حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار خرداد/ 1393 / شماره نه

 

 

ماهنگار خرداد/  1393 / شماره نه

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی 

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

امام خمینی (قذس سره )

نیمه شب مناجات شعبانیه می خواندند

در ماه شعبان گاهی که شبها پشت در اطاق امام می خوابیدم می دیدم یک ساعت مانده به اذان صبح امام بیدار می شدند و وضو می گرفتند و پس از نماز شب مشغول مناجات شعبانیه می شدند و در این مناجات به قدری گریه می کردند که من که پشت اطاقشان می خوابیدم گاهی با صدای گریه ایشان از خواب بیدار می شدم با اینکه بسیار آرام و آهسته اعمال شب را انجام می دادند تا کسی بیدار نشود.

  سالگرد خاطره‌ى پرشکوه نیمه‌ى خرداد را پشت سر گذراندیم .به فرموده رهبر عزیز ،  نیمه‌ى خرداد هم اگر چه به اعتبارى یک عزاى فراموش نشدنى است، اما به اعتبارى یک عید فراموش‌ نشدنى و تاریخ‌ساز است. ماه خرداد ماه خاطره‌هاست؛چهارده خرداد سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی ( قدس سره) نیمه‌ى خرداد 1342، نیمه‌ى خرداد 1354 که حادثه‌ى خونین مدرسه‌ى فیضیه براى دومین بار پیش آمد، و حوادث خرداد سالهای گذشته ، فتح خرمشهر و بیرون‌راندن خیانت‌کارانى که فرصت‌طلبانه بر این مردم جفا مى‌کردند. از تصادف‌هاى شگفت‌آور یکى این است که قیام میرزا کوچک‌خان جنگلى در شصت سال قبل تقریباً، که یک قیام اسلامى و مردمى بود، در خرداد واقع شده است. همچنین درگیرى غم‌انگیز میان اسرائیل و اعراب در سال 1346، که مصادف با 1967 مسیحى است، در خرداد واقع شد. امسال خرداد ما خاطره‌هاى دیگرى هم دارد. اوّلاً مصادف شده با ماه شعبان ماه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم  و ماه مناجات  با خدا و اعیاد برگزیده ای که در این ماه است از جمله سالگرد ولادت حضرت بقیة‌اللَّه‌الاعظم حضرت مهدى «روحى‌فداه و عجل‌اللَّه‌فرجه» مقترن و برابر است. همه‌ى این خاطره‌ها به نحوى به یک‌دیگر مربوط مى‌شود .

 حضرت علامه حسن زاده  ( روحی له الفداء ) میفرماید : سرور گرامیم ماه مبارک رمضان ماه امساک و سحر خیزی و شب زنده داری و قدر یافتن و قرآن شنیدن و قرآن شدن و سرمشق گرفتن در پیش است از هم اکنون که ماه شعبان و شهر الله است مُحرم شو .

*****

من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة

شیعه بهتر از هرکس میفهمد که " من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة " ؛ " هر که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد ، به مرگ جاهلیت مرده است " یعنی چه ،

شیعه بهتر از هر کس می فهمد ؛ که میزان و معیار محبت امام است ،

شیعه بهتر از هرکس میفهمد ؛ اگر مدعی است که مرید آن قطب عالم است این حال و روز با عشق سازگاری ندارد ،

 کدام عاشقی بی یاد معشوق ، زیستن می تواند ؟

کدام عاشقی یک لحظه بی خاطره ی معشوق سر می کند ؟

وقتی از امام حسین علیه السلام سوال می کنند معرفت به خدا چیست ؟ ایشان فرمودند " معرفت اهل هر زمانی به امام زمان خویش "

ای شیفته عالم ، مجموعه ی زیبایی

سر حلقه ی جن و انس ، سر دفتر دانایی

در پرده ی غیبت جند ، ای مهر جهان پایی

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی

دل بی تو جان آمد وقتست که باز آیی  

 کلام رهبر :

.... این که مى گویم کمترین امکانات مادى، یک حقیقت است. من فراموش نمى کنم یکى از سرداران و فداکاران آن روز به اتفاق چند نفر از اهواز پیش ما آمدند و چند قبضه خمپاره انداز مى خواستند تا بتوانند قدرى درمناطق جلوتر ایستادگى و مبارزه کنند؛ اما کسى نبود به اینها این چند قبضه خمپاره انداز را بدهد! ما براى سیم خاردار و گلوله و آر.پى .چى مشکل داشتیم؛ تانک و نفربر و امثال اینها که به جاى خود.
آنچه در اختیار ملت ایران بود، عبارت بود از یک اراده قوى ونشاط همه جانبه که برخاسته از ایمان و آگاهى بود. این که امام فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد، یعنى این …

-          مساله امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)یکی از زنده ترین مسائل اسلامی است که هم در دوران مبارزه با طاغوت به مبارزین امید می داد ،وهم امروز که روز حکومت اسلامی ،حکومت مستضعفین زمین است ،ما را تشویق می کند که حرکت خود را تسریع کنیم. رسالت ،15 / 1 / 67.

*****

آشتی با امام زمان عجل الله  تعالی فرجه الشریف

ادامه از شماره های قبل

معصومین علیهم السلام عالمان حقیقی و راسخان در علم و عالمان به تأویل کتاب خدا هستند سینه ی معصومین علیهم السلام جایگاه حقیقت قرآن است و آنها نعمت ظاهر و باطن خداوند هستند . از امام موسی بن جعفر علیه السلام در باره ی فرمایش خداوند " واسبغ علیکم نعمة ظاهرة و باطنة " پرسیده شد ، امام فرمودند : نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطنی امام غایب است از ایشان پرسیدند در امامام کسی هست که غایب شود ؟ فرمودند :  بله ، از چشم مردم شخص او غایب میشود ، ولی یاد او از دل های مردم غایب نمیشود و او دوازدهمین از ماست . نعمتهای خداوند بیکران است و همان طور که فرموده است ، هیچ کس نمی تواند آنها را شمارش کند . اگر به انسان با همه ابعاد وجودی او نگاه کنیم و او را همان طور که خالقش معرفی می کند ، یک وجود ممتد از دنیا تا آخرت (ابدیت ) ببینیم قطعا ً بالاترین و مهمترین و بزرگترین نعمت را داشتن امام و رهبران معصوم علیهم السلام خواهیم یافت . اگر انسان از همه نعمتهای الهی به جز نعمت ولایت و امامت برخوردار باشد هرگز روی خوشبختی را چه در دنیا و چه در آخرت نخواهد دید. افسوس که بر خورداران از این نعمت عظیم و بی مانند کمتر قدر آن را می دانندو کتر شکر آن را به جای می آورند ما در شناخت معصومین علیهم السلام پس از خداوندی به خود آنها نیازمندیم . شاید کاملترین متن امام شناسی  زیارت بسیار معتبری است که از وجود مقدس امام هادی علیه السلام به ما رسیده ، به نام جامعه کبیره که این زیارت مورد توجه و علاقه همه بزرگان و علمای دین است .  مؤلف مفاتیح الجنان داستان زیبایی در باره در باره توجه امام عصر علیه السلام به این زیارت و سفارش اکید ایشان به شیعیان در توجه به این زیارت نقل فرموده اند .( حکایت سید رشتی ) . اینک بعضی از تعبیراتی را که در این زیارت در باره ی معصومین علیهم الیسلام به کار رفته ذکر میکنیم .  " اهل بیت پیامبر علیه السلام ریشه و اصل کرم و صاحب نعمتهای خداوند هستند چرا که آنها خلیفه و جانشین خدا و مظهر او هستند و تمامی مجاری و راه های نعمت ها بدست آن هاست اهل بیت علیهم اسلام چراغ های شب تار و پرچمداران تقوا و دارندگان عقل کامل و پناهگاه مردم و وارثان انبیاو صاحب نیکوترین دعوتها و محبت های بالغه خداوند بر اهل دنیا و آخرت می باشند " .  خداوند آنها را برای خلافتش در روی زمین و یا ورانی برای دینش و مفسران وحی و اساس و پایه های توحیدش و گواهان بر خلقش و نشانه هایی برای بندگانش قرار داده است هر کس از آن راه ها روی گردان شود ، از دین خدا خارج شده ، آن که با آن ها همراه باشد به حق و سعادت میرسد . خداوند آن ها را به صورت نور هایی در گرداگرد عرش  خود قرار داد و سپس بر انسان ها منت نهاد  و آنها را در دسترس مردم قرار داد . پذیرش ولایت آنها نشانه ی نیکویی فطرت و ساختار وجودی و شاکله انسان ها و مایه پاکی نفوس و پاکیزگی روح و کفاره گناهان  آن هاست .

*****

شهدا :

موضوع : زندگینامه شهید مجتبی رضا علی

در خانواده ای مذهیب به دنیا آمد ه ، 14 ساله بود که پدرش را از دست داد . بعد از فوت پدرش به همراه مادر مسؤلیت اداره ی خانواده  ی خود که شامل مادرش و  یک خواهر و سه برادر بود را به عهده گرفت . او مثل یک پدر به خواهر و برادران خود محبت می کرد و همه خواسته های خانواده خود را بر آورده می کرد . یکی از دوستانش خاطره ی جالبی از شهید تعریف می کرد . " یک شبی که به همراه 2 تا از دوستانش به باغ رفته بودند ،  ناگهان می بینند که مجتبی نیست و وقتی دنبال او می گردند متوجه می شوند که در گوشه ای از باغ مشغول مناجات با امام زمان عج بوده است " . از خصوصیات اخلاقی شهید احترام به مادر ، دوری از غیبت و خوش رفتاری با همه ی مردم بود .در اوایل جنگ تحمیلی بود که به جبهه رفت و در عملیات رمضان به شهادت رسید . او که خود به عنوان بسیجی به جبهه ها رفته بود در بخشی از وصیت نامه ی خود به مادرش توصیه میکند که غصه نخورد و حتی سه پسر دیگر خود را اگر در راه اسلام هدیه کرد  ناراحت نباشد .

تاریخ شهادت : شلمچه -  31/4/1361  

*****

پای درس استاد :

پرسش نود و پنجم: احترام ملائکه را چه طور بگیریم ؟

 پاسخ: در حضور این « بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ». گناه نکنیم معصیت نکنیم آن ها شما را عزیز و محترم می ببینند  هتک حرمت خودتان را نکنید آن ها شما را همچنان خلیفه الله می بینند و مسجود می بینند به خاطر همین در حضور آن ها هتک حرمت خودتان را نکنید خدا شما را در نظر آن ها همچنان محترم نگه می دارد شما خودتان را بی حترام نکنید این که می گویند وقتی گناه می کنید خدا از چشم ملائکه می پوشاند لحظه ای که گناه می کنید آن ها نبینند به خاطر این است که اولاً احترام آن ها حفظ شود ثانیاً احترام شما یعنی را بطه این جا گسسته نشود احیاناً.

*****

معرفی کتاب :

شب نیمه شعبان در مجلس امام زمان عجل الله فرجه الشریف ، درصست در زمانی که همهم عاشقان و شیفتگانش یک صدا و با شور و حرارت فریاد میزدند : آقا بیا آقا بیا ...  اگر یک نفر از میان جمعیت با همان شور و حرارت و حتی با حدت و شدت بیشتری فریاد بزند آقا نیا آقا نیا تعجب آوروغیر منتظره نیست ؟ مشکل مشترک همه این است که ما حضرت را برای خودمون میخواهیم نه خودمون را برای حضرت ، امام را خرج خودمون می کنیم نه خودمون را خرج امام عج . به جای این که از خودمون برای امام مایه بگذاریم پیوسته از حضرت مایه میگذاریم برای پیش برد کار خودمون هر جا کم بیاریم از امام هزینه می کنیم و ........    این قسمتی از کتاب ( کمی دیرتر ) نوشته سید مهدی هاشمی است که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده است .

*****

آیا می دانید که :

ما رییس خود را زندانی کرده ایم ؟

ما مثل طایفه و گروهی هستیم که رییس خود را حبس نموده است و در بلایا خود تصمیم جنگ و یا صلح را اتخاذ می کند ! خودمان کرده ایم و اجازه نمی دهیم بیاید قضایا را حل کند با این که می دانیم اگر بیاید می تواند مشکلات را حل کند . ولی باز او را محبوس کرده ایم . بنابر این ، اگر میلیون ها نفر  هم با او موافق باشند ، او مثل شخص وحید و تنها ست که ناصر و معین و یار و یاوری ندارد زیرا ما در بیداری درست به وظیفه ی خود عمل نمی کنیم . با این حال منتظر هستیم که بیدار شویم و تهجد به جا آوریم . اگر نویق شامل حال انسان گردد ، از خواب بیدار میشود و مشغول تهجد می گردد ؛ ولی اگر توفیق نباشد چنان چه بیدار بشود ، از آن بهره نمی برد .

 ( به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیة الله العظمی محمد تقی بهجت / ره )

احکام :  از ، رسالة اجوبة الاستفتائات (مقام معظم رهیری )

نماز آیات -  س : 711-  نماز آیات چیست و علت شرعی وجوب آن کدام است ؟

ج : نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعی وجوب آن عبارت است از : کسوف خورشید و خسوف ماه ، اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود ؛ زلزله و هر حادثه غیر عادی که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیر عادی باشند ؛ تاریکی شدید ، فرورفتن زمین و ریختن کوه ، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود .  در غیر از کسوف و خسوف و زلزله باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود . و حادثه ای که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد ، اعتبار ندارد.

*****

طب اسلامی سنتی ایرانی( ادامه از شماره های پیش) 

انواع میوه ها و مزاج آنها و مصلح آنها :

آلبالو : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل

آناناس : مزاج = گرم و تر – مصلح = آب انار ، آبلیمو ، عسل

آلو و آلوچه : مزاج = سرد و تر – مصلح = عناب ،  عسل ، زیره روغن زیتون

ازگیل : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل ، انسیون

انار شیرین :  مزاج = سرد و تر – مصلح = زنجبیل پرورده ، انار ترش

انار ترش : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل

انبه : مزاج = گرم و خشک – مصلح =  زنجبیل ، نمک ، مویز ، روغن زیتون

انجیر تازه : مزاج = گرم و تر – مصلح = سکنجبین  

انجیر خشک : مزاج = گرم و تر – مصلح = گردو ، بادام آویشن

انگور : مزاج = گرم و تر  - مصلح = سکنجبین

به : مزاج گرم و خشک  - مصلح = عسل ،انیسون

بالنگ : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل

پرتقال : مزاج = سرد و تر – مصلح = عسل

تمر هندی : مزاج =سرد و خشک – مصلح = عناب ، به دانه

خرما : مزاج = گرم و تر – مصلح = آب انار ، بادام ، سکنجبین ، کاهو ، گلاب

زازالک : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل ، انیسون

زرد آلو رسیده : مزاج = گرم و تر – مصلح = عسل  

زرشک : مزاج = سرد و خشک – مصلح = میخک ، شکر سرخ

زغال اخته : مزاج = سرد و خشک – مصلح عسل

زیتون : مزاج = گرم و خشک – مصلح = مغز گردو و بادام ، سرکه ، عسل

سنجد : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل

سیب : مزاج = گرم و تر – مصلح = دارچین

شقتالو :مزاج = سرد و تر – مصلح = عسل

شلیل : مزاج = سرد و تر – مصلح = عسل، روغن زیتون

غوره : مزاج = سرد و خشک – مصلح = گلنگبین ، انیسون

قیسی : مزاج = گرم و تر – مصلح = عسل ،زیره

کنّار : مزاج = سرد و خشک – مصلح = سکنجبین

کیوی : مزاج = سرد و تر- مصلح = عسل

گریپ فروت : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل

گلابی : : مزاج = گرم و تر – مصلح = عسل ، دارچین ، هل ، زیره

گیلاس : مزاج = گرم و تر – مصلح = مسهل ها و ملین ها

لیمو شیرین : مزاج = سرد و تر – مصلح = عسل

لیمو عمانی := سرد و خشک – مصلح = عسل

موز : مزاج = گرم و تر – مصلح = عسل ، نمک

نارگیل : مزاج = گرم و خشک – مصلح = عسل

نارنگی : مزاج = سرد و تر – مصلح = عسل

نارنج : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل

هلو : مزاج = سرد و خشک – مصلح = عسل ، مربا ی زنجبیل

مسابقه :

1-اگر درد دل، در قالب دلنوشته یا نامه یا شعر .....با امام زمان عج دارید برای ما ارسال کنید :

2-  " من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة "  را معنی کنید :

3- مناسبتهای ماه خرداد 1393 را بنویسید : آیا میتوانید ارتباط آنها را دریابید ؟

برای هرچه بهترشدن ماهنگار پیشنهادات و انتقادات خود را در این رابطه ارسال فرمایید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد