حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار اردیبهشت/ 1393/ شماره هشت

ماهنگار اردیبهشت/ 1393/ شماره هشت

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی

 

 

ما باید علممان را بتوانیم به ثروت ملی تبدیل کنیم   

از بیانات مقام معظم رهبری(دامت بر کاته) 

 

  

 

معــلم ای عطـر خوش علم ودانـش                 

 شمیم خوشت تا ابد در خاطرم میماند  

 

الفبا به دستم دادی تا دیو نادانی را در جمرات سیاهی و تباهی سنگ زنم و برای عبور از گذر گاه پیچ در پیچ تردید ، تا رسیدن به سعادتگاه یقین ، ریسمانی از جنس کلام آویختی تا به اعتماد تمام ، آنرا چنگ زنم . احرام اندیشه بر تنم پوشاندی تا در تکرار صفا و مروه ی زندگی به روزمرگی نرسم و در حریم فکر و معنا ، تاریک راههای مقصد ابدیت را به پاکی هر چه تمامتر ، در نوردم و از چشمه سار کلام و کلمه سیرابم کردی تا از مسیر آسمانی نور و روشنی برنگردم.

*****

این کشتی ناخدا دارد     

     

 ... کمی بیش از یک سال است که جنگ سخت پایان یافته است ، نزدیک به شش ماه است که مسؤلیت سکانداری انقلاب اسلامی به دوش مقام معظم رهبری گذاشته شده است ، مؤلیت بسیار سنگین است ، در روزهای آغاز رهبری توجه عمیق به این امر مهم و هشدار نسبت به جنگ نرم ، مدیریتی وارسته و هوشمند میخواهد . زنگ به صدا در می آید ! تهاجم فرهنگی شروع شده است معظم له میفرمایند  : توطئه های فرهنگی در جریان است و من آن را به عیان در مقابل خودم مشاهده می کنم ! امروز دشمن با شیوه ی بسیار زیرکانهدر داخل ، در حال یک جنگ تمام عیار فرهنگی علیه ماست ." چقدر ماهرانه ، عالمانه و موشکافانه ، مقام معظم رهبری صحنه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را ترسیم میکنند در تاریخ 22 تیر ماه 1371 عبرت های عاشورا را بیان می فرمایند . در 20 خرداد 1375 بحث خواص را تشریح می کنند . و در سال 1376 موضوع نفاق جدید را می شکافند و در سال 1378 به تحلیل دشمن شناسی میپردازند و بارها و بارها هشدار می دهند که جنگ نرم استمرار دارد . همانگونه که اشاره رفت از همان آغاز تا کنون ، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با درایت و سلامتی و با هوشمندی  و فراغت ، را به درستی ترسیم کردند و با تبیین طرح های دشمنان و معرفی چهره های خبیث و خیانتگر و تبیین اهداف دشمنان اسلام و ملت ایران ، جلوی انحراف جامعه ی اسلامی را گرفتند و نگذاشتند دشمن در پهنه ی شبیخون فرهنگی و نگ نرم  به اهداف خود دست یابد . امروز نیز با تأکید بر بصیرت همه ی مردم ، خصوصاً خواص و نخبگان ، تلاش می کنند تا دست دشمن  را رو کرده و نقشه هایشان را برای اختلاف افکنی  ، ایجاد تردید و نا امید کردن مردم ، در هم بریزند و راه را برای ادامه ی حرکت تا پیروزی نهایی بر کفر جهانی هموار سازند . مدیریت 25 ساله مقام معظم رهبری در میان جنگ نرم ، پیروزیهای متعددی را برای ملت ایران و اسلام به ارومغان آورده است و درایت و فراست معظم له در آینده نیز دشمنان اسلام را عصبانی تر و امت اسلامی را قوی تر و پیروز خواهد کرد . انشا ء الله   

*****

کلام رهبر :        

کسانیکه خیال می کنند با عقب نشینی در مسئله ی هسته ای ، دشمنی آمریکا تمام میشود دچارغفلتند ، چرا که در منطقه ی ما کشورهای دارای سلاح هسته ای نیز وجود دارد ، اما آمریکا هیچ حساسیتی به آنها نشان نمی دهد . پس علت دشمنی زورگویان ، مسئله هسته ای و حقوق بشر نیست ، بلکه پاسداری غیرتمندانه ی ملت و نظام اسلامی از منابع نفت و گاز ، علت این خصومت هاست

***** 

 

آشتی با امام زمان عج   ... ادامه شماره های قبل 

بهترین منبع شناخت معصومین علیهم السلام کلام خداوند ی است که آنها را آفریده و بهتر از هر کس دیگری آنها را می شناسد و نیز کلام خود آنها ست که دارای علم الهی هستند . ما به علت محدودیت کمالات و ظرفیت وجودی مان نسبت به آنها بدون استفاده از کلام خداوندو خود معصومین علیهم السلام هرگز قادر به شناخت آنها و توصیفشان به طور شایسته و کامل نیستیم زیرا این یک اصل اساسی و مسلّم است که هر موجودی با ظرفیت وجودی محدودتر هرگز قادر به ادراک موجودی که ظرفیت وجودی و کمالات بیشتردارد ، نیست .

1- معصومین علیهم السلام حقیقت واحد و آئینه تمام نمای خداوند هستند . معصومین علیهم السلام که همه یک نور واحد هستند کاملترین مخلوق خداوند و شبیه ترین موجودات به خداوند تبارک و تعالی هستند . آنها جانشینان خداوند بر روی زمین و کاملترین مظهراسماء و صفات او هستند ( و لله المثل الاعلی – و برای خداوند بالاترین مظهر و مثل است – سوره     آیه   )رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : " ماییم کلمه تقوی و راه هدایت و مثل اعلاو حجت و آیت عظمی و رشته محکم نجات "  . همچنین خطاب به امیر المؤمنین علیه السلام میفرمایند : " یا علی تویی حجت خدا و تویی باب الله و تویی راه حق به سوی خدا و تویی خبر عظیم و تویی صراط مستقیم و تویی مثل اعلی "  . بنابر این اهل بیت علیهم السلام عالمترین و بزرگترین مظهر ، آیه و نمونه ی خداوند تبارک و تعالی از نظر کمالات وجودی هستند .

2- وجوب همراهی با معصومین علیهم السلام و خطر جدایی – خداوند تبارک و تعالی برای اینکه انسان ها به زحمت و سختی نیافتند و راه سعادت را به راحتی و سلامت طی کنند ، آنها را به پیروی از معصومین علیهم السلام امر فرموده است و نیز از این بجای معصومین علیهم السلام که تنها رهبران متخصص در امر هدایت تا بی نهایت هستند ،امر فرموده و کسان دیگری را که هیچ گونه تخصص و تسلطی نسبت به راه بسیار با عظمت انسانیت ندارند ، انتخاب کنند برحذر داشته می فرماید : اتقو الله و کونوا مع الصادقین – از خدا بترسید و با راستگویان باشید . از حضرت باقر علیه السلام در باره ی این ایه سوال کردند فرمودند : مقصود ما هستیم . عبارت ( از خدا بترسید ) قبل از دستور به همراهی با راستگویان از معنای خاصی برخوردار است . این عبارت تهدیدی از خداوند است در مورد اینکه اگر مردم از همراهی و سپردن خود به امامان ِحق و الهی سر باز زنند ، از مسیر حقیقی سعادت منحرف و به فساد و تباهی کشیده شده و در نهایت به غذاب دچار می شوند . عذابی که خود برای خود فراهم کرده اند ، یعنی عذاب نرسیدن به کمالات لایق وجودی و محروم کردن خود از آن چه مورد نیاز است برای خوشبختی ضروری و لازم است.

***** 

 

  شهادت فروردین 1393

شهید امر به معروف و نهی از منکر  -

متن کامل نامه شهید علی خلیلی به شرح زیر است:  

سلام آقا جان!امیدوارم حالتان خوب باشد. آنقدرخوب که دشمنانتان از حسودی بمیرند و از ترس خواب بر چشمانشان حرام باشد. اگر از احوالات این سرباز کوچکتان خواستار باشید،خوبم؛دوستانم خیلی شلوغش میکنند. یعنی در برابر جانبازی هایی که مدافعان این آب و خاک کرده اند،شاهرگ و حنجره و روده و معده من عددی نیست که بخواهد ناز کند… هر چند که دکترها بگویند جراحی لازم دارد و خطرناک است و ممکن است چیزی از من نماند…من نگران مسائل خطرناک تر هستم… من میترسم از ایمان چیزی نماند.

آخر شنیده ام که پیامبر(ص) فرمودند: اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، خداوند دعاها را نمی شنود و بلا نازل میکند. من خواستم جلوی بلا را بگیرم.اما اینجا بعضی ها میگویند کار بدی کرده ام. بعضی ها برای اینکه زورشان می آمد برای خرج بیمارستان کمک کنند میگفتند به تو چه ربطی داشت؟!!مملکت قانون و نیروی انتظامی دارد!ولی آن شب اگر من جلو نمی رفتم، ناموس شیعه به تاراج میرفت ونیروی انتظامی خیلی دیر میرسید. شاید هم اصلا نمی رسید…یک آقای ریشوی تسبیح بدست وقتی فهمید من چکار کرده ام گفت : پسرم تو چرا دخالت کردی؟ قطعا رهبر مملکت هم راضی نبود خودت را به خطر بیندازی!
من از دوستانم خواهش کردم که از او برای خرج بیمارستان کمک نگیرند، ولی این سوال در ذهنم بوجود آمد که آقاجان واقعا شما راضی نیستید؟؟ آخر خودتان فرمودید امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز شب واجب است.آقاجان!بخدا دردهایی که میکشم به اندازه ی این درد که نکند کاری بر خلاف رضایت شما انجام داده باشم مرا اذیت نمیکند. مگر خودتان بارها علت قیام امام حسین(ع) را امر به معروف و از منکر تشریح نفرمودید؟مگر خودتان بارها نفرمودید که بهترین راه اصلاح جامعه تذکر لسانی است؟یعنی تمام کسانی که مرا توبیخ کردند و ادعای انقلابی گری دارند حرف شمارا نمی فهمند؟؟یعنی شما اینقدر بین ما غریب هستید؟؟
رهبرم!جان من و هزاران چون من فدای غربتت. بخدا که دردهای خودم در برابر درد های شما فراموشم میشود که چگونه مرگ غیرت و جوانمردی را به سوگ مینشینید.آقا جان!من و هزاران من در برابر درد های شما ساکت نمی نشینیم و اگر بارها شاهرگمان را بزنند و هیچ ارگانی خرج مداوایمان را ندهد بازهم نمی گذاریم رگ غیرت و ایمان در کوچه های شهرمان بخشکد.   

*****

 

پای درس استاد :   


س : چرا ا کنون ازعالم ذر (عالم قبل ازاین دنیا) چیزی به خاطرنداریم؟ 

 

پاسخ: در شعور ظاهریتان نمی دانید ؛ ازخوداگاهتان خبر ندارید ، چون در این حافظه ای که از جنینی تا الان به شما داده اند و حافظه ریخته اند در این حافظه دارید دنبال خاطره ی گذشته می گردید! این حافظه ی فعلی برای آن خاطرات تعریف نشده ضمیرناخود اگاه شماست که سعه ی وجودی دارد.

*****

معرفی کتاب.  شهید  آیة الله مطهری   

بحث در باره تعلیم و تربیت در اسلام است بحث تعلیم و تربیت ، بحث ساختن افراد انسان است . یک مکتب که دارای هدفهای مشخصی است نمی تواند یک سیستم خاص آموزشی نداشته باشد . آیا اسلام عنایتی به پرورش عقل و فکر انسان دارد ؟پس در اینجا دو مسئله داریم : یکی پرورش عقل و دیگری مسئله علم . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم میفرماید : با التعلیم اُرسلتُ ( البحار /ج1/ص206) . در قرآن کریم است : " هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة " در جایی دیگر میفرماید : " یؤتی الحکمة َ من یشاء ُ و من یؤتَ الجکمة فقد اُوتی خیراً کثیراً . شهید عزیز در جایی از کتابشان با استناد به حدیثی می فرمایند : خداوند حجتهای خودش را بوسیله ی عقول بر مردم اکمال کرده است و پیغمبران را بوسیله ی بیان یاری کرده و به سبب برهانها به ربوبیت خویش دلالتشان نموده . مولوی : این هوی پر حرص و حالی بین بود / عقل را اندیشه یوم الدین بود – هر که آخر بین بود او مؤمن است  / هر که آخور بین بود او بی دین است

تربیت به معنی پرورش دادن استعدادهاست. از نظر علمی آن استعدادها ی انسانی چه استعدادهایی است ؟ انسان به ما هو انسان چه استعدادهایی در کمون و بطون خود دارد که باید بروز کند ؟اسلام چه عنایتی به این استعدادها کرده است ؟ اسلام در زمینه ی پرورش حس حقیقت جویی ما ، یعنی قوه ی تعقل و قوه تفکر ما چه  دستورهایی داده است ؟  

*****

   احکام : 

رساله اجوب الاستفتائات –( مقام معظم رهبری )

 س : 654 – اگر یکی از طلاب علوم دینی قصد داشته باشد تبلیغ را شغل خود قرار دهد آیا با این فرض می تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگیرد ؟ اگر شخصی برای کاری غیر از تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر مسافرت نماید نماز و روزه اش چه حکمی دارد ؟

ج : اگر عرفا ً  تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر شغل و کار او محسوب شود در سفر برای انجام آن کارها حکم مسافری را دارد که به خاطر شغل و کارش سفر می کند و اگر زمانی برای کاری غیر از ارشاد و تبلیغ مسافرت کرد ، در آن سفر مانند سایر مسافران ، نمازش شکسته است و روزه او صحیح نیست .

*****

بحث تغذیه در طب اسلامی ایرانی   

ادامه از شماره های قبل  

انواع صیفی جات و مزاج آنها و مصلح آنها  

بادمجان = مزاج : گرم و خشک – مصلح : پختن با گوشت بره ، روغن گاوی تازه  ، سرکه ، زیره ، گلپر ، انار

خربزه = مزاج : گرم و تر- مصلح : آب انار ترش ، سرکه

خیار بوته ای = مزاج : سرد و تر – مصلح : نمک ، رازیانه ، زنیان ، مویز ، عسل ، زیره

خیار چنبر = گرم و تر – مصلح : انیسون

طالبی  = مزاج : گرم و تر – سرکه

فلفل سبز = مزاج : گرم و خشک – مصلح : گلاب

کدو = مزاج : سرد و تر – مصلح : آب عسل ، زیره ، نعناع ، روغن زیتون ، آبغوره

گوجه = مزاج : سرد و تر – مصلح : روغن زیتون

هندوانه = مزاج : سرد و تر – مصلح : عسل

بادمجان = تقویت کننده معده ، موجب انسداد مجاری کبد و طحال ، درد پهلو و لگن و تولید سودا شده و مصرف زیاد آن باعث تیرگی پوست ، بواسیر ، و کولیت میشود .

خربزه = مدرّ ، ملین ، شیر افزا ، عرق آور ، محرک اشتها ، دافع سودا ، خربزه و هندوانه باید به عنوان میان وعده مصرف شود و اگر بعد از غذا مصرف شود باعث فساد غذا در معده شده و ناشتا خوردن آن هم مضراست.

هندوانه = مدرّ ، تصفیه کننده صفرا و خون

 

*****

مسابقه : 

1- پیام این ماه از بحث آشتی با امام زمان عج چیست

2- اسم کتاب شهید مطهری چیست ؟

3- چه دسته گلی در قالب روایات و کلمات گهر بار برای اساتید خود هدیه دارید؟

4- در بحث تغذیه در طب اسلامی ایرانی مزاج و مصلح را توضیح دهید :

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد