورم پشت گوش ، زیر بغل و کشاله ران مؤثر است .

*****

مسابقه :

1- سال 1393 را رهبر معظم انقلاب به چه نامی نام گذاری کردند ؟

2- پیام نوروزی امام خامنه ای (حفظه الله) در ابتدای سال چه بود ؟

3-  موضوع آشتی با امام زمان عج چه پیامی دارد ؟

موفق و پیروز باشید

..........................................................

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد