حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار فروردین/ 1394 / شماره نوزدهم

بسمه تعالی

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

 

شماره هجدهم – اسفند  1393

 

ماهنگار حوزه  علمیه  اهل بیت علیهم السلام

فروردین   1394    /  شماره نوزدهم

دولت و ملت همدلی و همزبانی

 

**********

میلاد با سعادت بانوی دو عالم بر همه شیعیان  مبارک باد

امام صادق آن قرآن ناطق

یکی تفسیر همچون صبح صادق

بفرموده است و بشنو ای دل آگاه

که لیله فاطمه است و قدر الله

چو عرفانش به حق گردید حاصل

به ادراک شب قدر ید نائل

مراد روح هم که روح قدسی است

جناب فاطمه حورای انسی است

   کلام  رهبریبود آن لیله پر ارج و پر اجر                                    

سلام هی حتی مطلع الفجر

بود این مطلع فجرممجد

ظهور قائم آل محمد عج

 

مقام زن

 

  زهرا سلام الله علیها کوثر خداست، لیلة القدر خداست جلوه جمال خداست و تفسیر جلال خدا. زهرا س ادامه ی رسول ص است و همتای علی ع، زهرا س حصن محکم ولایت است و آموزگار خوب شهادت. زهرا س تلاوت بیداری است. سایبان شوق است. تولد بالغ تاریخ است و بهار سرشار دلهای آشنا.

زهرا س معرف کمال زن است و اوج عروج یک انسان.

  مسئله ی اینکه زن در قرآن از چه پایگاه عظیمی برخوردار است، مبتنی بر این است که انسان در قرآن چه پایگاهی دارد، چون قرآن هرگز برای هدایت مرد نیامده است، بلکه برای هدایت انسان آمده، کلمه ی «ناس»  که به عنوان « هدایت انسان » در قرآن مطرح است، صنف مخصوص  یا گروه خاصی را در نظر ندارد بلکه شامل زن و مرد بطور یکسان می شود." الرحمن، علم القرآن، خلق الانسان ". حقیقت انسان نه مذکر است و نه مؤنث  " من عمل صالحاً من ذکرا و انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیوة طیبه "، آنکه مسجود ملائکه است جان آدمی است نه تن، چه اینکه فرشتگان هم در برابر جان آدمی خاضع هستندو شیاطین هم در برابر جان آدمی دشمنند. بنابر این مسجود ملائکه مقام انسانیت است. ذات اقدس اله فرمود " یا آدم علمهم باسماء هؤلاء، انبئهم باسمائهم " ذات اقدس اله به فرشتگان فهماند که خلیفه من کسی است که معلم و منبیء و عالم اسماء است و هم به شیطان فرمود : خلیفه ی من که مسجود همه است، کسی نیست که از خاک سر برآوره باشد، بلکه آن کسی است که برخاک هم احاطه دارد، زیرا معنای خلافت آن است که کسی جانشین  «مستخلف عنه» باشد. فافهم !!!      

 

 

************

 

کلام رهبر :

 

(ضرورت و فلسفه ی وجودی مداحی اهل بیت علیهم السلام )

اگر ما اسلام اهل بیت علیهم السلام را اسلام ناب می دانیم، و اگر اهل بیت علیهم السلام را مثالها و نمونه های کامل آن اسلام در عمل می شناسیم و اگر خود را دنباله رو آن اسلام و آن نمونه ها می شماریم، باید به سمت اهداف آنان حرکت کنیم، و همان طور که مرحوم طباطبایی رضوان الله علیه می فرمود: " نبی و ولی ّ بر سر قله ای ایستاده و انسانها را به آن قله دعوت می کند، ما داریم به سمت آن قله حرکت می کنیم و می رویم. اگر نمی شد از این دامنه بالا رفت و این صخره ها را پیمود، او دعوت نمی کرد. پس او که دعوت می کند، در حقیقت دارد به ما می گوید می توانی بیایی. لذا باید حرکت کنیم و برویم ". اگر این طور است که ما داریم به سمت آن قله و آن فرا خواننده و دعوت کننده ی بزرگ حرکت می کنیم و اگر ما و اعتقاد ما بر این پایه شکل گرفته و جامعه ی ما و تاریخ ما این گونه ساخته شده و اگر نظام جمهوری اسلامی بر این پایه ی این تاریخ و این معرفت بنا شده، پس ما مجموعه ای لازم داریم که اهل بیت علیهم السلام را با استفاده از والاترین ابزارهای هنری شرح و تبیین کند، و با استفاده از آن ابزار هنری که هنوز از آنها در این راه استفاده نشده آنان را به کسانی که به ایشان عشق می ورزند معرفی کند. این انقلاب و این جامعه، به سنت و آیین مداحی و شعری که در این جهت صحیح گفته بشود نیازمند است. 11/11/64 

 

***********

 

آشتی با امام زمان عج

 

.... ادامه از شماره های قبل    

حال که تا حدودی نسبت خود با حضرت را دانستیم و تا حدی به علت غیبت طولانی و غمبار آن حضرت و ریشه های آن پی بردیم بهتر می توانیم در باره وظایف فطعی و مسلّم منتظر حقیقی نسبت به حضرت و بعضی از ویژگی های روحی منتظرسخن بگوییم. 1- دوری از گناه و پیمودن راه تقوا : اولین قدم در کمک کردن به حضرت، اذیت نکردن ایشان است. ایشان امام زمان ما هستند و بر همه ی احوالات ما احاطه دارند، آن چه مسلم است، گناه ما بر ایشان آزار دهنده است. او امام صالحان و متقین است و از ما انتظار دارد که اهل صلاح و تقوا باشیم. اگر به دعای حضرت در زمان غیبت توجه کنیم، به خوبی در می یابیم که حضرت از ما چه انتظاری دارد و ما باید چگونه باشیم تا مورد عنایت و خشنودی ایشان قرار گیریم، حضرت در دعای معروفی که از ایشان در مفاتیح الجنان نقل شده چنین می فرمایند : " اللهم الرزقنا تَوفیقَ الطاعة وَ بُعدَ المَعصُیة.... خدایا روزی کن توفیق اطاعت و دوری از گناه و.....". 2- توجه به مظلومیت حضرت ولی عصر علیه السلام : منتظر به شدت به اضطرار، گرفتاری و مظلومیت مولایش توجه دارد و از آن غفلت نمی کند آتشی سوزناک و دوری عمیق وجود منتظر را گرفته و از اینکه می داند مولایش در چه حالی به سر می برد و هنوز شرایط ظهور او فراهم نشده است، به شدت دردمند و بی تاب است؛ اساساً بی تابی و بی قراری و روز شماری رکن اصلی مفهوم انتظار است که بدون اینها، انتظاری وجود نخواهد داشت. 3- آماده کردن خود برای ظهور و پیوند با آن حضرت : یکی از مهمترین وظایف منتظر که بدون انجام آن منظر بودن دروغی بیش نیست آماده کردن خود برای ظهور و داشتن پیوند با حضرت در طول مدت عمر است، منظور از پیوند، علاوه بر انس و رابطه محبت آمیز قلبی، انجام وظایفی است که در دوران غیبت بر عهده منتظر است. امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه ی شریفه "یا ایها الذین امنو اصبروا و صابروا و رابطوا ای کسانی که ایمان آوردید در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر دعوت کنید و در برابر دشمن مواظب و مرتبط با هم باشید "  میفرماید : " اصبروا علی المصائب و صابروا علی الفرائض و رابطوا علی الائمه بر مصیبتها صبر کنید و در انجام واجبات استقامت کنید  و با امامان خود رابطه داشته باشید ". همچنین در باره ی عبارت " رابطوا رابطه داشته باشید " می فرمایند : " المقام مع امامکم همراهی و ایستادگی با امام است " 4- یقین به اهمیت و ارزش خدمت به حضرت و پیوند با ایشان 5- سر مستی و افتخار به پیوند با حضرت -6- امید به عضویت در خانواده اهل بیت علیهم السلام 7- دشمنی با دشمنان حضرت علیه السلام 8- بصیرت در دین 9- آگاهی نسبت به نوع رابطه خود با حضرت 10 دعا برای سلامتی ایشان و تعجیل در امر فرج، دعا برای قرار گرفتن در زمره ی یاران 11- دعا برای تجدید عهد و پیمان.           ....... ادامه دارد

 

 

*************

 

شهدا

(از کتاب خاطرات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی-

 مرکز اسناد انقلاب اسلامی -روح الله حسینیان )

 بسم الله الرحمن الرحیم چهاردهم آبان ماه 1377 است و در خدمت تیمسار صیاد شیرازی هستیم. حاج آقا ضمن عرض خیر مقدم، از این که دعوت مرکز اسناد انقلاب اسلامی را پذیرفتید تا ان شاءالله با بازگو کردن مجموع خاطراتتان ایم مرکز را در راستای اهداف تدوین تاریخ انقلاب اسلامی مساعدت و کمک فرمایید تشکر می کنم. نام کوچک من علی است و نام خانوادگی ام صیاد شیرازی و پدرم زیاد خان، در سال 1323 متولد شدم، نماز را در مکتب یاد گرفتم، از دوران طفولیت داستانی به خاطر دارم که از مصادیق بارز مقدرات الهی است، یاد آوری آن خوب است تا در جامعه و فرهنگمان شناخت زیبایی تقدیر خدا و سرنوشتی که برای انسانها یش میخواهد مقدر بکند بالا برود. تابستان بود مادرم به من گفت که برو سراغ برادرت (او که کوچکتر از من بود و یک مقداری هم شرور بود!) با بچه های دیگر رفته به باغ فلانی و صحیح نیست که به باغ مردم برود ؛ برو او را بیاور. من به قصد این که بروم و برادرم را بیاورم به راه افتادم. در مازندران باغ ها معمولا با پرچین محصور شده اند و پرچین ها را از این چوب های نرم جنگلی میبافند و نصب می کنند. من رفتم، و دیدم اینها رفته اند بالای درخت و دارند میوه می چینند ؛ حقیقتش یک هوس شیطانی مرا وسوسه کرد تا من هم بروم و به اینها بپیوندم ؛ منتها یک جنگی در درون من برپا شد که تو خودت آمده ای برادرت را ببری حال چطور شده که خودت می خواهی با آنها بروی؟ این جنگ طوری ادامه پیدا کرد که آن هوس تقریباً بر من و بر آن عقل و منطقی که رنگ معنوی داشت حاکم شد. در نتیجه رفتم به طرف پرچین و از پرچین بالا رفتم که خودم را توی باغ بیندازم. به نوک پرچین که رسیدم یک دفعه دیدم یک مار درست جلوی صورت م، زبانش را تکان می دهد؛ البته مارهای شمال زیاد خطر ندارند ولی خوب، قیافه ی مار برای من وحشتناک بود و من چنان تحت تأثیر قرار گرفتم که از ترس خودم را پرت کردم پایین ؛ دمپایی که به پایم بود از پایم در آمد و فرار کردم  به طرف منزل؛ طوری هم می رفتم که انگار مار دنبالم می کند شاید مثلاً 200، 300 متری که رفتم توقف کردم، نگاه کردم دیدم نه، چیزی نیست، ولی این توقف یادم است و هیچ وقت هم یادم نمی رود که خودم را محاکه کردم و در این محاکمه داشتم می گفتم که مگر نبود اینکه مادرت تو را فرستاده بود که به آنجا بروی و این کار خطایی بود و کار خلاف شرعی بود که برادرت انجام می داد، تو هم حالا می خواستی بروی همان را انجام بدهی ؟ دیدی سرنوشت چطور شد ؟ مار نزدیک بود تو را نیش بزند. من زیبایی این تقدیر را بعد ها بیشتر متوجه شدم ؛ البته آنجا هم به ذهنم آمد که در نهایت خداوند نگذاشت که بروم و گرفتار آن کار خطا بشوم و این برایم درس شد و پایه ای شد و از این جنگ ها دیگر با خودم زیاد می کردم و از آن استفاده می کردم.       

 

 

*****************

 

پای درس استاد

 

     پرسش پانصد و شانزدهم: خانم فضه برای چه منظوری خودش را به پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم   رساند؟

     پاسخ : راوی می گوید: به حج می رفتم که پیر زنی با ما هم سفر بود که خودش نهیف و رنجور و تنها با یک استر پیر آمده بود که به حج برود ما نصیحتش کردیم که این راه سخت است و این استر نمی تواند و کسی هم مرکب اضافه ندارد که شما را ببرد.

  او گفت: کسی که مهمان دعوت کرده خودش مرا می رساند در مسیر حیوانش مرکبش مرد و شد تک وتنها و دوباره همه او را نصیحت کردند، او رو کرد به سمت قبله و فرمود: خدایا مهمان دعوت می کنی به خانه ات بعد این جوری وسط بیابان می گذاری، به خودت قسم اگر غیر تو با من این کار را می کرد من شکایت به تو می آوردم.

 راوی می گوید: این جمله که از دهن خانم در آمد یک دفعه از انتهای افق در همان بیابان دیدیم گرد وخاک بلند است و سوار تیز تکی به سمت ما می آید و یک مرکب اضافی و یک شتر جوان هم همراههش است آمد و مرکب را تقدیم خانم کرد و خانم یک جستی زد روی شتر و سوار شد و رفت، چنان از چشم ما دور شد که ما دیگر او ندیدیم مدت زیدی گذشت تا ما به مکه رسیدیم من همه اش به این فکر بودم که این خانم را ببینم و بپرسم که چه طوری شد چه چیزی گفت که این طوری شد؟.

راوی می گوید: وقتی که ما خسته وکوفته به مکه رسیده بودیم او را در حال طواف دیدم او اعمال مفرده اش را انجام داده بود رفتم جلو از او پرسیدم تو را به خدایی که ان طوری با خدا حرف زدی بگو تو چه کسی هستی؟ هر کسی نمی تواند با خدا این گونه ارتباط بگیرد. با نشانی هایی که داد، گفت من نوه ی فضه هستم من با خدا این جوری هستم هر وقت صدایش بزنم جواب مرا می دهد.

 خب فضه کیست؟ کسی است که در تمام مدتی که در خانه ی خانم بود جز به قرآن تکلم نکرد هر چه می پرسیدند با قرآن جواب می داد. فضه شاهزاده خانم سرزمین هند در زمان پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم بود وقتی فهمید که پیامبر در مدینه دین اسلام را اعلام می کند در کسوت کنیزی آمد و هجرت کرد با آن مقام شاهزادگی از آن همه ناز و نعمتی که برخوردار بود و تعلیمات وسیعی که دیده بودند در کسوت کنیزی به مدینه نزد پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم می آید و می گوید یا رسول الله من آمدم که شما مرا آدمم کنید مرا تعلیم بدهید. هجرت ایشان از مدینه مانند هجرت سلمان از ایران بود مانند هجرت مصعب از اروپای آن موقع بود، مانند هجرت نرجس خاتون از روم  بود مانند هجرت مادر امام هشتمa  از بندر مارسیل (فرانسه) بود در حقیقت اهل بیت- علیهم السلام-   تمام ستاره های عالم را دور خودشان جمع کردند پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم  یک چنین شاهزاده ای را به در خانه ی اصحاب نمی فرستد به در خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرستد و می فرمایند به در خانه ای فرستاده ام که برای اول وآخر تو کافی است.

       خانم فاطمه  سلام الله علیها  لازم نبود برای خانم فضه کلاس درس بگذارند تمام رفتار و وقار و زندگی خانم درس بود کسانی که در آن زمان بودند همه فاطمه  سلام الله علیها  را می شناختند.

 

*************

 

 

احکام :

 

استفتائات

س 564 : آیا دو نفر می توانند نماز جماعت اقامه کنند ؟

 ج : اگر مراد تشکیل نماز جماعتی است که مرکب از امام و یک مأموم باشد اشکال ندارد

 

 

طب سنتی  :

 

جمع بندی از مطالب گذشته: برای اینکه مزاج انسان به اعتدال برسد هم شناخت مزاج مهم است و هم تغذیه، و اینکه اعتدال مزاج هم جسم انسان را سالم می کند و هم روح را، و تا به این اعتدال نرسیم مشکلات جسمی و روحی برطرف نمیشود. ما با اعتدال، به خلقت اولیه نزدیک می شویم چرا که خداوند چهار عنصر تشکیل دهنده ی خلقت انسان را با عنصری معنوی که از روح الهی است در آمیخته است. پس شناخت غذاها و میوه ها و خوراکی ها و مزاج آنها مسئله ی مهمی است. 

 

 

  •  منابع طب سنتی که تا کنون مطالب را عرضه داشتیم به قرار زیر است:

  • تغذیه در طب ایرانی و اسلامی : (دکتر اسماعیلی، کرد افشاری، کناری)

  • معجزه درمان ویتامین ها و مواد معدنی : (دکتر حیدر احمدی زارع)

  • نیازهای تغذیه ای دختران :  (دکتر حیدر احمدی زارع)

  • طبیب خانواده : ( دکتر حیدر احمدی زارع )

  • پوست و مو : چوپانکاره

 

**********

 

 

معرفی کتاب :

دنیای غرب بیش از دو قرن است که اندیشه سیاسی مدرنیته را هم در شکل لیبرال دموکراسی  و هم در شکل سوسیالیستی تجربه کرده است. نتیجه ی اجرایی این اندیشه هادر مدیریت سیاسی جهان، کشتارهای بی رحمانه جنگ های جهانی اول و دوم، استعمارگری های ستمگرانه و مستبدانه بعد از جنگ جهانی دوم را پدید آورده است. امروز دنیای بشریت تشنه یک دکترین جامع سیاسی است که جهان به گونه ای بی نظیر به اسلام گرایش پیدا کرده است. جهان به سراغ اندیشه سیاسی اسلام می رود. آیات سیاسی قرآن نام کتابی است که حضرت آیت الله سید احمد علم الهدی به رشته ی تحریر در آوردند. در این نوشتار بر اساس سر فصل های بخش اندیشه در علوم سیاسی با تحلیل و برداشت های مستند از آیات شریفه قرآن به تبیین اندیشه سیاسی اسلام پرداخته شده است. بنیان هر اندیشه سیاسی از چهار شناخت تشکیل می شود که در سلسله طولی قرار دارند و به هستی شناسی ختم می شوند.

 

 

***********

برای هرچه بهتر شدن ماهنگار
پیشنهادات و انتقادات خود را
در این رابطه ارسال فرمایید. 

مسابقه:

  • طرح سه سوال از کتاب معرفی شده با پاسخ آن

 

 ***********

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد