حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار - شماره سیزدهم - مهر 1393

 

 

شماره سیزدهم مهر 1393

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

 

 

اعیاد الله الاکبر بر شیعیان مبارک

در این دهه حاجی در سرزمین های مقدسی مراحلی را طی می کند. در عرفات که مرتبه علم الیقین است خدا منتهای غفران خود را نشان می دهد. در مشعر به علم کامل خود عین الیقین را به بنده ها عرضه میدارد و در منی که سرزمین آرزوهاست، سرزمین برآورده شدن آرزوها و حوائج است حق الیقین مکشوف می شود. وقتی بنده به مرحله حق الیقین رسید می تواند با دست خویش نفس خود را به قربانگاه ببرد و قربانی کند. او در عرفات که محلّ ضایع و محو کردن معاصی است موانع درونی خود را رفع می کند و با شناخت اجمالی، بزرگترین حجاب درونی که همان معاصی می باشد را زایل نموده و راه را برای پیشرفت در مشعر فراهم می کند. در مشعّر سدّ حجاب را شکسته و با یافتن شعور، جهل را از بین برده و لذا برای رفتن به سرزمین منی آمادگی پیدا می کند. حال که مانع درونی مرتفع گشته است مانع بیرونی جلوه گری می کند. شیطان که عمدتاً مانع بیرونی بندگان خداست بعد از مرتفع شدن حجاب درون پدیدار می شود چرا که حجاب درون نه تنها مانع دیدن خدا می شود بلکه مانع از دیدن شیطان نیز هست وقتی شیطان را نبیند نمی تواند بفهمد و درک کند که این شیطان دشمن او و خداست «اِنَّ الشیطان عدوٌ ولی و عدوٌ لکم» لذا وقتی موانع درون برداشته شد و چشم بصیرت باز شد شیطان را می بیند. به همین خاطر حاجی در عرفات و مشعر به جنگ دشمن درون می رود و در منی دشمن بیرون خود را می بیند و بزرگترین نماد شیطانی که جمره ی عقبی است را سنگسار می کند. تا با جنگیدن شیطان و دشمن بیرونی بتواند به تزکیه و تصفیه برسد. چون حجابهای نفسانی 7 مرتبه است در سه روز متوالی شیطان 7 بار سنگسار می شود. وقتی حجاب بیرونی مرتفع شد حاجی میتواند آرزو کند که نفس خویش را قربانی کند و بعد از قربانی در منی، نوبت امام شناسی در غدیر است.

 

********

کلام رهبر :

پیام روشن ما به دولتهای اسلامی این است که بیایید به یاری مظلوم برخیزیم و نشان دهیم که جهان اسلام در مقابل ظلم و ستم آرام نمی نشیند، برای تحقق این هدف باید همه ی دولت های اسلامی از اختلاف نظرهای سیاسی و غیر سیاسی صرف نظر کنند و همه با هم، به کمک مظلومانی بشتابیم که در چنگال گرگ خون ریز صهیونیست در حال دست و پا زدن هستند .  ( 7/5/1392)

 

 

*******

 

 آشتی   با   امام  زمان  عج

ادامه شماره قبل ...

سخن در مظلومیت چنین امام و چنین پدر مهربانی است که قدر او ناشناخته مانده و محبتها و مهرورزیهای پدرانه اش بدون پاسخ مانده است . نکته ی مهمی که در باره ی مظلومیت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید مورد توجه قرار گیرد این است که ایشان با وجود جایگاه عظیمی که در عالم وجود و در نزد خداوند دارند ، همچنین با توجه به عاطفه و محبت عظیم الهی و جایگاه پدریشان هیچ نیاز و وابستگی به ما ندارند . محبت حضرت به همه ما که فرزندان او هستیم ، به اندازه شناخت و ارزشی است که ایشان از ما سراغ دارند ، اما او ما را همان طور که خداوند آفریده ، یعنی به بلندای ابدیت می بیند . او ما را با گوهر با ارزش انسانی و نفخه ی الهی که در ماست ، می بیند ؛ یعنی موجودی با فطرت الهی ، با ارزشی بی نهایت که میتواند در همسایگی و همراهی حضرت ، در جوار رحمت الهی و در ظرف ابدیت و با اتصال به دریای بی انتهای کمالات ، زندگی کند . آری ، ما برای همراهی و همسایگی و پیوند با امام زمان علیه السلام برای ابدیت و لقای خداوند آفریده شده ایم .  

بنابر این نوع محبت و عاطفه ی پدری حضرت به ما یک محبت معمولی و طبیعی که توأم با نیاز و طمع باشد ، نیست ، او اصل و ریشه ماست که فرزندانش با او نهایت پیوستگی و اتصال را آن هم در ابعاد بی نهایت و ابدی دارند. حضرت به شدت دل نگران و مراقب اوضاع شیعیان و دوستانش میباشد ، شریک غم آنهاست و در مصائب آنها مصیبت زده و گریان است . در شادی های آنان شاد و در غمهایشان غمگین است . این نوع خواستن و محبت ، زیباترین و عمیقترین و خالصترین نوع خواستن و محبت است زیرا در آن هیچ نوع شائبه نیاز و خودخواهی وجود ندارد همیم مسئله شدت مظلومیت حضرت و عمق ظلمی که به او شده و میشود را بیشتر نشان میدهد . اگر در والدین معمولی و دنیایی درجات شدید عاطفه و محبت وجود دارد ، در مقابل نیازی هم هست که تأمین میشود، ولی در حضرت یک محبت و عاطفه ی خالص ابدی وجود دارد که فقط و فقط به وجود ما تعلق میگیرد . او پدری است با میلیون ها فرزند و با مهربانی و عاطفه ای نامحدود به تمام فرزندانش . چه قدر سخت و غم انگیز است برای حضرت که با داشتن چنین روح و عاطفه ای نسبت به میلیون ها فرزندش ، آنها را در وضعیتی اسف بار و دور افتاده و غافل و نامهربان با پدر می بیند. او میبیند فرزندانش با وجود نیاز شدیدی که به او دارند و خطرهای بزرگی که همه هستی و سعادت دنیا و آخرت آنها را تهدید می کند، تنها منجی و پناهگاه خود و پدر دلسوز خود را رها کرده اند و به جای اینکه به سراغ او بروند و به او پناه ببرند ، به ورطه های خطر نزدیک شده ، دچار مصائب و سختیهای فراوان میشوند و با وجود این به قهر و فرار از تنها پناهگاه و منجی خویش و چنین پدر عزیزی ادامه میدهند.

ببینیم اول مظلوم عالم علی علیه السلام که مهدی موعود علیه السلام وارث او در مظلومیتی بزرگ تر است چگونه در باره تنهایی و مظلومیت فرزندش سخن می گویند و چگونه او را معرفی می نمایند : " هو الطرید الشرید الفرید الوحید " صاحب این امر ( امام زمان علیه السلام ) طرد شده و آواره و تنهای تنهاست .

بی لیاقتی ما، دلیل محرومیت ماست

امام باقر علیه السلام می فرمایند: «اذا عَضِبَ اللهَ تَبارک و تعالی عَلی خَلقه نَحّانا عَن جوارِهم» هرگاه خداوند تبارک و تعالی بر خلقش خشم کند، ما را از مجاورت آن ها دور می کند.

بنابراین علت این که اینگونه دعاها هر چند مفید هستند ولی هنوز به اجابت نرسیده اند، این است که ما به اندازه کافی در راه از بین بردن موانع ظهور قدم بر نداشته ایم. پس اگر در دعاهایمان از خداوند تعجیل در ظهور حضرت را می خواهیم و یا به خود حضرت عرض می کنیم که در ظهور تعجیل فرما باید خود نیز نسبت به امر ظهور، همّت و آمادگی متناسب با این درخواست تعجیل را داشته باشیم. این امر نیاز به اقداماتی دارد که ما باید خودمان زمینه آن را فراهم سازیم که از آن جمله: خودسازی، برداشتن موانع ظهور، تبلیغ و شناساندن حضرت به جامعه جهانی است.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: «اَلّداعی بِلا عَمَل کَالّرامی بِلا وَتَر» کسی که دعا می کند و عمل نکند مانند کسی است که با کمانِ بدون زِه تیر اندازی کند .

.... ادامه دارد .     

******

 

 

پای درس استاد

حاجی ابتدا توحید را فرا می گیرد، بعد از تکمیل توحید، نبی را می شناسد. بواسطه ی نبی، ولی معرفی می شود و حاجی دین خویش را از طریق نبی با ایمان به ولی کامل می کند. در ماه ذی الحجه توحید و نبوت و امامت جمع شده است. ماه ذی الحجه ماه تبری و تولی است و انتظار می رود آنانی که عرفه و عید قربان را درک کرده اند عید غدیر و ولایت را نیز بپذیرند و به این طریق مراتب ایمانشان کامل شود. آنهایی که در غدیر عهد و پیمان با ولی بستند مسلماً در عاشورا بر سر عهد و پیمانشان پابرجا و استوار خواهد ماند.

 

*******

 

شهدا

سلام علیکم، برای اصلاح موی سرم به آرایشگاه گردان رفتم بالاخره نوبتم شد. آقا چشمت روز بد نبیند. با هر حرکت ماشین بی اختیار از جا کنده می شدم. از بس کثیف و کند شده بود. هر بار که تکان می خوردم به آینه نگاه می کردم و سلام می دادم. برادر سلمانی وقتی متوجه حرکت من شد پرسید چه کار می کنی اخوی؟ گفتم هیچی چه کار می خواستی بکنم؟ گفت با خودت حرف میزنی؟ گفتم: نه، با پدرم حرف میزنم. با تعجب پرسید: با پدرت؟ توضیح دادم: بله، شما هر بار که ماشین را داخل موهایم می کنی چنان آنها را میکشی که پدرم جلو چشمم می آید و من به احترام بزرگتر بودن ایشان سلام می دهم!!!

 

*******

 

معرفی کتاب

 

سید عزیز، کتاب زندگی نامه خود گفته سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با عنوان «سید عزیز» برای نخستین بار در اردیبهشت ماه سال 91 منتشر شد. این اثر که چاپ آن را نشر  « یا زهرا سلام الله علیها » بر عهده داشته بیان کننده بخشی از خاطرات سید حسن نصر الله است خاطراتی که در آن زوایای ناگفته ای از زندگی دبیر کل حزب الله روایت می شود. نگارش این کتاب را حمید داود آبادی، نویسنده سرشناس حوزه ادبیات دفاع مقدس، برعهده داشته که به تازگی به چاپ سوم هم رسیده است.

رهبر معظم انقلاب بعد از مطالعه این اثر فرمودند: هر چیزی که مایه شناخت و تکریم بیشتر این سید عزیز شود، خوب و برای من مطلوب است.

*******

 

احکام

 محرمات احرام :فسوق

 منبع: مناسک حج ویژه بانوان  / نشر: مشعر

 

فسوق؛ یعنی دروغ گفتن، فحش دادن و فخرفروشی به دیگران.

آنچه در بین مردم متعارف است که مُحرم به دیگری دوستانه دستور می دهد، یا درخواست می کند؛ مثلاً می گوید: «یک لیوان آب به من بدهید»، که همراه با فخرفروشی به دیگران نمی باشد، اشکال ندارد.

 

*******

 

 

بحث تغذیه در طب اسلامی ایرانی

 

انواع ادویه ها و چای های سنتی:

آویشن: باز کننده انسداد، خشک کننده، تحلیل برنده بادها و بلغم، اشتها آور، مدر و جاری کننده حیض؛ در درد دندان، درد کمر، و مفاصل سرد، و بیماری های رحمی مفید است. خوردن آن با آب انجیر جهت سرفه و تنگی نفس و با آب کرفس جهت خرد کردن سنگ مفید است.

اسطوقدوس: مفرح، تقویت کنن

 

ده بدن، قلب، مغز، احشاء و قوای ظاهری و باطنی بدن، باز کننده ی گرفتگی های عروقی و مسهل بلغم و سودا به خصوص سودای مغز. مصرف زیاد یرای گرم مزاجان مضرّ است. 

باد رنجویه: مفرح ، تقویت کننده ی قلب و مغز و حواس و بازکننده ی عروق مغزی، غش، سکسکه، تحلیل سودا و امراض بلغمی و بیماریهای کلیه مؤثر می باشد.

زعفران: مفرح، تقویت کننده ی ریه و کبد و کلیه و مثانه، ادرار آور.

زنجبیل: تسکین دهنده درد کبد سرد، تقویت کننده ی قلب و معده و مثانه. در رفع بیماریهای عصبی (ترس و وحشت )، بیماری های مفصلی و کمر درد و قطع حیض مفید است. برای گرم مزاجان مضرّ بوده است.

زیره: تحلیل برنده، اگر زیره با نمک جویده و آب آن را قورت دهید باعث قطع آبریزش دهان می شود. اگر با سرکه بسایید و بو کنید خونریزی بینی را قطع می کند. اگر زیره در سرکه خیسانده شود بعد در آفتاب خشک کنید و بکوبید برای رفعِ ویار خاک خوردن مفید است .

سیاه دانه: منضج جمیع اخلاط، خشک کننده ی رطوبت بدن، مدر، شیر افزا، خوردن آن با سرکه موجب دفع اقسام کرم معده می شود.

گل گاو زبان: مفرح، مقوی روح و حرارت غریزی و قلب و مغز و کبد. ملین و مسهل صفرا و اخلاط سوخته و سودا بوده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد