حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار - اسفند 1392 - شماره شش

 

 

ماهنگار اسفند 1392// شماره شش 

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

السلام علیک یا فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین

فاطمه سلام الله علیها ، موهبت بزرگ خدا به تاریخ بشریت است.

 چشمه سار حکمت و دانش است و گنجینه ی حیا و عفاف و نمونه ی بودن و الگوی یک زن مسلمان .

آنان که در پی چگونه زیستن اند ،  سرمشقشان این بانوی بی همتا ست .

دختر رسالت و همسر ولایت و مادر امامت .

آن که دامان پاکش ، پرورنده ی گهرهای عصمت است .

آن که سیمای ملکوتیش ، مایه ی مباهات فرشتگان و ملائک الهی است .

فاطمه سلام الله علیها  ، مظهر دفاع از ولایت ، سمبل تقدیم جان و شهادت در راه ولی است .

فاطمه سلام الله علیها ، الگوی بصیرت و استقامت در وانفسای غربت مولاست و دریغ و افسوس که جفا کاران و قدرت طلبان تحمل آن یادگار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ندانستند و گل وجودش را پر پر کردند

سلام بر بانوی بانوان جهان ، سیدة النساء ، انسیه حوراء ، که کوثر ولایش سیراب کننده ی جان عاشقان است .

 سلام بر آن که نامش ، بهشت ولایت  است ، و یادش یاس عصمت و عطر نجابت . 

*****

امام صادق علیه السلام : ( انّا انزلناه فی لیللةالقدر - همانا ما آن را در شب قدر فرو فرستادیم )آن شب ، فاطمه و قدر – تقدیر – خداست . هر آن که فاطمه را آن گونه که شایسته ی اوست بشناسد همانا شب قدر را در یافته است . او به این دلیل فاطمه نامیده شده که آفریدگان از شناختن – منزلت و حقیقتش در مانده اند .

سوره قدر آیاتی در بیان منزلت خاندان رسالت است . آنان که فرشتگان به فرمان خداوند ، در آن شب بر ایشان فرو می آیند و تنها ایشان می دانند که خداوند چه فرود آورده است ! بانوی بزرگوار ، فاطمه علیه السلام از همین خاندان و شب قدر است و تو چه میدانی که شب قدر چیست ؟ و ما ادریک ما لیلة القدر

(از کتاب میهمانی از ملکوت – سید حمید موسوی گرمارودی)

*****

شرح فرازی از خطبه فاطمه زهرا سلام الله علیها :

متن : و عدل الحکّام ایناساً للرّعیّة = دادگری و عدالت در والیان امور را موجب انس رعیت قرار داد

شرح : این فراز ، از جمله ی پر بار ترین سخنان آن حضرت ( که یادگار نبوت به وسیله ی آن ثابت می کند که بضعه ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است ) و نشانگراستجابت دعای آن بزرگوار در باره ی اهل بیت خود است که فرمود : اللهم اعطهم فهمی و حکمی ، بار الها به اهل بیت من فهم و قضاوت مخصوص به من را ارزانی فرما .

این سخن راجع به آیین مملکت داری است و این فراز به منزله ی صغرای قیاسی است که ترتیب آن چنین است : عدالت انگیزه ی انس و محبت رعیت است و هر گونه انس و محبت رعیت موجب اصلاح دولت است ، پس عدالت اصلاح کننده ی دولت است .

این موضوع یکی از ارکان اساسی مملکت داری است ، زیرا عدل نسبت به رعیت ، به امور دولت بر می گردد که امروزه از آن به سیاست تعبیر می کنند .

 حضرت علی علیه السلام در باره جلب رضایت توده مردم به مالک اشتر می فرماید :کاری که باید از مهمترین کارهای تو باشد میانه روی در حق و همگانی بودن عدالت است که موجب رضایت عموم مردم است ....

در این قسمت از عهد نامه مراد از رعیت ، اکثریت هستند که در برابر آن خاصه - به تعبیر مولی – میباشد خاصه همان است که در اصطلاح فعلی از آن به طبقه مرفه و خوشگذران و ثروتمند تعبیر میشود چنان که مراد از عامه اکثریت زحمت کش است . امام میفرماید : همه ی کارها یی که می خواهی در مملکت اجرا کنی باید با توجه به مقتضای عدالت و با در نظر گرفتن مصالح اکثریت مردمی که از چنان زندگی مرفهی بر  خوردار نیستند باشد .

ویژگیهای گروه عامه ( رعیت ) : 1- پایه های دین هستند -2- اجتماع مسلمانان را تشکیل میدهند  -3- ذخیره در برابر هجوم دشمن میباشند . به این معنا که همیشه همین قشر هستند که در مقابل دشمن ایستادگی می کنند .پس باید آرامش خاطر آنان را جلب نمود و آن جز در سایه ی عدل که مقررات اسلامی تأمین کننده ی آن است صورت پذیر نیست . اکثریت جامعه به عنوان اهرمی در تحقق قوانین اسلامی در نظر گرفته شده اند ، نه از جهت کمیت با قطع نظر از کیفیت .

(از کتاب شرخ خطبه حضرت زهرا س- آیت الله حسینی زنجانی)

*****

آشتی با امام زمان عج :

ادامه از شماره های قبل ...  )  چرا به شناخت اهل بیت علیهم السلام نیازمندیم ؟ بدون شناخت اهل بیت علیهم السلام امکان برقراری یک ارتباط صحیح بین ما و آنها وجود ندارد و بدون برقراری یک ارتباط صحیح هرگز نمیتوان راه درست و طریق خوشبختی را که باید مبتنی بر تخصص های هفتگانه باشد پیمود . امکان ندارد کسی اهل بیت علیهم السلام را به طور صحیح بشناسد و برای خود الگو و رهبر دیگری انتخاب کند .اگر میبینیم انسان های زیادی در اطراف ما هنوز موفق به برقراری یک ارتباط زنده با اهل بیت علیهم السلام نشده اند به دلیل آن است که شناخت صحیحی ار اهل بیت علیهم السلام و فرهنگشان ندارند به همین دلیل در پیدا کردن الگو و روش زندگی دچار بحران و آشفتگی زیادی هستند . گاهی قلان نویسنده را الگو قرار میدهند و گاهی فلان ورزشکار را و گاهی فلان هنر پیشه را و گاهی فلان شخصیت خارجی را و گاهی  ... در نهایت وقتی به خود می آیند می بینند که عمر عزیز و شریف خود را که باید در روز قیامت نسبت به لحظه لحظه اش پاسخگو باشند ، در سراب رفت و آمد بین الگوهای قلابی و موقت تلف کرده اند ، بدون اینکه به چیزی قابل اعتنا و خوشبختی  ماندگار و حقیقی رسیده باشند . بنابر این ، به شناخت معصومین نیاز داریم ، چون ذاتاً به رهبر و الگوی معصوم نیازمندیم . شأن انسان به قدری بالا و با ارزش است که خداوند برای هدایت او به کتر از معصوم راضی نیست و هر کس خود را به کمتر از معصوم بسپارد ، در حق خود جفا و خیانت بزرگی کرده است و هر کس به دیگری رهبر و الگویی غیر معصوم نشان دهد ، هم به خود و هم به آنها جفا و خیانت بزرگی کرده است . به شناخت معصوم نیاز داریم ، چون نمی خواهیم و نباید عمر خود را تلف کنیم و از سر در گمی و بحران بیزاریم . بنا براین مهمترین وظیفه ی ما قبل از هر چیز شناخت رهبران الهی و امامان هدایت و به خصوص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خودمان است . که بدون پیوند با او در مانده و گمشده و حیرانیم و کارها و زحمات ما بی نتیجه و عقیم است . چنان که در زیارت ایشان به محضرش چنین عرض می کنیم : " السلام علیک یا سبیل الله الذی مَن سَلَک غیره هلَک َ" سلام بر تو ای راه خدا که هرکس غیر از آن را پیمود ، هلاک شد .

*****

کلام رهبر :

ملت ما مطالعه کردن را اصلاً جزء کارهای بشری نمی دانند ! مثل خوراک و ورزش و دیگر چیزهایی که جزء کارهای معمول انسان است ، مطالعه اصلاً جزء این چیزها تیست آدم باید عنوان دیگری داشته باشد ، یا باید شب امتحانش باشد ، یا باید معلم در مدرسه از آدم بخواهد ، یا باید یک دانشمند باشد ، یا باید بخواهد در جایی سخنرانی کند تا موجب شود که مطالعه کند ! این چه قدر خسارت است ؟ واقعاً خدا می داند من وقتی یادم می آید و این چیزی است که تقریباً هیچ وقت از یادم نمی رود که مردم ما مطالعه کردن را بلد نیستند به قلب من فشار می آید ! از این بابت ما چه قدر داریم هر ساعت خسارت می بینیم ! ! !

*****

پای درس استاد :

روایتی که می فرماید اگر همه به عبادت مشغول بودند تو تفکر کن این یعنی چه؟ 

پاسخ: این روایت از امیرالمومنین a است برای کسی که اهل سجده نیست می فرمایند بروسجده کن و برای کسی که می تواند علم و حکمت یاد بگیرد می گویند علم وحکمت یاد بگیر زیرا بعضی ها اگر بخواهند علم یاد بگیرند به علم نمی رسند از عمل هم می افتند روزی وسهم هرکسی به قدر اشتهای خودش است که می تواند برداشت کند و این که بفهمید آیا به علم می توانید برسید یا نه برای مثل شما یی باید فقط علم یاد بگیرد بعد هم به آن علم عمل کنید.

*****

شهدا :

تقویم سالهای خورشیدی ایمان ، یا فرقی نمی کند تقویم سالهای قمری عشق ، هر برگش سرشار از خطوط روشن و برجسته ی ایثار است و این همه به رنگ شهیدان خودنمایی می کند ، گوش اگر بسپاری صدای پای نور را میشنوی ، عطر گلهای جاودانه ، و سبزه های سرخ را میبینی و میبویی ، و شهیدان را مینگری که عشق را فریاد می کنند . تقویم سالهای مقاومت ، سالهای تبلور مردانگی ، سالهای تجسم ایمان و آزادگی ، هیچ روز تعطیلی نداشته است . همه ی روزهایش به رنگ سرخ نوشته شده است . تقویم ایمان ، تقویم عشق ، هرگز کهنه نمیشود ، سالهای سال میشود آن را بکار گرفت . این تقویم پر از مناسبتهای شهیدان است و هر بار که آن را ورق بزنی بوی عود و عنبر و گلاب از آن استشمام می کنی و عصاره ای از صفا و خلوص و خدمت را در پیش خویش مجسم میبینی . 

مادر بعد از یک ماه روزه ، وقت نماز صبح صاحب پسری میشود و نام او را جعفر می گذارد که آینده ای بس درخشان در انتظار اوست . جعفر بخاطر آنها که فقیر ترند ترک تحصیل می کند وقتی  با اعتراض خانواده اش روبرو می شود با لحنی خاص می گوید : من خجالت میکشم روز به مدرسه بروم و کار نکنم ، اما فقیر تر ها و ضعیف تر ها روز کار کنند  شب درس بخوانند.

در وصیتنامه اش می نویسد : .... علاقه دارم که در این ماه محرم ، ماه جهاد و شهادت ، در روز عاشورا و لحظه شهادت حسین علیه السلام شهید شوم

اگر باشد قرار آخر بمیرم / نمی خواهم که در بستر بمیرم

همی خواهم که در فصل جوانی/  میان جبهه و سنگر بمیرم

خدایا کن نصیبم در محرم / که همچون عون و هم جعفر بمیرم    

-          گوشه ای از یادداشتهای شهید جعفر باغبانی : روز پنجشنبه 20/12/60 با تعدادی از برادران در ساعت 10صبح کنار رودخانه ای در سوسنگرد نشستیم چند لحظه ای به تفکر در طبیعت سوسنگرد فرو رفتیم نتیجه ای گرفتم : آبهای زلال رودخانه حکایت از صافی  قلب رزمندگان می کند قامت سر به فلک کشیده نخلهای خرما حکایت از اراده قوی رزمندگان دارد ، صدای جیر جیر گنجشکان حکایت از آوای وحدت رزمندگان می کند ، همه اینها حکایت از تسبیح خداوند را میکند 

-          شهید جعفر باغبانی از شهدای آران کاشان

*****

آیا می دانید که ؟

معلی بن خنیس میگوید : روز نو خدمت اما جعفر صادق علیه الصلوة و السلام رفتم فرمودند : آیا می دانی امروز چه روزی است ؟ عرض کردم عجم امروز را بزرگ   می داند و تبرک می جوید و برای همدیگر هدیه، میفرستند  حضرت امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : به بیت عتیق ( کعبه ) سوگند می خورم که نوروز از زمان قدیم است ، تاریخ آن را برای تو بگویم ؟ عرض کردم یاد گرفتن تاریخ آن را بهتر است برای من اگر زنده شوند دوستانم و بمیرند دشمنانم ، فرمودند :

-          نوروز روزی است که در عالم ذر خداوند از بندگانش پیمان گرفت که او را بپرستند و مشرک نشوند و ایمان به پیغمبران و حجج او و ائمه بیاورند .

-          روزی است که آفتاب تابید و هوا که  موجب حیات است وزیدن گرفت و زمین خلق شد

-          روزی است که کشتی نوح بر نقطه ای از زمین به نام جودی نشست

-          روزی است که جبرئیل بر پیغمبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شد

-          روزی است که حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) بتها را شکست

-          روزی است که ( شب آن ) پیغمبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) علی علیه السلام را بر کتف خود بلند کرد ، بتهای قریش را از فراز کعبه به زیر افکند و خرد کرد 

-          روزی است که پیغمبر صلی الله و علیه و آله و سلم به اصحاب امر کرد با علی علیه السلام بیعت نمایند در دفعه اول و دوم

-           روزی است که امیر المؤمنین علیه السلام بر نهروانیان غالب شد و ذو الثدیه را که پیغمبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) به ابی بکر و عمر امر کرده بود بکشند و نکشتند ، کشت

-          روزی است که قائم ما ( عج الله تعالی فرجه الشریف ) و ولاة امر ظاهر می شوند

-          روزی است که قائم ( عج الله تعالی فرجه الشریف )    بر دجال غالب می گردد و در کناسه ی کوفه او را دار می زند

هیچ نوروزی نیست که ما اهل ییت انتظار فرج نداشته باشیم ، چون از روزهای ما و شیعیان ما است ، عجم احترام آنها را نگه داشتند و شما ضایع کردید .

)بر گرفته از کتاب : از عید نوروز چه می دانید -  محمد حسین نوحه خوان (

احکام : (اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری – س 1446 )

س : گاهی از مداحان مصیبتهای اهل بیت علیه السلام را بدون سند معتبری می خوانند و منابع خود را الهام و مکاشفه برای خود می دانند آیا نقل وقایع بدین نحو صحیح است ؟ وظیفه شنوندگان چیست ؟

ج : نقل مطالب به صورت مزبور بدون اینکه مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثبت شده باشد ، وجه شرعی ندارد مگر آنکه نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلم بوده و علم به خلاف آن ، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد .  

( از کتاب احکام هیئت ار دیدگاه مراجع تقلید – ص 48 )

*****

تغذیه در طب اسلامی ایرانی

انواع لبنیات و مزاج ومصلح آن ها: (معنای مصلح = غذاها و داروها نیز مانند بدن انسان از موادی تشکیل یافته اند که موجب می شوند آنها نیز دارای کیفیت گرم  یا سرد و تر یا خشک باشند بطور کلی برای رعایت اصل تعادل لازم است فرد هر چه بیشتر خود را به اعتدال نگه دارد تا کار کرد اعضاء و بافتهای مختلف بدن متعادل باشد مثلاً فردی که دارای مزاج گرم و خشک است باید از افراط در خوردن مواد گرم و خشک مانند عسل و فلفل خودداری کند و اگر از حالت تعادل خارج شد باید از خیار و هندوانه که سرد و تر هستند استفاد ه کند تا به حالت تعادل باز گردد)

-          پنیر تازه : نوع مزاج : سرد و تر . مصلح آن : مغز گردو و آویشن و عسل و نعناع خشک و سبزهای معطر

-          پنیر کهنه : نوع مزاج : گرم و خشک . مصلح آن : مغز گردو و آویشن و عسل و نعناع خشک و سبزهای معطر

-          خامه : نوع مزاج : سرد وتر . مصلح آن : عسل

-          دوغ و ماست : نوع مزاج : سرد و تر . مصلح آن : زنیان ، نعناع ، آویشن ، سری ، کاکوتی ، زیتون ، سیاه دانه ، پونه.

-          سر شیر : نوع مزاج : سرد و تر . مصلح آن : عسل

-          شیر پاستوریزه : نوع مزاج : سرد و تر  . مصلح آن : عسل ، گلاب

-          کره : نوع مزاج : گرم و تر . مصلح آن : عسل ، شکر سرخ

-          کشک : نوع مزاج : سرد و خشک . مصلح آن : گُلنگبین ، سیر ، نعناع خشک ، پونه کوهی

-          ماست چکیده : نوع مزاج : گرم و تر . مصلح آن : مغز گردو ، آویشن ، عسل ، نعناع خشک ، سبزی های معطر  

*****

معرفی کتاب :

جهان سیاه شد چیزی نمی دیدم خاک سرد بود ولی هنوز داشتم می شنیدم و حس می کردم زمین می لرزد و بچه ها همدیگر را و مرا صدا می دند . ناگهان سکوت شد . خودم را تنهای تنها در جای کاملا ً تاریکی احساس می کردم ، جایی که نه صدا داشت نه نور ، نه پدافند ، نه انفجار ، یک محیط بسته بود که فشارم می داد . دنبال روشنی بودم ( یعنی مرده ام ؟ ) پس چرا همه جا تاریکه ... مگه شهید به روشنایی نمی رسد ؟ هیچ وقت به آن شدت منتظر و مشتاق یک ذره نور نبودم . در آن حال تنهایی و بیخودی ، دستس را روی دستم حس کردم ....این قسمتهایی از کتاب ( لشکر خوبان ) است که خاطرات نوجوان بسیجی که از سن چهارده سالگی در جبهه حضور داشته و در اکثر عملیات ها فداکاری کرده . رهبر معظم انقلاب پس از مطالعه ی این کتاب  یادداشتی به عنوان تجلیل از کتاب لشکر خو بان نوشته اند : «این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و با شکوهی است که ما همواره آنرا از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده ایم ...» 

*****

مسابقه :

1- چرا به شناخت اهل بیت علیهم السلام نیازمندیم ؟

2-  روایتی که می فرماید اگر همه به عبادت مشغول بودند تو تفکر کن این یعنی چه؟ 

3-  رهبر انقلاب این نوشته را در مورد چه کتابی مرقوم فرموده اند ؟ «این نیز بخشی از آن تصویر عظیم و با شکوهی است که ما همواره آنرا از دور دیده و تحسین کرده و بزرگ شمرده ایم ...» 

..................................