حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهگار دی ماه شماره شانزدهم 1393

بسمه تعالی

ماهنگار / دی ماه /1393/ شماره شانزدهم

 

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی

و مدیریت جهادی جهادی

******


« یا ایّهَا النَبیّ اِنّا اَرسَلناکَ شاهداً و مبشراً و نذیرا ً و داعیا ً اِلی الله بِاذنِه و سِراجاً

منیراً و بَشّر المُؤمنینَ بِانّ لَهُم مِن اللهِ فَضلاً کَبیرا ً»

( احزاب/ 45)

     در این آیه پنج نشانه و ویژگی برجسته از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ذکر گردیده است 1- شاهد 2- مبشر 3- نذیر4-داعی الی الله 5- سراج منیر. و یک بشارت به اهل ایمان داده شده است ؛ بشارت به فضل عظیم و رحمت گسترده و ثواب بزرگ.

(لازم به ذکر است که در قرآن پنج بار از اسم محمد صلی الله علیه و آله و سلم و احمد صلی الله علیه و آله و سلم بکار برده شده است. چهار بار نام مبارک محمد صلی الله علیه و آله و سلم و یکباراسم مبارک احمد صلی الله علیه و آله و سلم و این تعداد قابل تأمل است)

خدایت ثنا گفت و تبجیل کرد

زمین بوس قدر تو جبریل کرد

بلند آسمان ، پیش قَدرَت خجل

تو مخلوق و آدم هنوز آب و گل

تو اصل وجود آمدیاز نخست

دگر هر چه موجود شد فرع توست

« کلیات سعدی »

 

 

 


این حقیقت 9 دی است

 ایمان دینی، آن معجزه کری است که قادر است اولاً همه ی مردم را بسیج کند و بیاورد  ، ثانیاً آنها را در صحنه نگه دارد، و ثالثا ً سختی ها را برای آنها هموار و آسان کند.

هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد. ایمان دینی می گوید شما اگر چنانچه فائق شدید و پیش بردید پیروزید، اگر کشته هم شدید پیروزید، اگر زندان هم افتادید پیروزید ، چون به وظیفه عمل کردید وقی کسی یک چنین اعتقاد و ایمانی داشت دیگر شکست برایش معنا ندارد لذا وارد میدان می شود این همان عاملی است که در صدر اسلام هم اثر کرد در انقلاب ما هم اثر کرد. 9 دی یک نمونه ای بود از همان خصوصیتی که در خود انقلاب وجود داشت یعنی مردم احساس وظیفه ی دینی کردند و دنیال این وظیفه عمل صالح خودشان را انجام دادند عمل صالح این بود که توی خیابان بیایند، نشان بدهند بگویند مردم ایران ابتدا با این حرکت مردم، آن حجم عظیم تبلیغات دشمن که می خواست فتنه گران را مردم ایران معرفی کند و اینجور نشان بدهد که مردم ایران از انقلابشان برگشتند بکلی نقش بر آب شد ؛ یعنی مردم نشان دادند که این مردم ایران است. تحلیلگران خارجی وقتی نگاه کردند گفتند از بعد از رحلت امام بزرگوار ، یا شاید بعضی گفتند از بعد از حرکات اول انقلاب ، هیچ اجتماعی با این بزرگی، با این تپش، با این شور و هیجان وجود نداشته ، که مردم وارد میدان شدند . این حقیقت 9 دی است.

 ( بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت 9 دی 21/9/1390 )

 

کلام رهبر : 

در تاریخ ماندگار شد

روزهای سال، به طور طبیعی و به خودی خود همه مثل همند، بیان انسانها هستند، این اراده ها و مجاهدتهاست که یک روزی را از میان روزهای دیگر برمی کشد و آن را مشخص می کند، متمایز می کند، متفاوت می کند و مثل یک پرچمی نگه می دارد تا راهنمای دیگران باشد. روز عاشورا دهم محرم فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد؛ این حسین بن علی a است که به این روز جان می دهد، معنا می دهد، او را تا عرش بالا می برد؛ این مجاهدتهای یاران حسین بن علی a است که به این روز، این خطورات و اهمیت را می بخشد. روز نوزدهم دی هم همین جور است، روز نهم دی امسال هم از همین قبیل است. نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت – که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاسته ی از بصیرت است، از دشمن شناسی است، از وقت شناسی است، از حضور در عرصه ی مجاهدانه است–روز نهم در را هم متمایز می کنند.

مطمئن باشید که روز نهم دی امسال هم در تاریخ ماند، این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونی – که شرایط غبارآلودگی فضاست – این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هر چه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی a را می بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده ی امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی – که من بارها این را نقل کرده ام – به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم».

 درست دید آن مرد نافذ بابصیرت، آن مرد خدا.

دی ماه 19/10/1388

 

****

آشتی با امام زمان عج

ساختن کشور هیچ منافاتی با حرکت به سوی ظهور ندارد

طبق آن چه در فرمایش اخیر امام  خمینی رحمة الله خواندیم چه بسا پرداختن به جنبه های رفاهی و مادی زندگی مردم ، مسئولان را از توجه به آرمان اصلی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی غافل کند که این غفلت و بی توجهی به خصوص وقتی صورت عمدی به خود می گیرد موجب خیانت به انقلاب ، ملت و امام زمان علیه السلام است . هیچ مسئولی حق ندارد به اسم سازندگی در هر امری از امور مادی و سیاسی که باشه حرکت رو به رشد انقلاب را به طرف مقصد نهایی آن یعنی ظهور مبارک حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه کُند نماید . این حرکت که ما ابتدا باید یک کشور آباد و نمونه از نظر مادی و مورد قبول جهانیان بسازیم تا همه مردم دنیا با نگاه به این جامعه پیشرفته و مرفه به اسلام و ارزش های ان علاقه مند شوند ، هر چند سخنی زیباست و بهره ای هم از حقیقت دارد ولی بدون توجه به نکاتی که عرض می شود مغالطه و فریبی بیش نیست.

بی شک یکی از اقداماتی که در این نظام باید صورت گیرد، ساختن جامعه نمونه هر چند کوچک از یک ملت خوشبخت و مرفه است که در آن عدالت ، رفاه، و سایر شاخصه های خوشبختی وجود داشته باشد ، اما نباید غفلت کر د که این کار با همه ی اهمیت و ضرورتی که دارد هیچ گاه نباید ما را از هدف اصلی انقلاب غافل نماید و حرکت آنرا  کُند نماید. یعنی فرع نباید قربانی اصل شود.

 

پای درس استاد

 

پای درس استاد

وقتی از کسی ناراحت و عصبانی هستیم چاره ای نداریم که گذشت کنیم می دانید گذشت کردن چیست؟ یعنی در حقیقت در جا نزدن عبور کردن معنی اش این نیست که طرف را ببخشید یعنی این قدر سعه ی وجودی پیدا بکنید که هر کسی هر کاری کرد علیه شما، مثل نیش یک پشه باشد، یا وز وز یک پشه باشد، یک مگس باشد.

آدم کم خرد، پا می شود راه می افتد دنبال مگس او هم سر کار می گذارد او را ، او هم می گوید خوب اگر می توانی بیا بگیر!! قرآن می فرماید اگر مگس چیزی از شما ببرد اگر همه ی توانتان را جمع کنید یک مگس نمی توانید خلق کنید و اگر مگس چیزی از شما ببرد اگر همه تان بسیج شوید نمی توانید آن چیز را از او بگیرید. حالا گذشت نکردن مثل این است که خودتان را سر کار گذاشتید و الا شأن انسانیت شأن پرنده است شأن طیران است شأن پرواز است. حالا وقتی گیر افتادی در یک سیاه چاله ای که با جهال هم نشین شدی و آن ها بر اثر جهل چیز های غلط و موهوم را حق می پندارند بر اساس آن یک حرکاتی که دون شأن آدمیت است انجام می دهند حالا شما هم اگر بخواهید آن حرف ها را باور کنید و به خود بگیرید وفکرکنید که علیه شما کاری شده شما هم شأنتان همان است.

گذشت کردن یعنی شما یک پله بیایید بالاتر وآن فرد را با جهل خودش تنها بگذارید او را بگذارید خوش باشد با خیال خودش حلال فکر کند ضرری به شما زده و ستمی به شما کرده او جز به خودش به کسی ستم نکرده؛ اگر شما خریدار آن ستم نباشید. خریدارشدن هم مثل این است که باورش کنید غیبت تان را کرده و بنشیند یک گوشه و مدت مدیدی فکر کنید که ای وای چه آبرویی از شما برده و چه ضرری به شما زده و شما حالا چه طوری تلافی و مقابله به مثل کنید، و بد تر از او به سرش بیاورید تا تلافی کاری را که کرده ببیند خب حالا این یکی هم بخواهد بد تر از کاری که شما کردید به سر شما بیاورد این بگرد تا بگردیم تا آخر دنیا یک دور باطلی است که هیچ وقت به نتیجه نمی رسد.

 گذشت کردن یعنی هر که زود تر بگذرد یعنی زود تر یک درجه یک پله از آن یکی آمده بالاتر و آن را پشت سر جا گذاشته و هر چه عقلش بیش تر ارتقاء مرتبه اش بیش تر پاداشش بیشتر و خداوند جبار است هر چیزی را که توسط دیگران هر ضرری را که دیگران بخواهند به ما برسانند به جباریتش به سبب عفو خدا جبران می کند و بهتر از آن نصیب فرد می کند اگر این اهل بخشش باشد اگر هم نباشد می گوید حقش را می گذارم کف دستش حالش را جا می آورم خودم آدمش می کنم این قدر با هم ور بروید آدم که نمی کنید هیچ، همدیگر را نابود می کنید همدیگر را نتوانید نابود کنید خوتان را نابود می کنید یعنی نتوانید به او ضرر بزنید به خودتان ضرر می زنید این قدر خود خوری می کنید که چیزی از اعصاب و روان تان برای خودتان باقی نمی ماند.

پس در رابطه با فریاد خواهی و داد خواهی مظلومین نه کسی حق کوتاه آمدن دارد نه حق گذشت کردن اما در رابطه با خودش هر چیزی را می شود بخشید حتی قتل را منتهی هر چه ستم بیش تر باشد عفو بزرگتر می شود درجه و پاداشش جبرانش هم بزرگتر می شود.

****

شهدا

 

زندگی نامه ی شهید شاخص جهان اسلام (مالکوم لطیف شباز)

مالکوم لطیف شباز نوه یکی از رهبران مسلمان آمریکاست،که او همواره با نژاد پرستی می جنگید . مالکوم شباز که نوه مالکوم ایکس است ، از کودکی کنترل میشد ، در سن 13 سالگی به جرم آتش سوزی منزل خودشان به زندان افتاد و یا یکبار او را به خاطر عبور نکردن از خط عابر پیاده ماهها به زندان انداختند . اما وی اسلام را پذیرفت و راه تشیع را پیش گرفت. مالکوم چندی پیش به سوریه سفر کرد . در آنجا هیچ کس و هیچ چیز نداشت ، از فردی نشانه ی حوزه علمیه ی شیعیان را پرسید و آن فرد رئیس حوزه علمیه ی شیعیان بود. دو سال پیش وهابیون در سفر حج به او پیشنهاد پیوستن به این فرقه را دادند ، اما مالکوم با وجود فقر ، پیشنهاد مالی وهابیون را نپذیرفت و با آنان می گفت : من محبت « اهل بیت علیهم السلام » را با دنیا عوض نمی کنم . مالکوم شباز اگر در آمریکا کشته می شد برای آمریکا مشکل ساز می شد ، از این رو او را به مکزیک کشاندند و در آنجا به قتل رساندند. زیرا کشتن انسانها در مکزیک بسیار راحت است . در آنجا باندهای تبهکار زیادی وجود دارد .در نهایت رسانه های غربی اعلام کردند که وی بر اثر در گیری و زد و خورد در کاباره به قتل رسیده، در حالی که کسی که قصد ادامه تحصیل در حوزه علمیه را دارد ، به کاباره می رود ؟ مالکوم زندگی سختی داشت . گویا فردی او را در یک اجتماع کارگری به مکزیک دعوت کرده بود ، اما وی در این سفر مظلومانه به شهادت رسید.

 و نکته اینجاست که این فرد ( کسی که مالکوم را دعوت کرده بود ) برای همیشه ناپدید شد .  !!!! 

در ابتدا این جنایت از سوی رسانه های غربی بایکوت شد، اما peres tv  این موضوع را مطرح کرد و پس از آن رسانه های غربی شروع به تخریب مالکوم و شستشوی مغزها کردند ، زیرا آنها مسلمان و آزادیخواهان را ابتدا به قتل رسانده و سپس به تخریب آنها می پردازند . 

 

*****

معرفی کتاب

کتاب سنن النبی

سوره احزاب/21 : من احیا سنتی فقد احیانی و من احیانی کان معی فی الجنه رسول الله

کتاب سنن النبی تألیف  : علامه آیت الله محمد حسین طباطبایی

سنت در اصطلاح فقه آنچه که پیامبر ص و صحابه آن حضرت به آن عمل کرده اند . و سنة الله یعنی امر و نهی خداوندی و همچنین تعذیب و قضا و قدر و افعال خداوندی را سنة الله گویند. این کتاب بطور کلی شامل سه بخش از برنامه های حیات بخش زندگی رسول الله ص میباشد : 1- آداب و سنن آنحضرت با خدای متعال 2- آداب و سنن آن حضرت با طبقات مختلف مردم  - 3- آداب و سنن دیگر آنجناب ، مانند ؛ آداب سفر ، غذا خوردن ، پوشیدن ، و امثالهم .از پروردگار جهان خواستاریم که توفیق عمل و استنان به سنتهای آن حضرت را برای همه ما عنایت فرماید . آمین

 

 

 

 

طب سنتی ایرانی

 

غذای فرآوری

نوع مزاج

مصلح

ارده

گرم و تر

سرکه عسل

روغن بادام شیرین

معتدل

-

رون بادام تلخ

گرم و تر

عسل

روغن زیتون

گرم و خشک

مغز گردو مغز بادام سرکه عسل

روغن کنجد

گرم و تر

عسل

سرکه

سرد و خشک

روغن بادام شیرین

سمنو

گرم و معتدل

سکنجبین کاسنی

شکر سرخ یا سفید

گرم و خشک

کاهو بادام

شیره انگور

گرم و تر

تخم ریحان

شیره خرما

گرم و خشک

سرکه سکنجبین

عسل

گرم و خشک

آب انار ترش آب لیمو سرکه

ماءالشعیر

سرد

گلقند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*****

احکام

سوال : آیا جایز است شخصی بدون اجازه امام جماعت راتب مسجد که مورد تایید مرکز اداره امور مساجد است، در آن مسجد نماز جماعت اقامه کند؟

جواب : اقامه نماز جماعت متوقف بر اجازه امام جماعت راتب مسجد نیست، ولی بهتر است کسی مزاحم امام جماعت راتب مسجد هنگام حضور وی در آن مسجد برای اقامه نماز جماعت نشود، و حتی اگر ایجاد مزاحمت برای او موجب برانگیخته شدن فتنه و مانند آن شود، حرام است.

 

 

 

 

 

برای هرچه بهترشدن ماهنگار پیشنهادات و انتقادات خود را در این رابطه ارسال فرمایید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد