حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ویژگی های حضرت علی علیه السلام در خطبه غدیر

بسم الله الرحمن الرحیم 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

من شک ٍ فی شی ٍ من قولی هذا فقد شک فی کل ما اُنزل الی ّ 

 ( تردید در سخنان امروزم تردید در تمامی محتوای رسالتم است )

بخشی از فراز خطبه غدیر 

 « شماره یک »

ویژگیهای حضرت علی علیه السلام در خطبه غدیر: 

-      -  انّ جبرئیل هبط الیّ مراراً ثلاثاً یأمرونی عن السلام ربی و هو السلام اَن اقومَ فی هذا المشهد فاُعلمَ کل ّ ابیض و اَسود اَن علی بن ابی طالب : همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام پروردگارم که تنها او سلام است . فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که : همانا علی بن ابی طالب :  اخی ( برادر من ) ، و وصیی ( وصی من) ، خلیفتی علی امتی ( جانشین من در میان امتم )،  الامام من بعدی ( امام بعد از من ) ، الذی محله منی محل هارون من موسی ( جایگاه او نسبت به من همانند جایگاه هارون به موسی است )  ، انه لانبی بعدی ( لیکن پیامبر ی پس از من نخواهد آمد)   

 

-        - طبق آیه پنج سوره مبارکه : "  انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون  " ( همانا ولی و صاحب اختیار و سرپرست شما ، خدا و پیامبر او و مؤمنانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات ( صدقه ) میدهند ، الذی اقام الصلوة ( و هر آینه علی بن ابی طالب ) او نماز را به پا داشته است ) ، و اتی الزکوة و هو راکع ( و در حال رکوع زکات ( صدقه) پرداخته است) ، یرید عزوجلّ فی کل حال ( اراده می کند خداوند در هر حال ) ، لکثرة ملازمته ایای و اقبالی علیه ( همراهی افزون او با من و روی آوردن من با او ) ، هواه ُ و قبوله منّی ( تمایل و پذیرش او از من ) .  

 

-         - آیه پنج سوره مائده :   " یا ایها الرسول بلغ ما اُنزل الیک من ربک فی حق علی " ( ای پیامبر ، آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده در حق علی ابلاغ کن و گرنه کار رسالتش را انجام نداده ای ...) 

 

-      -   فاعلموا معاشر الناس  ذالک فیه وافهموه ( هان ای مردم بدانید این آیه در باره اوست ژرفای آن را فهم کنید  ، ولیاً و اماما ( صاحب اختیار و امام است ) ، فرض طاعته علی المهاجرین و الانصار  و علی التابعین لهم باحسان و علی البادی و الحاضر و علی العجمی ّ و العربی والحرّ و المملوک و الصغیر و الکبیر و علی الابیض و الاسود و علی کلّ موحد ( طاعتش واجب و لازم است بر هر مهاجر و انصار ، آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتا پرست) . 

 

-        -  ثمّ من بعدی علی ٌ ولیکم و امامکم بامر الله ربکم ( پس از من به فرمان پروردگار علی ولی و صاحب اختیار و امام شماست ) ، ثم الامامة فی ذریتی من ولده ( امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود ) . 

 

-      -   لا حلال الّا ما احلّه الله و رسوله و هم  ( حلال نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان حلال کرده باشند ) ، و لا حرام الّا ما حرّمه الله علیکم و رسوله وهم ( حرام نیست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان بر شما حرام کرده باشند ) ، انا افضَیتُ بما علمنی ربی من کتابه و حلاله و حرامه الیه ( در اختیار علی نهادم از آنچه که آموختم از پروردگارم در کتابش از حلال و حرام ) ، فضّلوه ( اور اربرتر بدانید ).  

ادا   ..... ادامه دارد

 

 

 

اا

  

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد