حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار مرداد 1393

 

 

 

ماهنگارمرداد  ماه/ 1393/ شماره یازده

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی

 

                                                                 باسمه تعالی

 

 

ارتفاع قامت نماز !!!

ای عزیز! ای اسیر محبت حضرت دوست ! ای آزاده بزرگ ! ای نابترین واژه ی شعر خلوص !

           آزاده ی عزیز ! ای پیچک حقایق عریان ! ای سبزینه ی گیاه بالندگی ! ای عطر هر چه راز ! ای ارتفاع قامت نماز ! ای برادر آزاده ! تو نابترین لحظه های در حال عبوری ، تنفس سبز هر چه سروری ، تو محتوای همه ی شعور و شوری ، تابش ماهتابی ِ شبهای دیجوری!

ای بلندترین داستان حماسی نخلهای روییده در سمت قبله ! ای بزرگ ِ قبیله ی گلها ! ای پیراهن بلند گل نشان بر قامتِ خجسته ی سروهای سرافراز ! ای همه آغوش پروانه ها در پرواز به شاخه های شانه ی ایام ! ای روح نور !

آزاده عزیز! سنجاقکها شفافیت بالهایشان را از زلالی نگاه تو به وام دارند ، ای آزاده از قید تعلق به خاک ، ای بالهای سپید پرواز ، ای پروانه ی درشت شمع حقیقت ، ای ارتفاع قامت نماز!

 ای منظومه ی بلند فضیلت ، ای همه ی واژه های ناب و بلند ، ای قهرمان ایستادگی ، ای شقایق دشتستان صبوری و تحمل ، در وصف تو کلمات عقیمند و واژگان قلم ، محدود است ! ای دل آرام ، ای آزاده ی عزیز ، ای ارتفاع قامت نماز !!!

*****

   7/ 5/92

کلام رهبر

شور و احساس و روحیۀ خلل ناپذیر شما موجب شادی روح عظیم الشأن اسلام و پدر مهربان امت است و بازگشت شما به وطن مایۀ یاس دشمن و موجب افتخار، شادی و امیدواری هر مسلمان دل سوخته و دردمند است.
دشمنان اسلام برای قلع و قمع نهال انقلاب تلاش زیادی را به کار گرفته‏اند امّا به برکت خون شهدا جهاد مبارزان راه خدا و صبر و استقامت فرزندان اسلام، انقلاب امروز همانند یک درخت تنومند در برابر دشمنان خود مستحکم و پابرجا ایستاده است.

*****

آشتی با امام زمان عج : ادامه شماره های قبل

غفلت و خیانت نسبت به وطن حقیقی ریشه ی همه ی غفلت ها و خیانت ها

      در روایت آمده که ( حب الوطن من الایمان ) دوستی وطن نشانه ی ایمان است یعنی ایمان به وطن اصل و ریشه است که محبت به آن را در دل ایجاد می کند ما اگر نسبت به وطن خاکی خود اظهار علاقه می کنیم به این دلیل است که آن را ریشه ی خاکی و اصل طبیعی خود  میدانیم که نشو نما ی ما از آن آب و خاک بوده است . بدبخت کسانی که حتی به این اصل خاکی هم وفادار نیستند و جه بسا به مصالح کشور شان خیانت بکنند . از اینها بدبخت ترو شقی تر کسانی هستند که به اصل آسمانی و وطن حقیقی خود ، یعنی خداوند وفادار نباشند و وطن زمینی را به وطن حقیقی خود ترجیح دهند . همه ی کسانی که در طول انقلاب به این مملکت خیانت کردند همه از کسانی بودند که وطن اصلی خود یعنی خداوند و ابدیت را فراموش کرده اند و برای همین است که تمتمی تلاش خود را می کنند که یا به ممالک استکبار یبروند و در آن جا زندگی کنند ، یا فرهنگ  ممالک استکباری و طاغوت ها را در این مملکت حاکم کنند تا طبیعت گرایی آنها ارضاء شود . آری خداوند وطن ماست و اهل بیت علیهم السلام عامل رسیدن ما به آن وطن هستند بلکه پیوند با آنها ، همان ، رسیدن است . امام باقر علیه السلام می فرمایند : هرکس دوست دارد که میان او و خدا پرده ای نباشد تا خداوند را ببیند و خدا نیز بر او نظر کند پس باید آل محمد صلی الله علیه و آله را دوست داشته باشد و از دشمنانشان دوری گزیند و امامت آنها را بپذیرد . یتیم حقیقی آن نیست که انسان از پدر و مادر جسمانی جدا بیفتد ، بلکه یتیم حقیقی آن است که انسان از حقیقت روحش و وطن جانش دور بیفتد . معصومین علیهم السلام  شیعیانشان را فرزندان خود و خود را پدران حقیقی آنها معرفی نموده اند . امام عسگری علیه السلام میفرمایند : سخت تر از یتیمی که پدر خود را از دست داده است ، یتیمی است که از امام خود جدا و محروم است و نمی تواند به او دسترسی پیدا کند و نمی داند که وظیفه اش در احکام دینی مورد ابتلای او چیست . بدانید هر کسی که او را هدایت و راهنمایی کند و آیین ما را به او بیاموزد در پیشگاه خداوند همراه ما و در جایگاه ماست .

وظیفه ی ما در قبال پدرمان : رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیر المؤمنین علیه السلام چنین می فرماید :  " ای علی ! من و تو پدران این امت هستیم و از حقوق پدران و مادران به فرزندان این است ، در اوقات مقتضی بر پدر و مادرشان رحمت آورند تا ادای حقوقشان نموده باشند " . طبق این فرمایش اوقات و زمانی خواهد رسید که بر همه امت واجب است که همه رحمت خود را متوجه پدران وعنوی خود نمایند و با ادای حقوق و وظیفه ای که بر  عهده شان به عنوان فرزند وجود دارد بپردازند و ولی افسوس که امت اسلامی هیچگاه به آن اوقات توجه نکرد و پس از پیامبر صلی الله علیه و آله   اهل بیت عزیز او یکی پس از دیگری در برابر بی توجهی و قساوت مردم به شهاد ت رسیدند. و جز عده ای اندک هیچ کس به وظیفه ی فرزند ی خود عمل نکرد .سؤال و دغدغه ی اصلی و مهم این است که در حال حاضر ما با پدر حقیقی و مظلوممان  چه می کنیم ؟ پدران حقیقی کسانی هستند که انسان را از طبیعت و تاریکی های آن نجات دهند و به جایگاه اصلی و وطن حقیقی و ابدی برسانند . بدون چنین پدرانی انسان هرگز رنگ سعادت را نخواهد دید . به همین دلیل پیامبر و آل ایشان علیهم السلام  پدران ما هستند که حقشان از حق پدر و مادر و هر کس دیگری بزرگتر است .

بزرگترین ظلم بزرگترین خیانت : با توجه به تعریفی که از ظلم شد می توان چنین نتیجه گرفت که قطع یا ضعیف شدن ارتباط انسان با معصومین علیهم السلام  که راه محض و ویژه به سوی خداوند هستند مانند همان ، ظلمی است که در رابطه خداوند و انسان تحقق می یابد . به عبارت دیگر هر کسی رابطه ی خود و دیگری را عمداً با معصومین علیهم السلام قطع یا ضعیف کند مرتکب بزرگترین ظلم شده است چون دست خود و دیگران را از ریسمان و عامل پیوند با او قطع کرده است بزرگترین جنایتی که پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  اتفاق افتاد که هنوز بشریت در حال پرداختن تاوان آن و چشیدن آثار این جنایت است حذف خاندان رسالت و اهل بیت علیهم السلام  از رهبری و هدایت کامل مردم بود . با حذف آنها بشریت دچار بزرگترین خسران و مصیبت شد چرا که جریان هدایت انسان ما به طور کلان و فراگیر از دست رهبران متخصص و معصوم الهی خارج شد و به دست افراد جاهل و جاه طلب افتاد که روند آن متأسفانه تا کنون ادامه داشته و دارد .....ادامه دارد .

*****

پای درس استاد :

عبادت :

ما در مسئله ی عبادت همچون پیچک می مانیم ، نهال نازکی از گیاهان رونده ، ساقه ی عبادت ِ ما به این نازکی است گلهای آن یک روزه اند ، زود شکفته می شوند و پژمرده می شوند ، ماندگار نیستند . ساقه ی عبادت ما با اولین باد می شکند و می افتد . لذا به ما می گویند بیاموزید که چگونه دور صنوبرها و سروهایی که قامت کشیده و استقامت دارند بپیچید . اگر این کار را بکنید می توانید مثل آنها به عالم نگاه کنید . اگر از ابتدا بگویید ما هم ریشه داریم ، ساقه داریم ، می توانیم قد بر افرازیم ، به اولین لرزش ِ باد می شکنید  و می افتید و پژمرده می شوید . به همین منظور در عبادت من نباشید . از خودتان سلب مسئولیت کنید به کسانی که ریشه ی محکمی در عبودیت دارند و در بندگی تنومند شده اند متصل شوید . خوشا بحال آنانی که سرمایه ای ند ارند ولی خریده شده اند . جمال یوسفی ندارند ولی عزیز مصر آنان را هم مانند یوسف می خرد .    

 

 

*****

شهدا :

 در جام دو دیده ، نور ناب است مرا

همچون قدح پاک شراب است مرا

بی رؤیت تو ، جام شرابم خالیست

زین روی به دیدنت شتابست مرا

فرهنگ جبهه ( شوخ طبعیها )

از خبرهایی که تازه اش خیلی هوا خواه داشت خبر ازدواج برادرانی بود که به مرخصی می رفتند و با دست پر بر می گشتند . دوستی داشتیم که دل به سیاه چشمی داده بود و هر بار که می آمد منطقه قبل از اینکه حال پدر و مادرش را بپرسیم خودش باب بحث را باز می کرد و راجع به پیشرفت مذاکرات و موانع سر راه آن توضیح می داد . اینکه مادرش تا کجا پیشروی کرده و کار به کجا رسیده است . بعد از اینکه توافقاتی حاصل شد و قرار و مدارها را گذاشتند ، رفته بود که سور و سات عروسی را فراهم کند ، خرید لوازم و تهیه  ی منزل و احیاناً برگزاری مجلس عروسی !  . دیگرچون خیلی طول کشیده بود همه بی صبرانه منتظر نتیجه ی کار بودند . وقتی این بار برگشت منطقه همه به سر و رویش ریختند که یا الله یا الله بگو ببینیم شیری یا روباه ؟ گفت : بسیجی وار رفتم دنبال چتر منور اما در میدان مین گیر کردم 1 منظورش این بود که در خرید لباس عروسی و قدم اول به مشکل برخوردم .

*****

معرفی کتاب :

استراتژی انتظار نام کتابی است که آقای اسماعیل  شفیعی سروستانی به رشته تحریر در آورده است . این اثر حاوی طرح کلان و استراتژیک نیست  بلکه سعی در تذکر اهمیت این موضوع در امر هدایت عمومی جامعه ی ایرانی پس از انقلاب  اسلامی دارد  . با اشاره به موضوع مهم « انتظار » که با مفهوم خاص شیعی  خود  از استعداد ویژه ای برای تبدیل شدن به یک « استراتژی کلان » بر خوردار است . رجوع حیث تفکر انقلاب اسلامی به حق ، متعرض شالوده ی نظری  فرهنگ و تمدن غربی بود . از این رو به انقلابیون مسلمان لقب « بنیادگرایان » و به انقلاب اسلامی لقب  « بنیاد گرایی »  دادند و این در حال بود که اندیشمندان  غربی و پس از آنها سیاستمداران می دانستند غرب حرکت خود را با جمله ی «من می اندیشم ، پس هستم » به مفهوم اعراض از حق و آسمان  و دین ، آغاز کرده بود . حرکت اول : سالهای پیش از انقلاب . حرکت دوم : انقلاب از فردای  پس از پیروزی . حرکت سوم : وقوع جنگ . حرکت چهارم : طی چند سال اخیر که روشنفکران غر بگرا و جماعتی از نویسندگان التقاطی بنای نقد آرای مذهبی و تعرض به ساحت برخی از مقدسات را گذاشتند . این کتاب درسال 1388- نشر پیدا کرده است – نوبت چاپ ششم –

 

 

احکام ربا :

رساله اجوب الاستفتائات –( مقام معظم رهبری )       س : 1623 - گاهی تمبر های پستی در معاملات تجاری به قیمتی بیش از نرخ تعیین شده فروخته می شوند . مثلاً تمبری که بیست ریال قیمت گذاری شده ، به قیمت بیست و پنج ریال به فروش می رسد ، آیا این معامله صحیح است ؟ ج :اشکال ندارد و این قبیل زیادی ، ربا محسوب نمی شود زیرا معامله ی ربوی آن است که دو جنس که مکیل و موزون هستند با یکدیگر معاوضه شوند و یکی از دیگری بیشتر باشد که این نوع معامله ، باطل است . 

*****

تغذیه در طب ایرانی اسلامی

ادامه از شماره های قبل

 جعفری : تقویت کننده معده و روده و کبد ، هضم کننده غذا ، باز کننده انسداد کبد و طحال ، گرم کننده ی کلیه و مثانه ، چاق کننده ، خوردن و بوییدن آن جهت سرماخوردگی ، دفع رطوبت و سردی مغز

ریحان : جهت انسداد عروق مغزی ، تحلیل ورمهای جمیع اعضا ، مفید برای تنگی نفس و ضعف معده . خوردن عصاره ی آن با شکر جهت رفع درد سینه تنگی نفس و سرفه است ، بوییدن آن برای سر درد گرم مزاجان  مفید است .

شوید : تحلیل برنده و نضج دهنده اخلاط ، باز کننده انسداد ، اشتها آور ، مدر میباشد برای تنگی نفس و امراض بلغمی سینه و معده سکسکه ضعف معده و کبد و طحال ، سنگ کلیه و مثانه ، کلیت ، درد مفاصل سرد ، درد قاعدگی و بیماریهای تناسلی مفید است . آشامیدن آب آن با عسل جهت رفع سموم ، تحریک آور ، استفراغ ، اخراج  اخلاط غلیظ  از معده مفید است . زیاد خوردن آن باعث ضعف مغز ، چشم ، کلیه ، مثانه و نیروی جنسی می شود .

کاسنی : تسکین دهنده صفرا و خون و تشنگی بوده است و باید تازه و نشسته مصرف شود ، چون در اثر شستن جزء لطیف آن از بین میرود .

کاهو : تولید کننده خون صالح رقیق ، تسکین دهنده حرارت صفرا و خون ، خواب آور ، ملین و برای سر درد ی که از گرمی و خشکی باشد مفید است .

کرفس : باز کننده انسداد کبد و طحال ، تحلیل برنده باد و نفخ ، اشتها آور و باز کننده حیض .

 گیشنیز : اشتها آور ، خواب آور ، تسکین دهنده صفرا و تنبلی ، مصرف زیاد آن باعث فراموشی و اختلال ذهن و ضعف نیروی جنسی و کاهش خونریزی حیض است .

نعنا : گرم کننده ، مفرح ، تقویت کننده قلب ، رقیق کننده خون غلیظ و حل کننده مواد بلعمی و سوداوی است .

*****

مسابقه :

1- روایت " حب الوطن من الایمان " وطن به چه معانیی آمده است  ؟

 

2-  در قسمت تغذیه طب اسلامی ، چه گیاهانی تقویت کننده ی معده هستند ؟

 

3- در سوالی که در قسمت احکام آمده چرا معامله ی ربوی حساب نمی شود ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد