حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

قسمتی از نوار سخنرانی پیاده شده - واحفظ قلبک

 

 

واحفظ قلبک : مدیریت قلب

...ومثل این می ماند که می خواهید بروید فرودگاه وقت هم تنگ است وهواپیما می خواهد پرواز  کند ومرتب هم شما را پیج می کنند دراین مسیرچندتاباغ وچندتانمایشگاه هم هست درآن وضعیتی که شمادارید  اصلاً  نمی توانید سربلندکنید و یک نگاهی به  آنهابکنید یک نگاهی به نمایشگاه بکنید چون مُدام پیچ می کنند فلانی هرکجاهست بیاید هواپیمامعطلش است اگررسیدی به هواپیما وازشما بپرسند نمایشگاه وآن باغهای گل وگیاه رادیدی می گویید نه ندیدم چون نزدیک بود از هواپیما جا بمانم . خوب سفرت که تمام شد برگردیک روزازصبح تاشب وقت بگذارفرودگاه رااززیروبالابررسی کن آنجادیگر خودت هم نگران نیستی برای همین به ما می گویند بعد از نماز سوره ی حمد را بخوانید ، نمازت که تمام شد باز هم سوره حمد را بخوانید در رختخواب هم حمد را بخوانید درافق حمد طیران کنید .اگردرمعنای حمد تفرج کنید وبخوابید خوابش را هم می بینید .

.... در نماز یک طوری باید نگاه کنید که سیاهی چشم از سفیدیش تشخیص داده نشود وقتی قیام می کنید در حال قیام باید جایگاه نگاهتان سجده گاهتان باشدآن هم ایستاده  وخم نشوید به حال ادب سرتان پایین چشمتان پایین تا اگرکسی که از روبروبه شما نگاه می کند نتواند سیاهی از سفیدی چشم شما را تشخیص بدهد و حق هم  ندارید چشم را ببندید ،چشم ما باید در همه ی حالات نماز غض بصر داشته باشد  اما در حالت رکوع باید ما بین قدمین را نگاه بکنید  به سجدگاه  نمی توانید نگاه کنید چون نگاه خیره می شود ودر حالت سجده باید نوک بینی را نگاه کنید تا در حالت سجده غض بصر حفظ شود  ودر تشهد هم روی زانو را نگاه کنید که غض بصر رعایت  شود در قنوت هم مابین دو مچ را نگاه بکنید . در سجده هم چشم ها را نمی شود بست زیرا بستن چشم در همه ی حالات نماز مکروه است  .

....... چشم ما نماز دارد

فاحفظ قلبک یعنی حواست به قلبت باشد .

 قلب که کار ما نیست القلب حرم الله(بحا الانوارج67ص25)مدیریت آن با خدا است

ولی قلبت می تواند این کار را بکند که بین گوش وچشم وزبان ومخارج حروف وذهن ویادی که باید اینها همه با هم متمرکز باشند واعضاء وجوارح که این ذکر واین مرحله به سلامت طی بشود مدیریت این مجموعه با قلب است

قسمتی از نوار سخنرانی  پیاده شده )