حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار مهر ماه شماره بیست و سه

 

بسمه تعالی

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

مهر ماه 1394  شماره بیست و سه

 

 

*********

 

مناسبتهای مهر1394 :

  1. اول مهر « روز عرفه ، نهم ذی حجه »

  2. 2 مهر ( عید قربان) حادثه اسفناک منا

  3. 10 مهر ( عید غدیر) روز تجدید بیعت با ولایت

  4. 17 مهر شهادت سردار حسین همدانی

  5. 18 مهر تصویب برجام در مجلس

  6. 23/ مهر- آغاز سال 1437 هجری قمری

    «محرم الحرام»

     

 

**********

 

کلام رهبر :

 

امروز بزرگترین خطر برای دنیا، نفاق و ریا و دروغ‌گویی مدعیان حقوق بشر است

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای  درسخنرانی روز چهارشنبه 15 مهرماه در جمع نیرو دریایی به برنامه‌های خطرناک قدرت‌های استکباری برای منطقه اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این قدرت‌ها هیچ ابایی در استفاده از تجهیزات بسیار خطرناک و روش‌های غیرانسانی برای کشتار انسان‌های بی‌گناه ندارند، افزودند: ادعای آنها مبنی بر حمایت از حقوق بشر و حقوق شهروندی، خلاف واقع و کاملاً پوچ و بیهوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی منطقه اشاره کردند و گفتند: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی، به توفیق الهی علاوه بر جلوگیری از نفوذ دشمن در داخل، در بسیاری از موارد مانع از عملی شدن نقشه‌ها و برنامه‌های دشمن در منطقه شده است.

برخی افراد سهل انگار و سهل اندیش متوجه عمق دشمنی آمریکا نیستند

ایشان با تأکید بر اینکه ناکامی‌های دشمن در داخل و در منطقه، به برکت هوشیاری و آمادگی و عزم جوانان انقلابی و اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه بوده است، خاطرنشان کردند: بر همین اساس بیشترین تلاش و برنامه‌ریزی قدرت‌های استکباری، برای دشمنی با نظام اسلامی ایران است و ادعای آمریکا برای مذاکره با ایران نیز در همین چارچوب و برای نفوذ است.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از عده‌ای سهل‌انگار و سهل‌اندیش در داخل که متوجه ابعاد و عمق این موضوع نیستند، افزودند: در کنار این افراد سهل‌اندیش، بی‌خیالان جامعه و افرادی هم هستند که به مصالح و منافع ملی کشور هیچ اهمیت و توجهی ندارند.

 

حرف امام حسین با عمرسعد نهیب و نصیحت بود؛ نه مذاکره

حضرت امام خامنه‌ای با اشاره به طرح برخی مسائل از جانب افراد سهل‌اندیش و سهل‌انگار درخصوص مذاکره با آمریکا، گفتند: این افراد می‌گویند چگونه است که حضرت علی علیه‌السلام و حضرت امام حسین علیه‌السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت می‌شود؟

ایشان در پاسخ به این شبهه افزودند: چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده‌اندیشی است زیرا حضرت علی علیه‌السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه‌السلام با عمربن‌سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: متأسفانه عده‌ای برای توجیه مذاکره‌ی جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه‌ها، سخنرانی‌ها و فضای مجازی مطرح می‌کنند، که کاملاً اشتباه است.

حضرت امام خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ایران هیچ مخالفتی با اصل مذاکره با کشورها، اعم از اروپایی و غیراروپایی ندارد، خاطرنشان کردند: اما در مورد آمریکا موضوع متفاوت است زیرا آنها تعریفی که از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند، به معنای نفوذ و باز کردن راه برای تحمیل است.

مذاکره با آمریکا ممنوع است

ایشان با اشاره به همراهی و همکاری آمریکا و جریان صهیونیستیِ ضد بشریت، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مذاکرات اخیر هسته‌ای گفتند: در این مذاکرات، طرف مقابل، تلاش داشت، از هر فرصتی برای نفوذ استفاده کند و حرکتی بر خلاف منافع ملی کشور انجام دهد، البته مذاکره‌کنندگان ایرانی، حواسشان جمع بود، اما بالاخره آمریکایی‌ها در جاهایی فرصت پیدا کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بیشماری نیز دارد.

رهبر انقلاب گفتند: شرایط کنونی از لحاظ فعالیت‌ها و تلاش‌های دشمنان جمهوری اسلامی که ما بر آنها احاطه‌ی اطلاعاتی نیز داریم، مقطع مهمی است زیرا آنها به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر افکار مردم درخصوص مسائل انقلابی، دینی و مصالح ملی کشور هستند.

امروز در جمهوری اسلامی ایران، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته است

ایشان با تأکید بر اینکه در موضوع تغییر افکار مردم، هدف اصلی جوان‌ها هستند، جوانان را به هوشیاری بیش از پیش فراخواندند و افزودند: البته به لطف خداوند جوانان ما در دانشگاه‌ها و همچنین در نیروهای مسلح بیدار و پای کار هستند و من از این جهت هیچ نگرانی ندارم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سالروز مباهله و ایستادگی پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و خاندان مطهر ایشان در مقابل جریان کفر، خطاب به جوانان انقلابی کشور، تأکید کردند: همان‌گونه که در قضیه‌ی مباهله در صدر اسلام، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته بود، امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران، همه‌ی ایمان در مقابل کفر قرار گرفته است و همانگونه که در آن زمان صفای معنوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و خاندان ایشان توانست دشمن را از میدان خارج کند، امروز هم ملت ایران با اقتدار معنوی خود، دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کردند: اگر برای یاری دین خدا آماده و پا به رکاب باشیم، قطعاً وعده‌ی الهی مبنی بر نصرت یاری‌کنندگان دین خدا، محقق خواهد شد و بدخواهان نظام اسلامی در طرح‌ها و برنامه‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی شکست خواهند خورد.

 

 

*********

 

شهدا : 

   از کتاب خاطرات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی ص 31 ( تدوین مرکز اسناد انقلاب اسلامی )  

 قسمت هفتم :

اینها را که می گویم ممکن است که الآن داستانش هیچ ارتباطی با انقلاب نداشته باشد ولی مسیر رشد کسی را تعریف می کنم که خدا می خواهد این ها در مسیر راهش قرار بگیرد بلکه آماده بشود تا مکان های کوچک بین راه را هم در دست بگیرد و بتواند با یک کار آیی بالا وارد راه بشود . خداوند ما را داشت برای این آماده می کرد . این موضوع در کل لشگر همه جا پیچیده بود . همه جا عزت ، همه جا احترام ، یک چیز عجیبی بود . حالا این عزت ها از کجا بود ؟ از آن نماز بود ؛ چون همچنان به آن تمسک داشتم و حاضر نبودم که از آن دست بکشم. در آن شرایطی که خفقان بود رسم نبود که یک لشگر یکجا کنده شود و به جایی منتقل شود . سر و صدای این لشگر به بالای رژیم رسید که این لشگر یک فرمانده دارد که فرد محکمی است و نه اعلیحضرت می گوید و نه هیچی . لشگر ما یکپارچه از تبریز حرکت کرد به طرف مرز غرب کشور، قصر شیرین و خسروی . این یکسال هم برایم خیلی تجربه ی جالبی بود ، مثل صحنه ی رزم، چون تمام شبانه روز  با لباس و مسلح در سنگر و چادر و این چیزها بودیم ؛ در آنجا به چه سختی روزه هایم را گرفتم و مشکلات دیگه ای هم بود، ولی الحمد لله خوب کار جلو می رفت . این لشگر این قدر امتیازش از نظر توان و قدرت و مدیریت بالا رفته بود که از آن ترسیدند و لشگر را منحل کردند و هر گردان  آن را به یک لشگر دادند، گردان ما به لشگر 81 زرهی کرمانشاه داده شد ..      

 

 

********

 

پای درس استاد :

 

نوع دوم که دعا قطعاً مستجاب است در یک امر خاص مستجاب است. اضطرار است.اضطرار اسمش در عرف ما به زبان ما حاجت است « أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء »[1] یعنی کسی که در یک واقعه ای قرار گرفته که به حقیقت می خواهد این امر مرتفع شود حتی با این اضطرار می شود مرده زنده کرد یعنی کسی به یک حدی از اضطرار می رسد که می گوید همین الان باید جواب برسد دیر تر دیراست و دیگر به درد من نمی خورد و این هم تضمین دارد که مضطر جواب می گیرد و جوابش هم این طور است که  بدی که از آن می ترسد از او دور می شود.

 نوع سوم دعا های ما که بیش تر از این گونه است آرزو و تمنا است دعا نیست این هم از چیز هایی است که زمان به آن تعلق می گیرد یعنی می گوییم حالا زود تر باشد بهتر است حال خیلی هم دیر نشود تا سال دیگر همین مو قع این تمنا است وآن آرزو خرج و مؤونه دارد از اعتبار باید هزینه کنی مگر این که به یک معتبر ها و اعتبار هایی متمسک شوید که از جیب آن ها خرج کنید یعنی کسانی حاضر شوند از جیب خودشان از عبادت های خودشان برای تأمین اعتبار شما هزینه کنند مثل این که می گویند از زبان همدیگر دعا کنید یا این که متوسل شوید و توسل پیدا کنید توسل برای این آرزو های زمان بر هزینه دار است می گویند متوسل به اهل بیت علیهم السلام- بشوید  آن ها از حساب خودشان برای شما هزینه می کنند و چیزی هم از حساب  آن ها کم نمی شود به شرطی که ما هم ایمان و توحید که خیلی مهم است و یقین داشته باشیم به این که سراغ کریمی رفته ایم که به غیراز او نباید به کس دیگری متوسل شویم و در کرمشان شک نکنیم.

 

************

 

معرفی کتاب

 

 کتاب سید آزادگان زندگی نامه ی آزاده ی سر افراز سید علی اکبر ابوترابی ، توسط آقای داوود امیریان به نگارش در آمده است. حجة الاسلام و المسلمین سید علی اکبر ابوترابی در سال 1318 هجری شمسی در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. دروس ابتدایی را در قم گذراند . سالهای طلبگی را در مشهد با سختی سپری کرده است . با شروع نهضت امام خمینی در سال 1342 وارد جریانات سیاسی شد . در این راستا دستگیر شد و به زندان افتاد ....  . این کتاب در قطع جیبی در 32 صفحه نوشته شده است . کتاب کوچک و همراه و بسیار خواندنی است .      

 

 

************

احکام :

 از استفتائات مقام معظم رهبری ( دامت برکاته )

س  1990 : بعضی از افراد و شرکتها و مؤسسات خصوصی و دولتی برای فرار از پرداخت مالیات و عوارضی که دولت مستحق دریافت آن است ، از راههای مختلف مبادرت به مخفی کردن بعضی از حقایق می کنند ، آیا این ئکار برای آنان جایز است ؟

ج : خودداری کردن از اجرای قوانین دولت جمهوری اسلامی و عدم پرداخت مالیات و عوارض و سایر حقوق قانونی دولت اسلامی برای هیچکس جایز نیست

 

**********

 

 

طب اسلامی :

  1. بحث نقلی:

الف- خلقت آدم و آموزش علوم به آدم ابوالبشر: بر اساس مجموعه آیات و روایات آدم ابوالبشر اولین انسان مخلوق بر روی کره خاک بوده است و با توجه به فقدان تجربه کافی برای زندگی در این دنیا قاعدتاً بایستی آنچه مورد نیاز او بوده برای زندگی خود و خانواده اش و همچنین هدایت و رهبری ایشان در اختیار او قرار می گرفت لذا خداوند در قرآن به این نکته اشاره می کند که ((و علم ادم الاسماء کلها)) روایات هم به این نکته اشاره دارد.

این مسئله راجع به سایر انبیاء نیز صدق می کند چنانچه در روایت راجع به سلیمان پیامبر هست که گیاهان در محراب با او سخن می گفتند و خواص خود را بیان می کردند.

بر اساس روایات می توان دریافت که در سایر علوم نیز پیامبران پیشرو بوده اند. چنانچه در ابداع خط، خیاطی و... پیامبران الهی پیشرو هستند

َ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى إِدْرِیسَ ع ثَلَاثِینَ صَحِیفَةً وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ خَطَّ بِالْقَلَمِ .... ادریس اولین کسی است که با قلم خط نوشته و لباس دوخته است. ...(بحارالأنوار ج11 ص 279(

نوح نیز اولین کسی است که کشتی ساخته است. لذا تمدن بشری پیشرفتهای اساسی خود را مدیون انبیاء الهی است. ب- تصریحات ائمه راجع به علم طب: در علم کلام و امام شناسی موضوع علم امام کاملاً مورد بحث قرار گرفته و این موضوع ثابت است که امام عالم ترین فرد هر زمان است. چنانکه امام امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید: از من سوال کنید قبل از آنکه از میان شما بروم چرا که من به راههای آسمان داناتر از راههای زمین هست. یَقُولُ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی فَانا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّی بِطُرُقِ الْأَرْضِ. ( بحارالأنوار ، ج 30 : 670(لذا امام مردم را دعوت می کند که هرچه می خواهند از او بپرسند پس اگر کسی بلند می شد و یک سوال طبی می پرسید نمی توانست بگوید که این سوال را نکن،سوال دیگری بپرس. او آماده است تا همه سوالات را پاسخ بگوید. تاریخ زندگانی اهل بیت ثابت می کند که هیچ سوالی از سوی مردم مطرح نشد مگر آنکه بهترین پاسخ ها از سوی امام بیان شد. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که اکثر اطبا می گویند انبیا علم طب نمی دانند و من دیدم اکثر ایشان از روش انبیا رو گرداندند و کتب منزل بر ایشان از سوی خدا را تکذیب می کنند لذا از طلب این علم و حاملین آن دوری کردم.  در روایت دیگری در مناظره امام صادق علیه السلام با طبیب هندی نقل شده است که طبیب هندی به امام می گوید: می خواهی چیزی از علم طب که نزد من است به تو بیاموزم؟ حضرت فرمودند: خیر چرا که آنچه با من است بهتر از آن است که نزد توست. یعنی حضرت می خواهد بفرماید من طبی دارم مستقل و کامل به طوری که به طب تو نیاز ندارم، در ضمن امام در ادامه روایت می فرماید آیا گمان می کنی این مطالب را از کتب طبی آموخته ام؟ بلکه آن را از پدران خود از رسول خدا از جبرئیل و از پروردگار عالمیان که اجساد و ارواح را خلق کرده است اخذ نموده ام. لذا امام ضمن تاکید بر اینکه مکتب طبی مستقل و کاملی دارد بیان می نماید که منشا این علم، الهی است ؛ لذا نقص علم بشری در آن راه ندارد.

 

 



[1] - النمل :  62

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد