حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار شهریور / 1393 / شماره دوازده

بسمه تعالی 

 

ماهنگار / شهریور ماه / 1393 / شماره دوازده

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی

********

                                                                                                                                                               

دلبری دارم که از صاحب دلان دل میبرد

غمزه ای مشکل گشا دارد که مشکل میبرد

گر نقاب از چهره گیرد آن نگار نازنین

پرتو رخساره اش دلهای مایل میبرد.

*****

دهه کرامت ، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (علیهااالسلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) می‌باشد.

این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است.

دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است.

مهربانی که جز در مورد امام حسین و حضرت زینب (علیهما‌السلام) سابقه ندارد.

دهه کرامت تداعی کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ و بانوان والامقام و گرانقدر جهان می‌باشد.

دهه کرامت یادآور زهرا و زینب (سلام‌الله علیهما‌السلام) است.

دهه کرامت یادآور تمام خوبی‌هاست. و یادآور جمال انسانی است.

امام رضا (ع) و لقب «معصومه»

حضرت فاطمه معصومه (س) ، بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل انتخاب نام «معصومه» برای این بانو، آن باشد که عصمت مادرش، حضرت زهرا (س)، در او تجلی یافت. براساس پاره ای از روایات، این لقب را امام رضا (ع)، برای این بانوی والا مقام برگزیدند؛ چنان که فقیه بلند اندیش و سپید سیرت شیعه، «علامه مجلسی»، در این باره می گوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است. »

*****

 کلام رهبر

فرمایش حضرت آقا حفظه الله روحی فداه در مورد شهید اندرزگو :

لازم میدانم یادی کنم از شهیدی که سلاله پیغمبر ص و از دودمان پاک علی ع ، شهید سید علی اندرزگو ، چریک مبارز مسلمان ، امروز سالگرد شهادت پر افتخار اوست . فرزند علی بود ، همنام علی بود ، همگام و همراه علی بود ، من لازم میدانم به امت مسلمان سفارش کنم سعی کنید این چهره ی عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید .

*****

 آشتی با امام زمان عج

چرا لعن ، چرا نفرین ؟

حال که قطع یا ضعیف کردن رابطه انسانها با خداوند و معصومین علیهم السلام بزرگترین جنایت و خیانت در زندگی آدمیان است ، تمامی کسانی که در طول تاریخ بشر تا کنون در این جنایت و ظلم بزرگ دست داشته اند ، خداوند و پیامبران و فرشته های الهی آن ها را مورد لعن قرار داده اند .لعن به معنای دور بودن از رحمت و هدایت الهی و جدا بودن از راه خوشبختی است . کسانی که دست خود و دیگران را از دست خداوند و امامان و رهبران معصوم علیهم السلام جدا کرده اند خود و دیگران را از رحمت و هدایت ، محروم و از راه خوشبختی دور کرده اند ، ملعون هستند . شخص ملعون یعنی شخصی که از مسیر هدایت صحیح منحرف شده و به بیراهه میرود . اشخاص یا عواملی که از زبان خداوند و معصومین علیهم السلام و نیز فرشتگان و مردم مورد لعنت قرار می گیرند ، به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند : 1- عوامل اصلی که با توطئه و استفاده از قدرت و امکانات مادی و فرهنگی، رهبران الهی را از مقام و جایگاه خود کنار زده اند و مردم را از چشمه ی خوشبختی دور کرده اند. – 2- کلیه ی کسانی که در این خیانت و ظلم بزرگ با عوامل اصلی همراهی و همکاری کردند . کمترین کمکی که یک نفر می تواند به این جریان بزرگ جنایت ، بار کند و مشمول لعنت و نفرین قرار گیرد « راضی بودن و سکوت » در برابر آن است . زیرا با رضایت و سکوت ، اشخاص زیادی دست از حمایت جبهه ی حق بر می دارند و عملاً خود را از میدان مبارزه با رشد ظلم و فساد دور می کنند . جریان غصب خلافت و تغییر مسیر رهبری و هدایت مردم ، خشن ترین اقدامی بود که علیه بشریت صورت گرفته و هنوز ادامه دارد . چقدر نادان و کج فهم اند کسانی که لعنت خدا و اهل بیت علیهم السلام را نسبت به جنایت کار ترین و خشن ترین کسانی که دامنه و آثار جنایتشان قرن هاست دامن بشریت را گرفته و میلیاردها انسان را در رنج و فساد و سختی انداخته است، نادرست می دانند . زیارت عاشورا لعن و نفرین را عامل نزدیکی به خدا معرفی می کند . " أ تقرّبُ الی الله ثم ّ الیکم و بالبرائة ِ من اعدائِکُم و الناصبین لکمُ الحَرب " .   و امام امت آن را از اصول اولیه ی توحید می داند که بدون آن تقرب به خدا غیر ممکن است . و این اشخاص اصرار دارند که بدون برائت از دشمنان دین و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میتوان دینداری کرد و به مردم همین نوع دینداری را سفارش می کنند . اینها فراموش کرده اند که معصومین علیهم السلام برای دین 2 پایه ذکر کرده اند . « محبت – بغض »

.... ادامه دارد .     

*****

پای درس استاد

ما در مسئله ی عبادت همچون پیچک می مانیم ، نهال نازکی از گیاهان رونده ، ساقه ی عبادت ِ ما به این نازکی است گلهای آن یک روزه اند ، زود شکفته می شوند و پژمرده می شوند ، ماندگار نیستند . ساقه ی عبادت ما با اولین باد می شکند و می افتد . لذا به ما می گویند بیاموزید که چگونه دور صنوبر ها و سروهایی که قامت کشیده و استقامت دارند بپیچید . اگر این کار را بکنید می توانید مثل آنها به عالم نگاه کنید . اگر از ابتدا بگویید ما هم ریشه داریم ، ساقه داریم ، می توانیم قد بر افرازیم ، به اولین لرزش ِ باد می شکنید  و می افتید و پژمرده می شوید . به همین منظور در عبادت من نباشید . از خودتان سلب مسئولیت کنید به کسانی که ریشه ی محکمی در عبودیت دارند و در بندگی تنومند شده اند متصل شوید . خوشا بحال آنانی که سرمایه ای ند ارند ولی خریده شده اند . جمال یوسفی ندارند ولی عزیز مصر آنان را هم مانند یوسف می خرد .    

*****

شهدا :

نازم به حسن مطلع و حسن ختام او

در هجده ماه مبارک متولد و در نوزدهم شهادت او

( شهید اندرز گو شهید شهریور ماه سال 1357 )

در یکی از محلات جنوب تهران به دنیا آمد به دلیل تقارن ولادتش با شهادت امیر المؤمنین علیه السلام نامش را علی نهادند  . آثار نبوغ در سید علی از همان اوان کودکی هویدا بود . دروس حوزوی را پیش اساتیدی مثل حجج الاسلام بروجردی و میرزا علی اصغر هرندی گذراند . بعد از مدتی وارد شاخه ی نظامی هیئت های مؤتلفه شد . سید علی با شناخت و ارادتی که به فداییان اسلام و شهید نواب صفوی داشت وارد یکی از هیئت های مؤتلفه راه یافت او با شهیدان صفار هرندی و بخارایی آشنا شد و با آنان در شاخه ی نظامی به فعالیت پرداخت . اعدام انقلابی  حسنعلی منصور ، طراح ننگین کاپیتولاسیون و عنصر خود فروخته ی مورد حمایت انگلیس و آمریکا مجری سیاست های غرب  ، در هیئت بنا نهاده  شد . بعد ترور منصور ، شهیدان بخارایی و صادق امانی و نیک نژاد و صفار هرندی دستگیر شدند و به اعدام محکوم شدند . سید علی هم غیابا ً به اعدام محکوم شد . ولی از آن موقع به بعد زندگی مخفیانه و مبارزات طولانی خود را آغاز کرد . ابتدا قم ، سپس نجف و مدتی در عراق و دوباره  به ایران بازگشت و با نام مستعار شیخ عباس تهرانی مجدداً مشغول به تحصیل دروس حوزوی علمیه شد . در این مدت با نام مستعار به زندگی مبارزاتی خود ادامه میدهد . اقداماتی از جمله منفجر کردن سینمایی در قم ، اعدام تیمسار طاهری باعث میشود که باز تغییر چهره و نام بدهد . او قبل از سال 1349 به سازمان مجاهدین خلق کمک می کرد ،  در سال 49 – 50 که نشانه هایی از انحراف در این سازمان ملموس شد از آنها کناره گیری می کند و در فهرست کسانی قرار می گیرد که سازمان منافقین  قصد ترور آنها را داشتند . شهید اندرز گو ، دریایی از توکل بود و در سخت ترین شرایط با تمسک به حبل المتین ذکر ، خود را از مهلکه هایی رهایی میبخشید او توانست قریب به پانزده سال یکی از مخوفترین سازمان امنیتی را حیران نگه دارد . سر انجام این اسوه مقاومت در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ( شهریور سال 1357) توسط مأموران ساواک بعد از سالهای طولانی که در پی او بودند و در کمین او نشسته بودند به رگبار گلوله بسته شد و زندگی یکی از اعجاب انگیز ترین اسوه مقاومت به پایان رسید .

*****

معرفی کتاب

جاهلیت مدرن نام کتابی است که آقای اسماعیل شفیعی سروستانی نوشته است . ایشان در بخش جاهلیت مدرن و پوستین وارونه ی اسلام ،از قول پیامبرصلی الله علیه و آله آورده است که ایشان فرمودند : من بین دو جاهلیت که دومین آن مخرب تر از اولی است بر انگیخته شدم . تا بیش از عصر حاضر و غلبه ی تاریخ و تفکر غربی ، بشر در جهل بسیط سیر می کرد . از این رو بخت خضوع و خشوع  در برابر حق را به تمامی از دست نداده بود ، اما از این عصر ، بشر خود بنیادی پیشه کرد و با اصالت دادن به دریافتهای حاصل از تجربه ی حواس ظاهری ، خود را حجت و قطب خواند . این آغاز راه بود . تفکر اومانیستی ، اخلاق لیبرالیستی و اباحه گری و نگاه سکولاریستی توأم با هم ، مشخصات مهم جاهلیت دوم را می نمایاند . جاهل در عصر جاهلیت اول ، حجت حق را نمی شناخت ، اما به محض دیدار  و استماع  کلام او ایمان آورد ، لیکن جاهلان عصر آخرین به محاجه و انکار با حجت حق روبه رو می شوند . روایت یاد شده از نبی اکرم ص از سویی پیش بینی ، وقوع جاهلیت دوم ( جاهلیت مدرن ) و از دیگر سو ....  

*****

احکام

احکام ربا :

س : 1624–  اگر آیا حرمت ربا برای همه ی اشخاص حقیقی و حقوقی به طور یکسان ثابت است یا آنکه بعضی از موارد خاص ، استثنا هستند ؟

ج : ربا به صورت کلی حرام است غیر از ربای بین پدر و فرزند و زن و شوهر و همچنین ربایی که مسلمانان از کافر غیر ذمّی می گیرد .

****

تغذیه در طب ایرانی اسلامی

ادامه از شماره های قبل

 انواع حبوبات و غلات و مزاج آنها ( برای معنای مصلح به ماهنگار اسفند شماره شش رجوع کنید )

صحیحترین روش استفاده از حبوبات تر کیب آنها با یکدیگر به نسبت درست است . بهترین روش طبخ حبوبات استفاده از آرام پز و با پخت با حرارت کم است .

-          حبوبات : ارزن - نوع مزا ج : سرد و خشک  - مصلح :عسل -

-          حبوبات : باقالا تازه - نوع مزا ج :سرد و تر - مصلح : عسل ، زیره ، فلفل ،آویشن -

-          حبوبات : باقالا خشک - نوع مزا ج : سرد و خشک - مصلح : عسل ، زیره ، فلفل ، آویشن -

-          حبوبات : برنج - نوع مزا ج : سرد و خشک - مصلح :خیساندن در آب و نمک ، زعفران ، شوید ، زیره ی سیاه -

-          حبوبات : جو  - نوع مزا ج :  سرد و خشک - مصلح : رازیانه ، روغن های گیاهی  -

-          حبوبات : ذرّت  - نوع مزا ج :سرد و خشک - مصلح :شیرینی های طبیعی ، روغن های گیاهی -

-          حبوبات : عدس - نوع مزا ج :سرد و خشک - مصلح : مرزه ، روغن بادام ، گلپر ، زعفران-

-          حبوبات : گندم - نوع مزا ج : گرم و تر - مصلح : سرکه کهنه -

-          حبوبات : لپه  - نوع مزا ج :گرم و خشک  - مصلح :کتیرا -

-          حبوبات : اقسام لوبیا  - نوع مزا ج : گرم و تر - مصلح :دارچین ، زنجبیل ، زیره ، آویشن ، روغن زیتون -

-          حبوبات : نخود - نوع مزا ج : گرم و خشک - مصلح : زیره ، شوید ، سکنجبین، سار -

*****

مسابقه :

1- کلام رهبر در مورد شهید اندرزگو چیست ؟

2- در قسمت آشتی با امام زمان عج  بحث ، چرا لعن چرا نفرین را چگونه ارزیابی می کنید ؟

   

3-    کتاب جاهلیت مدرن در باره  چه موضوعی نوشته شده است ؟

 

ماهنگار مرداد 1393

 

 

 

ماهنگارمرداد  ماه/ 1393/ شماره یازده

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی

 

                                                                 باسمه تعالی

 

 

ارتفاع قامت نماز !!!

ای عزیز! ای اسیر محبت حضرت دوست ! ای آزاده بزرگ ! ای نابترین واژه ی شعر خلوص !

           آزاده ی عزیز ! ای پیچک حقایق عریان ! ای سبزینه ی گیاه بالندگی ! ای عطر هر چه راز ! ای ارتفاع قامت نماز ! ای برادر آزاده ! تو نابترین لحظه های در حال عبوری ، تنفس سبز هر چه سروری ، تو محتوای همه ی شعور و شوری ، تابش ماهتابی ِ شبهای دیجوری!

ای بلندترین داستان حماسی نخلهای روییده در سمت قبله ! ای بزرگ ِ قبیله ی گلها ! ای پیراهن بلند گل نشان بر قامتِ خجسته ی سروهای سرافراز ! ای همه آغوش پروانه ها در پرواز به شاخه های شانه ی ایام ! ای روح نور !

آزاده عزیز! سنجاقکها شفافیت بالهایشان را از زلالی نگاه تو به وام دارند ، ای آزاده از قید تعلق به خاک ، ای بالهای سپید پرواز ، ای پروانه ی درشت شمع حقیقت ، ای ارتفاع قامت نماز!

 ای منظومه ی بلند فضیلت ، ای همه ی واژه های ناب و بلند ، ای قهرمان ایستادگی ، ای شقایق دشتستان صبوری و تحمل ، در وصف تو کلمات عقیمند و واژگان قلم ، محدود است ! ای دل آرام ، ای آزاده ی عزیز ، ای ارتفاع قامت نماز !!!

*****

   7/ 5/92

کلام رهبر

شور و احساس و روحیۀ خلل ناپذیر شما موجب شادی روح عظیم الشأن اسلام و پدر مهربان امت است و بازگشت شما به وطن مایۀ یاس دشمن و موجب افتخار، شادی و امیدواری هر مسلمان دل سوخته و دردمند است.
دشمنان اسلام برای قلع و قمع نهال انقلاب تلاش زیادی را به کار گرفته‏اند امّا به برکت خون شهدا جهاد مبارزان راه خدا و صبر و استقامت فرزندان اسلام، انقلاب امروز همانند یک درخت تنومند در برابر دشمنان خود مستحکم و پابرجا ایستاده است.

*****

آشتی با امام زمان عج : ادامه شماره های قبل

غفلت و خیانت نسبت به وطن حقیقی ریشه ی همه ی غفلت ها و خیانت ها

      در روایت آمده که ( حب الوطن من الایمان ) دوستی وطن نشانه ی ایمان است یعنی ایمان به وطن اصل و ریشه است که محبت به آن را در دل ایجاد می کند ما اگر نسبت به وطن خاکی خود اظهار علاقه می کنیم به این دلیل است که آن را ریشه ی خاکی و اصل طبیعی خود  میدانیم که نشو نما ی ما از آن آب و خاک بوده است . بدبخت کسانی که حتی به این اصل خاکی هم وفادار نیستند و جه بسا به مصالح کشور شان خیانت بکنند . از اینها بدبخت ترو شقی تر کسانی هستند که به اصل آسمانی و وطن حقیقی خود ، یعنی خداوند وفادار نباشند و وطن زمینی را به وطن حقیقی خود ترجیح دهند . همه ی کسانی که در طول انقلاب به این مملکت خیانت کردند همه از کسانی بودند که وطن اصلی خود یعنی خداوند و ابدیت را فراموش کرده اند و برای همین است که تمتمی تلاش خود را می کنند که یا به ممالک استکبار یبروند و در آن جا زندگی کنند ، یا فرهنگ  ممالک استکباری و طاغوت ها را در این مملکت حاکم کنند تا طبیعت گرایی آنها ارضاء شود . آری خداوند وطن ماست و اهل بیت علیهم السلام عامل رسیدن ما به آن وطن هستند بلکه پیوند با آنها ، همان ، رسیدن است . امام باقر علیه السلام می فرمایند : هرکس دوست دارد که میان او و خدا پرده ای نباشد تا خداوند را ببیند و خدا نیز بر او نظر کند پس باید آل محمد صلی الله علیه و آله را دوست داشته باشد و از دشمنانشان دوری گزیند و امامت آنها را بپذیرد . یتیم حقیقی آن نیست که انسان از پدر و مادر جسمانی جدا بیفتد ، بلکه یتیم حقیقی آن است که انسان از حقیقت روحش و وطن جانش دور بیفتد . معصومین علیهم السلام  شیعیانشان را فرزندان خود و خود را پدران حقیقی آنها معرفی نموده اند . امام عسگری علیه السلام میفرمایند : سخت تر از یتیمی که پدر خود را از دست داده است ، یتیمی است که از امام خود جدا و محروم است و نمی تواند به او دسترسی پیدا کند و نمی داند که وظیفه اش در احکام دینی مورد ابتلای او چیست . بدانید هر کسی که او را هدایت و راهنمایی کند و آیین ما را به او بیاموزد در پیشگاه خداوند همراه ما و در جایگاه ماست .

وظیفه ی ما در قبال پدرمان : رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به امیر المؤمنین علیه السلام چنین می فرماید :  " ای علی ! من و تو پدران این امت هستیم و از حقوق پدران و مادران به فرزندان این است ، در اوقات مقتضی بر پدر و مادرشان رحمت آورند تا ادای حقوقشان نموده باشند " . طبق این فرمایش اوقات و زمانی خواهد رسید که بر همه امت واجب است که همه رحمت خود را متوجه پدران وعنوی خود نمایند و با ادای حقوق و وظیفه ای که بر  عهده شان به عنوان فرزند وجود دارد بپردازند و ولی افسوس که امت اسلامی هیچگاه به آن اوقات توجه نکرد و پس از پیامبر صلی الله علیه و آله   اهل بیت عزیز او یکی پس از دیگری در برابر بی توجهی و قساوت مردم به شهاد ت رسیدند. و جز عده ای اندک هیچ کس به وظیفه ی فرزند ی خود عمل نکرد .سؤال و دغدغه ی اصلی و مهم این است که در حال حاضر ما با پدر حقیقی و مظلوممان  چه می کنیم ؟ پدران حقیقی کسانی هستند که انسان را از طبیعت و تاریکی های آن نجات دهند و به جایگاه اصلی و وطن حقیقی و ابدی برسانند . بدون چنین پدرانی انسان هرگز رنگ سعادت را نخواهد دید . به همین دلیل پیامبر و آل ایشان علیهم السلام  پدران ما هستند که حقشان از حق پدر و مادر و هر کس دیگری بزرگتر است .

بزرگترین ظلم بزرگترین خیانت : با توجه به تعریفی که از ظلم شد می توان چنین نتیجه گرفت که قطع یا ضعیف شدن ارتباط انسان با معصومین علیهم السلام  که راه محض و ویژه به سوی خداوند هستند مانند همان ، ظلمی است که در رابطه خداوند و انسان تحقق می یابد . به عبارت دیگر هر کسی رابطه ی خود و دیگری را عمداً با معصومین علیهم السلام قطع یا ضعیف کند مرتکب بزرگترین ظلم شده است چون دست خود و دیگران را از ریسمان و عامل پیوند با او قطع کرده است بزرگترین جنایتی که پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  اتفاق افتاد که هنوز بشریت در حال پرداختن تاوان آن و چشیدن آثار این جنایت است حذف خاندان رسالت و اهل بیت علیهم السلام  از رهبری و هدایت کامل مردم بود . با حذف آنها بشریت دچار بزرگترین خسران و مصیبت شد چرا که جریان هدایت انسان ما به طور کلان و فراگیر از دست رهبران متخصص و معصوم الهی خارج شد و به دست افراد جاهل و جاه طلب افتاد که روند آن متأسفانه تا کنون ادامه داشته و دارد .....ادامه دارد .

*****

پای درس استاد :

عبادت :

ما در مسئله ی عبادت همچون پیچک می مانیم ، نهال نازکی از گیاهان رونده ، ساقه ی عبادت ِ ما به این نازکی است گلهای آن یک روزه اند ، زود شکفته می شوند و پژمرده می شوند ، ماندگار نیستند . ساقه ی عبادت ما با اولین باد می شکند و می افتد . لذا به ما می گویند بیاموزید که چگونه دور صنوبرها و سروهایی که قامت کشیده و استقامت دارند بپیچید . اگر این کار را بکنید می توانید مثل آنها به عالم نگاه کنید . اگر از ابتدا بگویید ما هم ریشه داریم ، ساقه داریم ، می توانیم قد بر افرازیم ، به اولین لرزش ِ باد می شکنید  و می افتید و پژمرده می شوید . به همین منظور در عبادت من نباشید . از خودتان سلب مسئولیت کنید به کسانی که ریشه ی محکمی در عبودیت دارند و در بندگی تنومند شده اند متصل شوید . خوشا بحال آنانی که سرمایه ای ند ارند ولی خریده شده اند . جمال یوسفی ندارند ولی عزیز مصر آنان را هم مانند یوسف می خرد .    

 

 

*****

شهدا :

 در جام دو دیده ، نور ناب است مرا

همچون قدح پاک شراب است مرا

بی رؤیت تو ، جام شرابم خالیست

زین روی به دیدنت شتابست مرا

فرهنگ جبهه ( شوخ طبعیها )

از خبرهایی که تازه اش خیلی هوا خواه داشت خبر ازدواج برادرانی بود که به مرخصی می رفتند و با دست پر بر می گشتند . دوستی داشتیم که دل به سیاه چشمی داده بود و هر بار که می آمد منطقه قبل از اینکه حال پدر و مادرش را بپرسیم خودش باب بحث را باز می کرد و راجع به پیشرفت مذاکرات و موانع سر راه آن توضیح می داد . اینکه مادرش تا کجا پیشروی کرده و کار به کجا رسیده است . بعد از اینکه توافقاتی حاصل شد و قرار و مدارها را گذاشتند ، رفته بود که سور و سات عروسی را فراهم کند ، خرید لوازم و تهیه  ی منزل و احیاناً برگزاری مجلس عروسی !  . دیگرچون خیلی طول کشیده بود همه بی صبرانه منتظر نتیجه ی کار بودند . وقتی این بار برگشت منطقه همه به سر و رویش ریختند که یا الله یا الله بگو ببینیم شیری یا روباه ؟ گفت : بسیجی وار رفتم دنبال چتر منور اما در میدان مین گیر کردم 1 منظورش این بود که در خرید لباس عروسی و قدم اول به مشکل برخوردم .

*****

معرفی کتاب :

استراتژی انتظار نام کتابی است که آقای اسماعیل  شفیعی سروستانی به رشته تحریر در آورده است . این اثر حاوی طرح کلان و استراتژیک نیست  بلکه سعی در تذکر اهمیت این موضوع در امر هدایت عمومی جامعه ی ایرانی پس از انقلاب  اسلامی دارد  . با اشاره به موضوع مهم « انتظار » که با مفهوم خاص شیعی  خود  از استعداد ویژه ای برای تبدیل شدن به یک « استراتژی کلان » بر خوردار است . رجوع حیث تفکر انقلاب اسلامی به حق ، متعرض شالوده ی نظری  فرهنگ و تمدن غربی بود . از این رو به انقلابیون مسلمان لقب « بنیادگرایان » و به انقلاب اسلامی لقب  « بنیاد گرایی »  دادند و این در حال بود که اندیشمندان  غربی و پس از آنها سیاستمداران می دانستند غرب حرکت خود را با جمله ی «من می اندیشم ، پس هستم » به مفهوم اعراض از حق و آسمان  و دین ، آغاز کرده بود . حرکت اول : سالهای پیش از انقلاب . حرکت دوم : انقلاب از فردای  پس از پیروزی . حرکت سوم : وقوع جنگ . حرکت چهارم : طی چند سال اخیر که روشنفکران غر بگرا و جماعتی از نویسندگان التقاطی بنای نقد آرای مذهبی و تعرض به ساحت برخی از مقدسات را گذاشتند . این کتاب درسال 1388- نشر پیدا کرده است – نوبت چاپ ششم –

 

 

احکام ربا :

رساله اجوب الاستفتائات –( مقام معظم رهبری )       س : 1623 - گاهی تمبر های پستی در معاملات تجاری به قیمتی بیش از نرخ تعیین شده فروخته می شوند . مثلاً تمبری که بیست ریال قیمت گذاری شده ، به قیمت بیست و پنج ریال به فروش می رسد ، آیا این معامله صحیح است ؟ ج :اشکال ندارد و این قبیل زیادی ، ربا محسوب نمی شود زیرا معامله ی ربوی آن است که دو جنس که مکیل و موزون هستند با یکدیگر معاوضه شوند و یکی از دیگری بیشتر باشد که این نوع معامله ، باطل است . 

*****

تغذیه در طب ایرانی اسلامی

ادامه از شماره های قبل

 جعفری : تقویت کننده معده و روده و کبد ، هضم کننده غذا ، باز کننده انسداد کبد و طحال ، گرم کننده ی کلیه و مثانه ، چاق کننده ، خوردن و بوییدن آن جهت سرماخوردگی ، دفع رطوبت و سردی مغز

ریحان : جهت انسداد عروق مغزی ، تحلیل ورمهای جمیع اعضا ، مفید برای تنگی نفس و ضعف معده . خوردن عصاره ی آن با شکر جهت رفع درد سینه تنگی نفس و سرفه است ، بوییدن آن برای سر درد گرم مزاجان  مفید است .

شوید : تحلیل برنده و نضج دهنده اخلاط ، باز کننده انسداد ، اشتها آور ، مدر میباشد برای تنگی نفس و امراض بلغمی سینه و معده سکسکه ضعف معده و کبد و طحال ، سنگ کلیه و مثانه ، کلیت ، درد مفاصل سرد ، درد قاعدگی و بیماریهای تناسلی مفید است . آشامیدن آب آن با عسل جهت رفع سموم ، تحریک آور ، استفراغ ، اخراج  اخلاط غلیظ  از معده مفید است . زیاد خوردن آن باعث ضعف مغز ، چشم ، کلیه ، مثانه و نیروی جنسی می شود .

کاسنی : تسکین دهنده صفرا و خون و تشنگی بوده است و باید تازه و نشسته مصرف شود ، چون در اثر شستن جزء لطیف آن از بین میرود .

کاهو : تولید کننده خون صالح رقیق ، تسکین دهنده حرارت صفرا و خون ، خواب آور ، ملین و برای سر درد ی که از گرمی و خشکی باشد مفید است .

کرفس : باز کننده انسداد کبد و طحال ، تحلیل برنده باد و نفخ ، اشتها آور و باز کننده حیض .

 گیشنیز : اشتها آور ، خواب آور ، تسکین دهنده صفرا و تنبلی ، مصرف زیاد آن باعث فراموشی و اختلال ذهن و ضعف نیروی جنسی و کاهش خونریزی حیض است .

نعنا : گرم کننده ، مفرح ، تقویت کننده قلب ، رقیق کننده خون غلیظ و حل کننده مواد بلعمی و سوداوی است .

*****

مسابقه :

1- روایت " حب الوطن من الایمان " وطن به چه معانیی آمده است  ؟

 

2-  در قسمت تغذیه طب اسلامی ، چه گیاهانی تقویت کننده ی معده هستند ؟

 

3- در سوالی که در قسمت احکام آمده چرا معامله ی ربوی حساب نمی شود ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماهنگار تیر ماه 1393

 

 

ماهنگار تیرماه/ 1393/ شماره ده

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی

 

باسمه تعالی

 

 

 

آشنای عرش

این خرابه ها انعکاس ناله ها و ضجه ها را در خود نهفته دارند ، این کوچه های تنگ این نخلستانها این بیابان صدای پاهای محکم و متینی را در بر دارد ، آسمان رنگارنگ از اشکهایی است که هر قطره ای از آن رنگی شده بر این سقف و تابش آن رنگهای دیگر را در شش آسمان دیگر به نمایش گذارده است . کوه هر زمان که پژواک سخن او را میشنود ، می لرزد ، ذوب میشود و می خواهد پنبه وار حلاجی گردد از مناجات او !

این کیست؟ با دنیا وداع گفته، او را کنار گذاشته ، پس ناله می زند چه بگوید ؟ از عرش به زمین آمده است ، بی قرار و سر گشته ، می خواهد دوباره به مبدأ مکان خویش باز گردد .شصت و سه سال بی تاب و عاشق ، به هر برزن و کویی می رفت تا زمان را بپیماید و زودتر به او برسد . عاشقی بود که معشوق همواره با او بود و دوست دار او و عاشق او ، زمین می لرزید و می گریست ، هنگامیکه او در فراق یار سر بر سجده می گذارد که  " الهی و ربی من لی غیرک "

خدایا من که به جز تو کسی را ندارم .

سنگها متواضع و فروتن ، در برابر عظمت الهی والای او ، چرا که بزرگ هستی را شیفته ی خویش ساخته بود . هرشب محل او با خدا بودند نخلستانهای خاموش ! و خدا با چشمهای خود دست قدرت خویش را مشاهده می کرد و تا زمان دیدار بی تاب ، تا او بیاید سخن گوید و آرام گیرد . هر شب ماه با شنیدن صدای العفو  العفو بخواب می رفت و ستاره بر بام زمین می نشست و خیره خیره او را نگاه می کرد و آنقدر محو دیدار و صدای دل ربایش می شد تا او از حال رود ، آن گاه ستاره آرام آرام بلند می شد ، اوج می گرفت و دور می شد که اگر بیش از این می دید ذوب می شد و نابود می گشت . او با تسبیح و ذکر درختان و چمنها ، تعظیم و ستایش موجودات ، او با صدای امواج دریا که در هر موجش سپاس خداوند را می گفت همراه می شد ، او با اشکها  و ناله ها ی مادران بی فرزند ، فرزندان بی مادر آشنا بود ، با هر قطره ی اشکی اشک می ریخت ، خروشان و مقاوم بود آن زمانی که حقی ضایع شده بود ، دلسوز و مهربان آن گاه که ناله ی یتیمی را در خانه ی کوچکی  می شنید و دوستی صمیمی و فروتن آن زمان که نابیتایی را در خرابه ای می یافت ، چه کسی این برج عظیم ، این روح بلند ، انیس شبهای ساکت ، نعمت بزرگ افسون شده ی کوفه را می تواند مقهور و سرکوب کند نه هیچکس ! بلکه خدای او را برای همیشه متعلق به خود و از آن ِ خود کرده است . در بهترین شبها جرقه ی نگاه او چشم بیماردلان  را کور کرد و شمشیر زهر آلود واسطه ای برای رسیدن به فیض شد که  : « فزت و رب الکعبه » ( ساره یزدانی )

*****

http://www.blogfa.com/photo/r/rahbarii.jpg  24/8/83

 

کلام رهبر :

- ماه رمضان فرصت بسیار و استثنایی و بزرگی است که به لطف خدای متعال امسال هم این فرصت به ما داده شده که بتوانیم در این ماه مبارک بر سر سفره ی ضیافت الهی حاضر شویم . این فرصت استثنایی در طول سال نظیر ندارد . در ماه رمضان برای ما خاکیان و زمینیان چه سعادت بزرگی است که با ملائکه ی الهی و با روح الامین همنشین بشویم .  " تنزّل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم "  . لیلة القدر در ماه رمضان ، شب ِ همنشینی خاکیان با فرشتگان ملأ اعلا ست . (24/8/83 )

*****

شهدا :

آنانکه صلای عشق را سر دادند

از نخل وجود خویشتن بر دادند

تا عاشق صادق حقیقت باشند

با قامت افراشته ای سر دادند

فرهنگ جبهه ( شوخ طبعیها )

برادر رزمنده ای داشتیم ، مشغول خانه سازی بود . آخر هم نفهمیدیم ساختمانش تمام شد یا نه ! جبهه که بودیم ، چند وقت یکبار مرخصی می گرفت  و می رفت چند عدد آجر روی هم می گذاشت و می آمد . از پیشرفت کارش که می پرسیدم تعریفی نداشت . همیشه یک پای کارش لنگ بود . هر چه تهیه می کرد ، استاد بنایش چیز دیگری می خواست . اوایل که هنوز یه اصطلاح آببندی نشده بود سر به سرش می گذاشتیم ، می گفتیم ف فکر آهنش را نکن ، تو فقط کار را برسان به سقف ، بقیه اش با ما .  با تعجب می گفت آخر شما یک چیزی می گویید مگر حساب یک شاهی سنار است ، پولش خیلی زیاد می شود . دوباره ما خاطر جمعی می دادیم که تو کاری به پولش نداشته باش  دو سه نفر  از بچه های قدیمی هستند دستشان در کار آهن است . مغازه یآهن فروشی دارند ، بعد کنجکاو می شد ببیند اسمشان چیست و کجا دکان دارند و خلاصه تا قبل از اینکه موضوع لو برود و او بفهمد که منظور ما کسانی هستند که بدنشان پر است از ترکش ریز و درشت ، کلی حال میکردیم !!!

زخمیهایی که از بیمارستان ترخیص می شدند ، و دوباره به جبهه می آمدند ، بچه هایی که مطلع بودند آنها هنوز تیر و ترکش در بدن دارند راه می آفتادند می رفتند به استقبال و می گفتند : آهن ماهن چی داری ؟ و مثل سلف خرها بعضی با صدای بلند داد می زدند : آهن ، چدن  و ..... می خریم !!!  

*****

آشتی با امام زمان عج

ادامه از شماره های قبل

معلوم شد که بدون شناخت معصومین  علیهم السلام هرگز به سعادت دنیا و آخرت نمی رسیم ، نیز دانستیم که آن ها اصل و حقیقت ما هستند . رابطه ما با آن ها یک  رابطه وجودی است آنها همان روح خداوند هستند که در همه انسانها پرتو و تجلی دارند و همه ذاتا ًسهمی از وجودمان از سنخ وجود آن ها و تابش و تجلی آن هاست . در زیارت جامعه کبیره می خوانیم : " ارواحکم فی الارواح و انفسکم فی النفوس " – " روحهای شما در روح ها و جان های شما در جان هاست " . امام باقر علیه السلام میفرمایند : " همانا خداوند ما را از اعلی علیین آفرید و دلهای شیعیان ما را از آن چه ما را آفریده ، آفرید و پیکرهایشان را از درجه پایینش آفرید از این رو دلهای شیعیان به ما متوجه است زیرا از آن چه ما آفرید ه شده ایم ، آفریده شده اند . همان طور که در گذشته نیز اشاره شد ، همه مردم دارای نفحه و فطرت الهی اند که همان تجلی محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله است ، یعنی درونشان چیزی دارند که با دین محمد صلی الله علیه و آله  و آموزه های آن سنخیت دارد ،خداوند دین خود را فطری معرفی می کند یعنی همان چیزی که مردم در ذات و درون خود ، حامل آن هستند. " فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرة الله التی فطر الناس علیها " – " پس روی خود را به سوی دین حنیف کن که مطابق فطرت خداست ، فطرتی که خدا بشر را بر آن فطرت آفریده " . بنا بر این به شهادت و گزارش قرآن کریم ، بین ساختار همه انسانها و دین اسلام که دین اعتدال و دین خداست و رهبران آن ، چهارده معصوم علیهم السلام  هستند ، سنخیت و هماهنگی وجود دارد . هرکس به دستور این دین عمل کند ، آن نفحه ی الهی و فطرت دین پذیرا و فعال تر و شکوفاتر می شود و شخص به پیامبر و آل ایشان نزدیک می شود ، زیرا با اجابت دستورهای دینی سنخیت بیشتری با آنها برقرار میشود . همه ی انسانها اهل بیت علیهم السلام را در وجود خود دارند ، فقط باید آن مایه ی فطری و آن نفخه ی الهی را در خود تقویت کنند تا  پیامبر و آل ایشان علیهم السلام در وجود او بیدار و زنده شوند و پرتو آنها در وجودشان تجلی کند و هر کس این کار را کرد به تشیع یعنی حاکمیت روح الهی و فطرت برروح حیوانی و طبیعت می رسد ؛ نسبت اهل بیت علیهم السلام نسبت به ما از نسبت پدر و مادر به ما بسیار نزدیکتر و شدید تر و قوی تر است . والدین ما اصل و ریشه ی جسمانی و بعد حیوانی  و مادی و دنیایی ما هستند ، در حالی که آنها اصل ما و حقیقت روح و ذات ما و ریشه ی بعد انسانی و الهی و ابدی ما هستند و به هین دلیل پس از خداوند از همه کس حتی از والدین و تمام عزیزان ما در دنیا برای ما عزیزتر و مهمتر هستند . آنها اصل و والدین قدسی و آسمانی ما هستند که واسطه ی عشق ما به خداوند و رساننده ی ما به حق تعالی هستند .آنها صراط مستقیم الهی و باب الله هستند برای همین است که حاضریم در صورت نیاز همه چیزمان را فدای رسیدن به آنها و پیمودن راهشان کنیم ، تا جایی که خطاب به آنها می گوییم : " بابی انتم و امی" . رسول اکرم صلی الله علیه و آله که رحمة للعامین است می فرمایند : " هیچ بنده ای ایمان به خداوند ندارد تا اینکه من محبوب تر از خودش در نزد او باشم و عترت مرا بیش از عترت خودش و خانواده ام را بیش از خانواده ی خودش و ذات مرا بیش از ذات خودش دوست داشته باشد " .  به عبارت دیگر ایمان به خداوند و آخرت و حیات ابدی بدون ترجیح اصل خدایی و ابدی بر اصل زمینی و موقت و طبیعی ممکن نبوده ، دروغی بیش نیست . آری اصل و ریشه ما هستند که بازگشت همه ی ما به سوی آنها و حساب همه ی ما با آنهاس ما با اتصال به اصلمان و رسیدن به وطنمان است که آرامش داریم و خوشبخت هستیم .

*****

پای درس استاد :

پرسش : ما در دعاهایمان از ملائکه مدد می خواهیم و اسمشان را می بریم با وجود ائمه ی اطهار علهیم  السلام  این کار درست است ؟

پاسخ : اگر این دعا و امثال این که مأثور از معصوم است و تعلیمی خودشان آن ها هم هر مددی که به واسطه ی این دعا به شما بکنند به واسطه ی معصومین است . در حقیقت شما این دعا را می خوانید چون مأثور از معصوم است اِذن معصوم است در این که شما این ملائکه تحت امر را این طوری فرا بخوانید و از آن ها مدد بگیرید. 

*****

معرفی کتاب :

عسل کیمیای ارزشمند حیات – در زبان پارسی انگبین و در زبان عربی عسل و در زبان انگلیسی هانی(HONEY)  نامیده می شود . عسل اکسیر ، والا  و ارزشمندی است که در تمام طول تاریخ به عنوان یک غذای خوش طعم و یک داروی شفا بخش مورد توجه بشر قرار گرفته است . طوری که گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و همچنین نشانه ی قدرت و جوانمردی  می دانستند و در یونان  و روم باستان عسل را مظهر برکت ، نماد عشق و زیبایی دانسته و مصریان ، مالیات  خود را بر اساس آن می پرداختند . این قسمتی از مقدمه کتاب معجزات درمانی عسل و انگبین ها ، بر اساس طب النبی ّصلی الله علیه  و آله و طب الائمّه علیهم السلام   و دانش روز– مؤلف محمد دریایی  بود که خدمتتان معرفی کردیم .

 

احکام :

رساله اجوب الاستفتائات ( مقام معظم رهبری ) س: 755 – اگر پزشک شخصی را از روزه گزفتن منع کند آیا با توجه به اینکه بعضی از پزشکان اطلاعی از مسائل شرعی ندارند عمل به گفته او واجب است ؟ ج : اگر مکلف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه بر ای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود ، روزه گرفتن برای او واجب نیست ، بلکه جایز هم نیست .

*****

تغذیه در طب ایرانی اسلامی

ادامه از شماره های قبل

سبزیها مزاج آنها و مصلح آنها  :

اسفناج = مزاج : سرد و تر – مصلح : دارچین  ، فلفل

بامیه = مزاج : سرد و تر – مصلح : ادویه های گرم

برگ چغندر = مزاج : گرم و خشک – مصلح : آبغوره

پونه = مزاج : گرم و خشک – مصلح : سرکه

پیازچه = مزاج : گرم و خشک – مصلح : سرکه ، کاسنی

تربچه = مزاج : گرم و تر – مصلح : نمک ، عسل

ترخون = مزاج : گرم و خشک – مصلح : عسل ، کرفس

تره = مزاج : گرم و خشک – مصلح : گیشنیز ، کاسنی

شاهی = مزاج : گرم و خشک – مصلح : کاسنی ، سرکه

جعفری = مزاج : گرم و خشک – مصلح : کاسنی

خرفه = مزاج : سرد و تر – مصلح : کرفس ، نعناع

ریواس = مزاج : سرد و خشک – مصلح : عسل

ریحان = مزاج : گرم و خشک – مصلح : نیلوفر

شاه تره = مزاج : گرم و خشک – مصلح : کاسنی

شبدر = مزاج : گرم و تر – مصلح : کاسنی

کرفس = مزاج : گرم و خشک – مصلح  : انیسون

کاهو = مزاج : سرد و تر – مصلح : نعناع ، کرفس ، سکنجبین 

گیشنیز = مزاج : سرد و خشک – مصلح : سکنجبین ، دارچین

لوبیا = مزاج : سرد و تر– مصلح : دارچین ، زنجبیل

نعناع = مزاج : گرم و خشک – مصلح : کرفس

*****

مسابقه :

  1. چرا در کلام رهبر ماه رمضان ماه استثنایی است ؟ 

     

2- استاد در جواب شخصی که پرسیده ، ما در دعاهایمان از ملائکه مدد می خواهیم و اسمشان را می بریم با وجود ائمه ی اطهار علهیم  السلام  این کار درست است ؟ یا نه ؟ چه فرمودند ؟

 

3- ماه نگار ، این ماه چه کتابی را معرفی کرده است ؟ با ذکر نام نویسنده ؟