حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

روح

     

             «روح»  

         بســـــم الله الرّحـــــمن الرّحــــــــــــــــیم     

              الحمدلله ربّ العالمین

           و به نستعین انّه خیر ناصرٍ ومعین    

 

 گزیده ای ازمتن پیاده شده نوار سخنرانی - فاطمه اثنی عشری   

 

در رابطه با خلقت آدم ابوالبشر علیه السّلام به عنوان پیامبرکه قرار است در 

 

 بهشت خدا باشد و سکونت داشته باشد وبی واسطه با خدا ارتباط برقرارکند 

 

 ومسجود ملائکه باشد؛ 

 

 خداوند می فرماید: خلقت من روحی:   

 

از نوع روح خودم در او د میدم همه ی انسان ها ، قابلیت پذیرش این روح را 

 

 ندارند؛ این  روح مختص انبیاءعلیه السّلام است  

وبلکه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: مختص پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم است  

  

امیر المؤمنین علیه السّلام می فرمایند:  خداوند در انسا ن پنج نوع 

 

 روح د میده است   

 

اوّل آن روحی که در مرتبه ی نطفه بودن در یافت می کند روح نباتی 

 

 است که با آن روح مثل گیاه فقط رشد ونمومی کند.  

 

دوّم روح حیوا نی است که روح حیوانی رادر همان هفته ی شانزدهم 

 

 جنینی دریافت  می کند،و با آن درانسان غریزه فعال می شود وباعث میل به جذب منفعت ودفع ضرر می گردد وقوه ها ی مختلف، ازغضبیه و شهویه مثل حیوانات. وانسان با این روح  حیوانی  تا سن تکلیف زندگی می کند.  

  

سوم  روح انسانی است بعدازآنکه به دنیا می آید و مرتبه ی طفولیت را پشت سر می گذارد و تعامل اجتماعی و آداب ورسوم و بر خورد با دیگران واخلاق و عفو وگذشت و خوبی کردن با دیگران را یاد می گیرد ، روح انسانی هم به 

 

 اوملحق می شود 

 

 و این روح انسانی را همه دارند.    

تمام جدول وجودی انسان ها در این روح انسانی ترسیم شده و تمام 

 

 خوبی ها و تمام  بدی ها  در آن حک شده است. اگر کسی به خوبی هایی که ویژه ی انسان است عمل کند 

 

 انسان است؛ واگر عمل نکند حیوان است پس در روح انسانی که 

 

 مختص انسان است صفات خوب انسانی است و انسان با آن از حیوانات متمایز می شود 

 

 ودر روح حیوانی، 

 

 صفاتی که مشترک بین انسان و حیوان است قرار دارد.   

 

چهارم روح ایمانی وآن زمانی است که انسان به سن تکلیف  

 می رسد  لذا روح ایمانی به  

 

 اوعرضه می شود که با وجود روح ایمانی د نبا ل معبود و نحوه ی  

 

عبود یت و شیوه ی  رضایت محبوب از خودش وشناخت منعم وشکر نعمت، و این ها را با  روح ایمانی دنبال  می کند.   

اگربا روح ایمانی به کمال رسید آن چنان کمالی که بشود  هم سنگ انبیاء،و به مد د این روح ایمانی به مرتبه ی نبوت برسد . 

  

پنجمین روح راکه روح رحمانی است در یافت می کند .این روح رحمانی را ظاهراً هیچ 

 

 کس جز پیامبرصلّی الله علیه وآله وسلّم دریافت نکرده است وبه فرمایش امیرالمؤمنین 

 

 علیه السّلام وبه تبع پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم امت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم 

 

 که د ر ایمان به مر تبه ی کما ل برسند از پیامبرصلّی الله علیه وآله وسلّم دریافت می کنند .   

کسیکه روح رحمانی در او دمیده باشند درکمال عصمت است وهرگز گناهی از او سر نمی زند وهرگز عبادتی از او فوت نمی شود و جز طریق تکامل و تعالی راهی را طی نمی کند.   

پس هنوز روح رحمانی رادریافت نکرده ایم ؛ روح ایمانی را هم به ما داده اند  

 گروهی گرفته ایم و بعضی از ما هنوز نگرفته ایم و دو دل هستیم که بگیریم یا نه!   

آنهایی که روح ایمانی گرفتند، کسانی هستند که پا در جای پای امیر المؤمنین علیه السّلام قرار می دهند   

و شیعه ی حقیقی هستند و هر گز کناه نمی کنند؛ 

 

به بقیه هم داده اند امّا مُرَددند بگیرند یا نگیرند، بد شان هم نمی آید بگیرندولی جرأت هم نمی کنند بگیرند.   

چون بد شان نمی آید که گناه هم بکنند. 

 

کسانی که این چنین اند یعنی هنوزبه یقین کامل،روح ایمان را ازخدا دریافت نکرده اند.  

  

 

 

 

به مناسبت دهه فجر

به مناسبت دهه فجر   

-  از کلمات قصار حضرت امام خمینی ( قدس سره )  

- رمز پیروزی شما ایمان و وحدت کلمه بود  

- باید سعی شود تا « از راه رسیده ها » و « دین به دنیا فروشان » چهره ی کفر زدایی و فقرستیزی  روشن انقلاب ما را خدشه دار نکنند    

- آنهایی که به عکس  جلوه می دهند این نهضت اسلامی را   شما در مقابل آنها بایستید و حق خودتان را به آن طوری که هست ترویج کنید تا ان شاءالله - حق در همه ی بلاد اسلام پیاده بشود  و باطل خود بخود از همه ی ممالک اسلام  بلکه ان شاء الله - از همه ممالک دنیا از بین برود و ذاهق بشود .  

 

 - در این نهضت پیش بروید و ابداْ به خودتان هیچ ‌یاس راه ندهید که یاس از جنود شیطان است  

 

- ملت ما باید مصمم باشد به این که آن چیزی را که بدست آورده است از دست ندهد .