حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار بهمن شماره 27

*

**

***

*****

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

بهمن  ماه 1394

ماهنگار - شماره بیست و هفت

******

سی و هفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی

مبارک باد

*******

« مثل گلاب باش »

« بجهت انتخابات »

گلاب را می خواهی بشناسی از بوی آن نشناس گلاب را باید از طعم آن شناخت، از تلخی آن باید شناخت، هر چه تلخ تر باشد خالص تر است چون مولکول ها جمع اند و خیلی بو ندارند اما یکی قاشق از آن را اگر در یک پارچ آب بریزی آن وقت مولکول های آن باز می شود و تازه عطر آن بلند می شود.

عمل مثبت آدمی هم هر چه تلخ تر و سخت تر باشد در دستگاه الهی قیمتی تر است گاهی وقت ها این که شما طلب بخشش و عذرخواهی کنید و بگویید مثلا من اشتباه کردم کاری سخت و تلخ است به خصوص اگر سن و سالی از آدم گذشته باشد یا عنوان و اسم و رسمی داشته باشد دیگر خیلی تلخ است.

ولی در روایت آمده که در پیشگاه خداوند این عمل خیلی قیمتی و با ارزش است چون بدترین اعمال تلخ ترین آن هاست.   (منظور مقام جمعی اعمال) .

 

*****

کلام رهبر

  • رهبر انقلاب درباره انتخابات

مجلس و خبرگان: باید سعی مان را بکنیم که درست انتخاب کنیم                       

.                            اگر کسانیکه فهرستی را معرفی کرده اند،

متدین، مؤمن، انقلابی و در راه امام باشند،

به حرفشان اعتماد میکنم و رأی میدهم .

اگر دیدم به مسائل انقلاب،

دین و استقلال کشور خیلی اهمیتی نمیدهند

و دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است به حرفشان اعتماد نمیکنم.

 

  • رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم (19 دی ) : همه در انتخابات شرکت کنند؛ حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور شرکت کنند .ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، اما شرکت کند، انتخابات مال رهبری نیست، برای ایران اسلامی است؛ برای این است که ماندگاری کشور تأمین بشود و کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند.

     

  • رهبر انقلاب : یک جبهه وسیع دشمن در مقابل خودمان داریم؛ از سردمداران رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا... تا عوامل تکفیری و داعش ، همه تحلیلهای آنها متوجه این است که چه کنند تا درخت تناور انقلاب را ریشه کن کنند. همه ی همتشان این است که این ماندگاری را از بین ببرند؛ همه ی همت ما باید این باشد که ماندگاری انقلاب بماند.

 

  • رهبرانقلاب: آمریکاییها به این انتخابات چشم طمع دوخته اند ؛ آنهادنبال تحول در ایرانند ، ما هم دنبال تحولیم ، تحول برای اسلامی شدن کامل و رسیدن به اهدافی که حضرت محمد(ص) ترسیم کردند ، آنهاتحول ضدتحول مامیخواهند ، ملت ایران بایستی ضد خواست دشمن را انجام بدهد و دردهان دشمن بکوبد.رهبر انقلاب: مسئله "نفوذ" که درباره برجام و پس از برجام مطرح کردیم خیلی مسئله عجیبی است، اگر عنصر نفوذی به شکلی وارد مجلس و خبرگان و دیگر ارکان شود، مثل موریانه از داخل، پایه ها را میجود .

     

  • روشنگری بدون مصداق مشخص کردن و اتهام لازم است.

 

  • رهبرانقلاب: انتخابات نعمتی بزرگ و از برکات نگاه روشن و عمیق امام بزرگوار است ، انتخابات را نباید خراب کرد ، بعضیها عادت دارندکه دائم بدمند بر کوس نامطمئن بودن انتخابات. این خیلی عادت و مرض بدی است/انتخابات، انتخابات سالمی است. از اول انقلاب تا بحال درانتخابات، تخلف سازمان یافته مطلقاً وجودنداشته و رفتار همه دولتها مسئولانه بوده است.

 

  • رهبرانقلاب درباره"حق الناس"درانتخابات

 

1: در زبانها تکرار میشود که فلانی گفته که "حق الناس". باید به عمق حق الناس برسیم. حق الناس فقط به این معنی نیست که در خواندن آرا تخلف نکنند .

-2:یکی از رعایت حقوق مردم این است که آدم صالح را رد نکنیم و ناصالح را راهش ندهیم/اگر در انتخابات خبرگان یا مجلس آدمی باشد که صلاحیت قانونی ورود را نداشته باشد و ما اغماض و صرف نظر کنیم، این هم باطل کردن و خراب کردن حق مردم است.

3: حفظ امانت یکی دیگر از موارد حق الناس است، آن کسانی که رأی ها را شمارش، ثبت، جمع آوری و گزارش میکنند و همه مسئولانی که در کار انتخابات هستند، اندک تخلف آنها، خیانت درامانت است.

-4: پذیرش نتیجه قانونی انتخابات حق الناس است؛ ضد کاری که در سال 88 انجام شد و یک حرف منکر و مستنکری برای ابطال رأی 40 میلیون نفر مطرح شد ، بنده با اینها خیلی مماشات کردم اما بنا بر این نبود که گوش کنند، من واقعأ نمیدانم خسارتهای 88 که هنوز جبران نشده، تا کی جبران میشود.

-5: بُعد دیگر حق الناس رعایت حق در فهرستهای پیشنهادی است، کسانیکه این لیستها را میدهند ببینند چه کسی شایسته است؛ رعایت حق را بکنند نه رعایت جناح بازی و رفیق بازی.

6: مورد بعدی حق الناس مربوط به مردم است/ مردم ببینند که این مجموعه هایی که فهرست پیشنهاد میدهند کدام قابل اعتمادند و از طرف کجا و چه کسی پیشنهاد شده/ اینجور نیست که همه از روی صفا و علاقه مندی به انقلاب فهرست بدهند.رهبرانقلاب دردیدار مسئولان انتخابات:مردم انسانهای صالح را انتخاب کنند؛ کسیکه وقتی در مسند نشست خودرا سپر مشکلات کشور قرار دهد،کشور را به دشمن نفروشد، بنده گفتم کسانیکه نظام را قبول ندارند رأی بدهند،نه اینکه کسی که نظام را قبول ندارد بفرستند مجلس ،در هیچ جای دنیا درمراکز تصمیمگیری کسیکه اصل نظام را قبول ندارد راه نمیدهند.حضرت امام خامنه‌ای : مردم، بابصیرت و فکر، انسانهای صالح را انتخاب کنند؛ کسی که وقتی در مسند نشست خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهد، کشور را به دشمن نفروشد. بنده گفتم کسانی که نظام را قبول ندارند رأی بدهند، نه اینکه کسی که نظام را قبول ندارد بفرستند مجلس . در هیچ جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری کسی که اصل نظام را قبول ندارد راه نمی‌دهند.

 

«30/ 10 /94 »

 

****

 

شهدا

قسمت یازدهم : از کتاب خاطرات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی – ص 50 ( تدوین مرکز اسناد انقلاب اسلامی

یک روز دیدم زنگ خانه ی زدند دیدم دو جوان که او را نمی شناختم گفتند اجازه می دهید ما مزاحمتان بشویم و آمدند گفتند ما از شما خیلی تدین دیده ایم . یکی از آنها هجده ساله بود و یکی هم سرباز بود و حدوداً بیست ساله بود ، یعنی با من هفت هشت سال اختلاف سن داشت . گفتند می خواستیم استدعا کنیم از شما که در جلسات مذهبی ما اینجا شب ها جمعه و .... بیایید شرکت کنید . من اینها را که با صراحت می گویم بخ خاطر وضعیت های طبیعی آن زمان است . عکس شاه در خانه ما چسبیده بود آن بالا. این ( آقا ) وقتی دید که ما زمینه داریم برگشت گفت خیلی عذر می خواهم ، این چیست آن بالا ؟ گفتم : عکس شاه است . گفت : چه لزومی دارد که این آنجا باشد ؟ من دیدم خیلی تند برخورد کردند و تندی آن ها خیلی برام کراهت داشت . خب ، جوان پاک و بی آلایشی و مکتبی ای بود و برایش هیچ زنگاری درون قلبش قابل قبول نبود . منتهی ضمن اینکه من اینها را قبول داشتم از تندی او کمی کراهت به من دست داد و گفتم من قبول ندارم ، ولی احساس کردم آن ( عکس شاه ) آنجا باشد امنیت ما بیشتر است تا بعداً یک فکری برای آن بکنم . این طوری جوابش را دا دم و رفت.این جوان « سعید جعفری » نام داشت و سیره ی او را می شود در کرمانشاه پیدا کرد به عنوان یکی از جوانان شاخص حزب الله که حتی برای خودش هم یک ترکیبی قبل از انقلاب به وجود آورد و به ثمر رساند . در انقلاب هم فداکاری کرد و درست همان اوایل جنگ بود ، وقتی ضد انقلاب ترور می کرد ، شهید شد و به « فیض شهادت » رسید ؛ خدا رحمتش کند . خیلی از کرمانشاهی های قدیمی او را به اسم می شناختند . قشنگ صحبت می کرد و قرآن را هم کمی حفظ بود در هجده سالگی سخنرانی می کرد . شب های دجمعه رفتم و دیدم آقایی صحبت می کند . آقای صامتی بود. صحبت او بین جوانان بسیار نافذ بود . اینها من را تحت تأثیر قرار داد . بنابراین من یک پناهگاهی برای مکتب پیدا کردم .    

 

****

 

پای درس استاد

 

  • پرسش پنجاه و هشتم: کسی که منکر ما جاء به النبی است آیا می شود متقاعدش بکنیم که برای خدا نماز بخواند؟

پاسخ: کسی که منکر ما جاء به النبی است اول او باید شما را متقاعد بکند که « عقل » دارد یا ندارد به عقل خودش واقف هست یا نه اگر توانست شما را متقاعد بکند خودش هم متقاعد می شود که درک این جزئیات بی نبوت نبی و بی تعلیم نبی نمی شود و نبی فرموده این گونه نماز بخوانید در این ساعات ودر این وقت این گونه نماز بخوانید ببینید من چه گونه نماز می خوانم شما هم همانطور نماز بخوانید اصلاً مسلمانی یعنی تسلیم، تسلیم در برابر آن چه نبی می گوید نه آن چه خدا می گوید چون آن چه خدا می گوید به نبی گفته و نبی تفسیرش کرده است برای ما، و ما به واسطه ی نبی در برابر خدا تسلیم هستیم.

 

*****

 

معرفی کتاب

مجموعه ی حاضر جرعه ای از کوثر همیشه جاری گفتار و نوشتار فرزانه ی دوران حضرت امام خمینی ( قدس سره ) که کام تشنگان سیر و سلوک را شهد نابی است و شاهدان سوخته جان را جرعه ی آبی و رهروان طریق انقلاب الهیش را چراغ راهی. « کلمات قصار ، پندها و حکمتها » گزیده ای از سخنان و نوشته های بزرگمردی است که خود پیش از دیگران بر حقانیت مرامش در میدان عمل گواهی داد و به شهادت تمامی کسانی که نهضت آن روح خدایی را آغاز تا لحظه ی عروج شاهد بوده اند و همه ی آنها که محضر ملکوتی اش را درک کرده اند ، هیچگاه سخنی بر زبان و مطلبی بر قلم مبارکش جاری نگشت مگر آنکه سخت بدان عامل بود و معتقد . متدرجات این مجموعه فرازهایی منتخب و برگرفته از متن بیانات ، پیامها  و تألیفات امام خمینی (ره) است که تحت عناوین و موضوعات مختلف اعتقادی ، تربیتی و سیاسی و اجتماعی  و .... در چهار بخش ترتیب و تنظیم یافته است .  

 

*****

 

احکام

  س :  709  - من قادر بر خواندن نماز نیستم ، آیا جایز است که شخصی به نیابت از من نماز بخواند ؟ آیا فرقی بین اینکه نائب ، طلب اجرت کند و یا طلب اجرت نکند ، وجود دارد ؟ج : شخص مکلف تا زنده است ، باید نمازهای واجبش را خودش ، به هر نحو که میتواند انجام دهد و نماز نائب چه با اجرت و چه بدون اجرت برای او مجزی نیست .

 

****

 

طب اسلامی

« علم طب نزد ائمه اطهار علیهم السلام»

برای تکمیل بحث به روایت ذیل توجه کنید:

فردی خدمت امام باقر می رسد و امام بر اساس رنگ چهره او به او می گوید بواسیر داری و او نیز تاًیید می کند و بر غیرقابل درمان بودن بیماری خود اشاره می کند امام می فرماید: آیا می خواهی دارویی برایت شرح دهم؟ راوی می گوید بسیار معالجه کردم فایده نداشت امام در جواب می فرماید: انا طبیب الاًطباء و راًس العلماء و رئیس الحکماء و بعد دارویی را برای وی تجویز می کند که با یکبار مصرف آن بهبود مییابد لذا می بینیم که امام خود را طبیب الاًطباء معرفی می کند

نکته قابل توجه و مهم آنکه آیا سلامتی فرد و جامعه با انجام مسئولیت های دینی و سعادت دنیوی و اخروی او مرتبط نیست؟ اگر پاسخ مثبت است پس دین نسبت به آن بی تفاوت نیست. دستورات فراوانی که در قرآن و حدیث راجع به خوردنی ها وجود دارد آیا دستورات طبی تلقی نمی گردد. این که گوشت خوک و مردار و شراب حرام است؛ آیا دستورات طبی نیست؟ به مطلب فوق اضافه بفرمایید ارتباط حلال و حرام با مصلحت انسان که در منابع دینی ثابت شده است. یعنی حلال و حرام و مستحب و مکروه تابع نفع و ضرر برای انسان است یا نفع و ضرر جسمی و یا روحی. لذا همین دستورات فقهی جنبه طبی نیز دارد.

ارتباط مسائل جسمی و روحی و تاثیر و تاثراین دو از یکدیگر مسئله ای غیر قابل انکار است لذا در قرآن و احادیث به این مسئله توجه ویژه ای شده است.

شاهد اول: یا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّی بِما تَعْمَلُونَ عَلیمٌ - مومنون51(ای پیامبران از طیبات بخورید و عمل صالح انجام دهید

شاهد دوم از آنچه روزیتان کرده ایم حلال و طیب آن را بخورید و تقوای الهی داشته باشید

وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ (مائده88(

با توجه به آیات فوق درمی یابیم که مصرف غذای طیب (که البته فراتر از بحث حلال بودن است چرا که در آیه دوم مورد اشاره حلالا طیبا بیان شده است که می فهمیم طیب بودن امری غیر از حلال بودن است یعنی غذا علاوه بر حلال بودن باید طیب باشد و این مسئله با تقوی و عمل صالح مرتبط است.

شاید بتوان چنین گفت که روح برای حرکت و تعالی نیاز به مرکبی را هوار دارد جسم با خودن غذای حلال طیب مرکبی را هوار خواهد شد لکن با خوردن غذای غیر حلال و یا غیر طیب نیز این مرکب شایستگی خود را برای بدرقه روح از دست می دهد.

آشنایان با مبانی طب سنتی به راحتی درمییابند که مصرف غذای ثقیل و غلیظ باعث ایجاد خلط غلیظ و ثقیل و در نتیجه تاًثیر منفی بخارات آن بر مغز که طبق روایات مسکن روح است می گردد.

 

موفّق و مؤید باشید

*****

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد