حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار اسفند / شماره هجدهم

 

 

ماهنگار

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام شماره هجدهم – اسفند 1393 اسفند / شماره هجدهم

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

 

 

سلام به فاطمه ؛ «صدیقه شهیده سلام الله علیها »

به نماز و نیاز او    /   به ناگفته های راز او   /    به مزار بی نشان او

او یک خانه نشین نا آگاه نیست. فاطمه سلام الله علیها راه رفتن را در مبارزه آموخته است و سخن گفتن را در مهد توفان نهضت به سر آورده، و جوانی را در کوره ی سیاست زمانش گداخته است او یک زن مسلمان است. زنی که عفت اخلاقی او را از مسئولیت اجتماعی، مبرّا نمی کند.

 

 

بر گرفته :  از کتاب سحر سخن

چنان شتابناک و سراسیمه حرکت می کرد که هر سکوتی را در هم می شکست و گویی زِرِهی از مهابت و متانت و جلال، پیکرش را پوشانده و هاله ای از عفت و حیاء اطرافش را فرا گرفته بود. بر ابوبکر که در میان انبوهی از مهاجران و انصار نشسته بود وارد شد. گویی فرشته ی وحی این بار، ندای آسمانی  و اَنذِر عَشیرَتَکَ الاقرَبین را بر او نازل کرده است و می رود تا در مسجد قوم و خویش را انذار کند. سپاس خدای را بر نعمتهایی که ارزانی داشت...گواهی می دهم که جز الله هیچ خدایی نیست... و گواهی می دهم که پدرم، محمد صلی الله علیه و آله و سلم  بنده ی خدا و فرستاده ی اوست... خداوند پدرم را برانگیخت تا کار خود را تمام نماید و آنچه را که در جهت اراده و فرمان او بود به پیش راند....ای مردم بدانید من فاطمه ام و پدرم محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.زمانی که خداوند برای فرستاده اش ( محمد صلی الله علیه و آله و سلم ) خانه ی پیامبران و آرامگاه برگزیدگانش را برگزید و به ملکوت اعلی و مقام قرب خداوند پیوست، خارهای پر گَزندِ نفاق و دورویی سر بر آورد، پرده ی دیانت دریده شد و کالای دین بی خریدار گشت و آن گاه لب فروبسته ای از گمراهان به سخن در آمد و فرو خفته ای از فرو مایگان ِ گمنام به صحنه آمد و مشرک و کافری به یاوه گویی پرداخت و در میان شما دُم می جنبانید و شیطان نیز، از کمینگاه خویش سر بر آورد و شما را به خود فرا خواند، و دید که چه زود فراخوان او را پاسخ گفتید و در پی او سبک مغزانه دویدید، و در دام تزویر و فریبش خزیدید، و چه زیبا و هنرمندانه به ساز او رقصیدید.

   پس ای پسر ابی قحافه، حال که چنین است این تو این مزرعه ی فدک !! این تو و این شتر ! مرکبی مهار زده و آماده برای سواری برگیر و ببر.

     ای مردان با نفوذ و ای بازوان ملت و ای پشتیبانان اسلام ! و ای کسانی که اسلام در دامن آنان بالیده است، شما را چه شده که در باز گرفتن حقّ من سستی روا می دارید ؟! و چرا دیده به هم نهاده اید و از ستمی که بر من روا می دارند، تغافل می ورزید ؟

     ای پسران قیله ! دور از شأن شما ست که پیش چشم شما میراث پدرم را ببرند و ببلعند و حرمتم را نگاه ندارند و شما فریاد خواهی مرا بشنوید و از حال و کار من آگاه شوید. فریاد مظلومیت من به گوش شما می رسد ؛ ولی پاسخ نمی دهید و مرا یاری نمی کنید.

    می بینم که در خلوت خویش خزیده و غرق در آرامش و خوشگذرانی هستید و از تنگنای انجام مسئولیت ها خود را رهانیده و راحت طلبی را برگزیده اید و آنچه را که در  درون ذخیره کرده بودید، بیرون انداختید.

      گفتنی ها را گفتم، با شناخت کاملی که از شما دارم، ما را یاری نخواهید کرد ؛ چرا که در چنگال ذلت و زبونی گرفتارید و دلبرده ی نیرنگ و خدعه اید، و می دانم که پیمان شکنی، راه و رسم  شما ست و در ژرفای جانتان رسوخ کرده است. اما چه کنم که دلم خون است و از سوز دل، این سخنان را به زبان آوردم. آری! برای این بود که گفتنی ها را گفته باشم و حجت را بر شما تمام.

 

24/9/71

 

 

 

چیزی که ما باید بعد از این مراحل محبت و مجذوبیت نسبت به حضرت فاطمه الزهرا س -که هرچه محبت بورزیم، برای این منبع نور و معدن فضیلت کم است – به آن توجه داشته باشیم، این است که ببینیم وظیفه ی ما در قبال این ارتباط عاطفی و قلبی چیست؟ و الا اگر این ملاحظه رو دنبال نکنیم، ممکن است خدای نکرده این محبت، آن نتیجه ای را که انتظار داریم به ما ندهد، چون فاطمه زهرا س یک موجود معمولی نیست. او یکی از برترین ها در همه ی تاریخ بشر یت است. امام صادق علیه السلام فرمود: «یا سیده نساء العالمین» بعد راوی پرسید: آیا مادر شما سرور زنان عالم بود یا مریم؟ حضرت فرمود: مریم سرور زنان زمان خودش بود. لکن مادر ما سر ور زنان اولین و آخرین است و متعلق به زمان خودش تنها نیست. یعنی اگر در همه ی خلقت عالم و در همه ی این میلیارد ها انسانی که در طول زمان آفریده شده اند، شما یک تعداد انگشت شماری برترین ها را بخواهید پیدا کنید، یکی از آنها همین مطهّره ی منوّره است، که این چنین اسم او و یاد او به ما ارزانی شده و خدای متعال تفضل کرده است تا ما بخشی از عمرمان را به یاد او بگذرانیم، از او بگوییم و از او بشنویم. بسیاری از مردم دنیا از او غافلند، لذا این هم لطف خدا بر ماست؛ یعنی مقام آن بزرگوار به گونه ای است که علمای بزرگ مسلمین و صاحبان فکر و نظر بحث دارند که آیا زهرای اطهر سلام الله علیها بالاتر است یا علی بن ابیطالب علیه السلام؟ آیا این مقام کمی است؟ که بزرگان اسلام بنشینند با هم گقتگو کنند. لهذا این محبت و علقه ای که وجود دارد یک وظیفه را بر دوش ما می گذارد و آن وظیفه این است که ما باید هم در عمل شخصی و هم در عمل اجتماعی به منش و روش آن بزرگوار عمل کنیم.

پای درس استاد

 

 

        امام هشتمa فرمودند: هفت چیز به غیر هفت چیز استهزا است این که در قرآن می فرماید: « وَ إِذا لَقُوا الَّذینَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى‏ شَیاطینِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُن»[1]  این گروه که می گویند ما استهزا کننده ایم این ها کسانی هستند که وقتی به آن ها می گویند ایمان بیاورید می گویند ایمان آوردیم بعد وقتی با شیاطین درونی خودشان خلوت می کنند پیش خودشان می گویند ما استهزا و مسخره کردیم. لازم نیست که حتماً با عبارت و جمله بگویند بلکه حالت این ها حالتی است که اگر بشود ترجمانی در قالب کلمه یا جمله برایش پیدا کرد آن ترجمان حالت درونی این ها این است که « إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُن»  خوب حضرت فرمودند کسی که در حضور مردم وجهه ی ایمانی دارد در خلوت خودش رفتار نفاق و کفر دارد او در حقیقت می گوید « إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُن».

کسی که مردم را موعظه می کند ولی خودش متعظ نیست واعظ بلا متعظ است می گوید « إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُن»

حضرت می فرمایند کسی که استغفار به زبان می کند ولی قلباً پشیمان نیست از مستهزئین است و تأثیر استهزاء هم این است که فرموده اند استهزاء خودت است مستهزء به نفسه است یعنی خودت را مسخره می کنی اولاً، ثانیاً در جواب این استهزا خدا هم استهزا می کند اما استهزا خدا چه طوری است   ...  ادامه دارد...

 

 

شهدا

(از کتاب خاطرات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی- مرکز اسناد انقلاب اسلامی -روح الله حسینیان )

 

دوره دوم زندگی سرهنگ شهید صیاد شیرازی بعد از پیروزی : اختلاف سروان با فرماندهان ارتش موجب آشنایی وی به حضرت آیت الله خامنه ای ( رهبر عزیز) می گردد و از اینجا سرنوشت صیاد به کلی تغییر پیدا کرد. اختلافات سرهنگ با بنی صدر موجب برکناری وی و خلع دو درجه میگردد. اما وقتی بنی صدر سقوط کرد و شهید رجایی به ریاست جمهوری رسید سروان مجدداً با دو درجه به غرب کشور اعزام میشود. در هفتم مهرماه 1360به خاطر رشادته و لیاقتها توسط رهبر معظم انقلاب حضرت امام خمینی به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد. او با هماهنگی سپاه پاسداران در عملیات گوناگون شرکت کرد و پیروزیهایی را برای ایران به ارمغان آورد. سرهنگ در سال 1366 به درجه سرتیپی نایل آمد. سرتیپ صیاد شیرازی در سال 1367 در عملیات مرصاد شرکت و با روحیه ای بسیجی ضربات محکمی را بر پیکر منافقان وارد کرد. سر انجام صیاد شیرازی در مقام جانشینی ریاست ستاد کل به  خدمت مشغول شد. امیر سپهبد صیاد شیرازی پس از عمری تلاش و مجاهدت به دست منافقان به شهادت رسید و موجی از دین خواهی را برانگیخت.خاطرات امیر شهیدمان از دو لحاظ در خوراهمیت است : نخست آن که در جای جای کلامش آهنگ خدا به گوش می رسد و زندگی او از کودکی بوی خدایی می دهد. شهید ما هیچ گاه خود را از حوزه ی هدایت خداوند خارج ندیده است و این همه را از برکت نماز می داند که در کانون خانواده فرا گرفته است. او می گوید که هر گاه در آستانه ی سقوط به فرهنگ طاغوت قرار گرفته نماز او را نجات داده است ؛ و به راستی همه اینها را از سر صدق بیان میکند، صداقتی که مخصوص او بود. دوم، اهمیت خاطرات او این است که صیاد، گوشه هایی از تاریخ انقلاب را بازگو می کند و نشان میدهد که مذهب تا چه حد در ارتش نفوذ داشته و نیروهای مذهبی چگونه آن را برای همراهی با انقلاب آماده می کردند. با خواندن خاطرات نیمه تمام صیاد روشن میشود که فرماندهان عالی ارتش چند ساعته تصمیم به همراهی با انقلاب نگرفتند و بنیه ی ارتش، تحت تأثیر مذهب و تلاش نیروهای مذهبی، از سالها پیش برای همراهی با انقلاب مهیا بود.  

 

 

آشتی با امام زمان

ضرورت تحول در نگرش مدیریتی نظام

       با توجه به آن چه در باره حساسیت مقطع کنونی انقلاب و رسالت جهانی و الهی آن از منظر قرآن کریم، کلام معصومین علیهم السلام و بنیانگذار انقلاب گفته شد و با توجه به اوضاع کنونی کفر جهانی علیه السلام، نتیجه می گیریم که ما، در عصر ظهور و سراشیبی به سوی آن قرار گرفته ایم و به سرعت به حساس ترین نفطه تاریخ و مهم ترین مرحله ی آن نزدیک می شویم. و به همین دلیل امام قدس سره  به اهمیت درک مسؤولان و مدیران نظام جمهوری از این شرایط تأکید داشتند. ایشان تنها مدیرانی را لایق مدیریت می دانستند که قادر به درک حساسیت مقطع کنونی و رسالت و وظایفی که در این مقطع به عهده ی آنان است، باشند، به طوری که صریحاً اعلام نموده اند مدیرانی که حتی به کار مهم و مقدس و با ارزش تأمین نیازهای مشیتی و اقتصادی مردم مشغول هستند اگر در انجام وظیفه ی اصلی شان که سازماندهی و جهت دهی فعالیت ها به سمت هدف اصلی انقلاب است، کوتاهی کنند، خطری بزرگ حساب آمده و خیانتی سهمگین را مرتکب شده اند. رهبر معظم انقلاب می فرماید : بزرگترین مصیبت برای یک ملت این است که مسؤولان در میان آن ملت، از مسئولیت های حقیقی خودشان غافل بمانند، از آن چیزی که خدا از آنها خواسته است و پایه ی اصلی مسئولیت  آنهاست، غافل بمانند به چیزهای کم اهمیت سرگرم و مشغول شوند، به نفع خود و نفع پرستی خود سرگرم و مشغول شوند؛ دل آنها به جای تپیدن برای وظیفه ی الهی، برای مسائل کوچک و حقیر بتپد.  

احکام نماز جماعت

 

 

استفتائات

سوال 555: بعضی از اشخاص هنگام بر پایی نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادی می کنند، این کار چه حکمی دارد؟

جـــواب: ایـن عمـل اگر تضعیف نماز جماعت و اهانت و بی احترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جایز نیست.

بحث تغذیه در طب اسلامی ایرانی

 

 

 

ما همچنان که از مرگ میترسیم برای مردن نوبت میگیریم

روغن نباتی و کره گیاهی : مصرف این روغن ها در بدن باعث رسوب کلسترول در دیواره ی رگ ها، تنگی عروق قلب افزایش فشار خون و افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می شود. هم چنین اسید های چرب ترانس موجود در این روغن ها، در ایجاد و زخمهای گوارش، اختلال در سوخت و ساز گلو کز و افزایش التهاب بدن نقش اساسی دارند، توصیه میشود به جای این روغن ها از روغن های حیوانی، زیتون، کنجد، هسته انگور، ذرت، آفتاب گردان طبیعی استفاده شود.

سرخ کردن : با سرخ کردن بخش عمده ای از املاح معدنی، ویتامین ها و آنزیم های مهم و مفید غذایی از بین می رود. غذا ها در اثر سرخ کردن دیر هضم شده، سیستم گوارش را مختل و آن را خسته و فرسوده می کند .به جای سرخ کردن میتوان از فر یا بخار یا غذاهای آب پز استفاده شود.

نوشیدنی های صنعتی : باعث پوسیدگی دندان ها، چاقی، سوء تغذیه، سنگ کلیه، چین و چروک پوست، پوکی استخوان، بیماری های کبدی، دیابت، آلرژی، کاهش حافظه،بیماری های قلبی و عروقی....به جای آنها از انواع شیر بادام، شیر گردو، شیر پسته، شیر خرما، شربت عسل با آب لیموترش تازه، شربت عسل با عرق بهار نارنج، شربت شاه توت، شربت توت فرنگی، استفاده کنید.

قند و شکر مصنوعی : ساکاروز موجود در آن، بیماریهای متعددی به وجود می آورد مثل سرکوب سیستم ایمنی بدن، بر هم زدن تعادل املاح و مواد معدنی در بدن، کاهش انعطاف پذیری و عملکرد بافت ها، افزایش بیماری های قلبی عروقی، افزایش چربی و فشار خون، کاهش ویتامینE، کاهش توانایی عملکرد آنزیمها، کاهش ظرفیت یادگیری، بر هم زدن تعادل هورمون ها، دیابت، یبوست، سرطان پروستات، پستان، تخمدان و..... توصیه میشود، به جای آنها از عسل، شکر سرخ، توت، مویز، استفاده شود.    

معرفی کتاب

 

جوانی شهید صیاد شیرازی – نوشته سرهنگ هیبت الله اسدی

هیبت الله اسدی در ابتدای کتابش مینویسد : من این نوشته را به خانواده شهید به ویژه همسر با وفایش که در تمام شرایط با قبول مسئولیت بیشتر فضای مناسبی را برای فعالیتهای شبانه روزی وی فراهم می کرد تقدیم می کنم و همچنین کتاب را به جوانان عزیز که کمر به خودسازی و دفاع از امنیت جامعه بسته اند تقدیم میکنم؛ این فرزندان شایسته مطمئن باشند که زندگی سراسر افتخار شهید الگوی مناسبی برای رساندن آنها به این آرمان مقدس خواهد بود.

 

 

« سواد رسانه ای »

 

 

خواندن                         نـا نوشته ها

دنیای امروز دنیای خوردن اطلاعات است، ما از زمین و هوا حتی در زمان استراحت یا رانندگی بمباران اطلاعات می شویم. تلویزیون، رادیو، موبایل، اینترنت، سایتها، و گزارش های خبری، مجلات و نشریات، تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، تویتر، وایبر، واتساپ، برنامه های علمی و سیاسی و برنامه های تلویزیونی مثل فیلمها و.. و حتی تیزرهای تبلیغاتی به طور مدام و پی در پی در حال ارسال و انتقال اطلاعات به مخاطبین هستند.

   چه چیزی بخوریم؟ چه چیزی بپوشیم؟ برای تفریح و گردش کجا برویم؟ در کدام بانک و یا مؤسسه ی مالی سرمایه گذاری کنیم؟ برای مقابله با بیماریها چه روشهای تغذیه برای حفظ سلامتی ما بهتر است؟ کدام لوازم آرایشی و بهداشتی ما را زیباتر می کند؟ خانه هایمان را چگونه طراحی کنیم؟ با دوستانمان چه روابطی داشته باشیم؟ از کدام وسیله ورزشی استفاده کنیم ؟ سیاست کشورمان چگونه است ؟ سیاستمدار چه کرده ؟ کدام داده های علمی کشف شده ؟ چه اختراعات جدیدی به عرصه ی ظهور رسیده و....

    اگر خوب نگاه کنیم می بینیم برای تمام ابعاد زندگی ما حرف دارند، حتی در فیلمها و سریالها به طور نا خود آگاه طریقه و روش زندگی را به ما می آموزند.

     به تمام این وسایلی که بطور مدام در حال ارسال اطلاعات به سمت ما هستند رسانه می گویند. ما امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم در احاطه ی رسانه ها هستیم.

      اما آیا واقعا ً می دانیم آنها چه می گویند ؟ !!!  آیا تمام آنچه می گویند همین چیزهایی است که ما میشنویم ؟                                  « برای بررسی این موضوع با ما همراه شوید » 

 

 

 

 



 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد