حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

پای درس استاد

پای درس استاد

پرسش و پاسخ :

پرسش دهم: ما چند نوع بهشت داریم؟

 پاسخ: ما یک بهشت در دنیا داریم که در منازل بین راه ائمه فرمودند: محبینمان را این جا پذیرایی می کنیم و یک بهشت هم در آخرت داریم که بعد از قیامت برپا می شود .

پرسش یازدهم : وادی السلام بهشت برزخی است؟

پاسخ:  بله وادی السلام بهشت برزخی است عالم بعد از این جاست که باطنش باطنِ وادی السلام و بهشت آن عالم است. وادی السلام قبرستان است است شما هر جایی بروی به قبرستان یک جایی بهشت آن قبرستان است یک جا جهنم آن قبرستان است باطنش این جوری است کسانی که این جا در وادی السلام باشند آن جاحتماً در بهشت برزخی هستند.

 

پرسش چهاردهم : ممکن است دربهشت برزخی سقوط کنیم و عقب گرد کنیم ؟

پاسخ: مگر در همین دنیا نمی شود انسان خوب شروع کند و بد تمام کند چون هنوز نمردیم وهنوز هستیم به همین دلیل سفارش می کنند مواظب باشید مسلمان بمیرید مسلمان به دنیا آمدید مسلمان هم بمیرید به همین خاطر حضرت ابراهیم a وقتی خانه ی کعبه را می سازد تمام که می شود دعا می کند برای خودش و اسماعیل که « وَ تَوَفَّنا مُسْلِمینَ».[1] و « رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَک ».[2] ابراهیم خلیل a هم یقین ندارد که حالا که مسلمان است قطعاً مسلمان هم می میرد چرا حضرت یعقوب a به فرزندان خودش سفارش می کند من به شما وصیت می کنم نمیرید الا این که مسلمان باشید.

 پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم  هر بار که حضرت علی a رابه جنگ می فرستاد حضرت خوشحال می شدند و می فرمودند یا رسول الله من شهید می شوم؟ حضرت می فرمودند: نه. در جنگی مسلمانان کشته های زیادی داده بودند وقتی حضرت برگشتند خیلی ناراحت شده بودند ومی فرموند من چرا لیاقت شهادت ندارم ؛ پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم  فرمودند: یا علی تو حالا وقت کشته شدنت نیست وقتی به شهادت می رسی که محاسنت رابه خون سرت خضاب شده باشد به دست اشقی الاشقیا بعد حضرت فوری فرمودند« قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِکَ فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی فَقَالَ ص فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِک».[3]‏ به من بگویید آن وقت که این اتفاق می افتد دین من سالم است حضرت فرمودند: بله. لذا در آن لحظه ای که شمشیر به فرق مبارکشان فرود آمد وامیرالمؤمنین فرمودند: « فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ».[4] منظورشان این نبود که الحمد لله خلاص شدم از دست مردم منظورشان این بود که دارم با حالت فوز و ایمان کامل از دنیا می روم.

پرسش صدوچهل وسوم: ازشهدا جامانده ایم وخیلی ها هستند درآن عالم الان سر کلاس حضرت فاطمه سلام الله علیها حضور دارند آیا مسیری کوتاه تر از مسیر شهدا برای ما هست؟

 پاسخ: بله مسیر کوتاه تر همین جا است که شما نشسته اید.(ایام عزاداری ابا عبدلله).باآن که دو ماه است، باشد. هر کسی سهمی دارد. در بهشت اهل بهشت هم مراتب دارند، برای تعالیمی که می گیرند. همه را که نمی برند در فردوس برین، یا پیش السابقون، السابقون کلاس درسشان با اربابشان مستمر است. پذیرائئ شان با ساقی است. می و شراب طهور هر چه است مال السابقون است.

ولی استاد های السابقون برای اصحاب یمین سهم دارند همچنین بی توجه هم نیستند به اصحاب یمین، اصحاب یمین در بهشت سر گرم زندگی شان هستند ولی هر از گاهی یک سلامی، کلامی، نگاهی، یک چیزی هم سهم اصحاب یمین می کنند ولی این قدر پر برکت است که همان یک سلام هم آن ها را از جا می کند و خلاصه در آن جذبه ی تعالی و تکامل قرار می دهد.

پرسش صدوچهل وچهارم: آیا اشتهایش را نداشتم وظرفش را نداشتم که سهم مستمر داشته باشم؟

پاسخ: چون اشتهایش را نداشتیم ظرفش را هم در خودمان ایجاد نکردیم الان هم که می بینید هر از گاهی چند روزی خیمه ای بر پا می شود و شما را از کار وروزمرگی می کند و می آورد و در خیمه ی ابا عبد الله می نشاند این همان « سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ »[5] از طرف آن هاست. و اگر بخواهید بیش تر شود باید ظرفت را بیش تر کنی تا بیش ترش گیرت بیاید.

اگر می خواهید ظرفتان بیش تر بشود، بهترین راه کار آن است که قرآن بخوانید و نماز شب بخوانید، وقت سحر و بین الطلوعین را بیش تر درک کنید، سحر و بین الطلوعین این موقع ها ظرف می دهند.

یک وقت هایی، وقت های خاص است. سر نماز همین طور؛ نماز به شما ظرف می دهد سجده های آخر نماز، قنوت، این ها به شما ظرف می دهد. این اوقات را مراقبت کنید تا ان شاء الله خودشان هم ظرف و هم مظروف را بدهند. مثلاً دهه ی محرم را می فرمایند وقت خاص است یا ایام عزای سید الشهدا و اربعین همین طور، بیست و هشتم صفر همین طور ایام ماه مبارک رمضان، شب های قدر. همین طور در این سیاه چاله ی اسفل السافلین که افتادیم این ایام ها و مناسبت ها حکم همان «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ» را دارند برای اهلش، به خاطر همین یک مرتبه بی قرارت می کند می گویی؛ می خواهم ادامه داشته باشد نمی خواهم این قدر کم باشد می خواهم مستمر باشد این را باید از خودشان بخواهید آن ها هم نظر به دلت می کنند ببینند ظرفش را داری از تو دریغ نمی کنند. ولی خوب وقتی از مجلس بیرون می رویم سرگرم دنیایمان می شویم و دل مشغولی های دنیا ما را سرگرم و گرفتار خودش می کند. این هم که خواستیم «امنیه شائق یتمنی» بود، آرزویی بود که کردیم. عزمی نبود که ما را بر این عهدمان، بر این میلمان، ثابت قدم نگه بدارد.

پرسش صدوهفتاد ویکم:   می گویند بهشت درجات دارد کسی که درجه اش پائین باشد می تواند به درجه بالاتر برود؟

بله، سیر در بهشت تا بی نهایت ادامه دارد اصلاً حد توقف ندارد، در بهشت شما هم مالک بهشت های خودتان هستید و هم خوب است بدانید وارث بهشت های جهنمی ها هستید چون هر کسی را گفتند یک مقام در بهشت دارد و یک مقام در جهنم، همه انسان ها هم این طور هستند بهشتی ها بهشت را انتخاب می کنند و جهنم برای آن ها حرام می شود و در نتیجه جهنم بر روی آن ها بسته می شود. جهنمی ها جهنم را انتخاب می کنند و بهشت بر آن ها حرام می شود و درش برای آن ها بسته می شود، بهشتی ها که وارد بهشت می شوند وارث بهشت جهنمی ها می شوند و جهنمی ها هم وارث جهنم بهشتی ها می شوند.

 ابن عربی می گوید هشت درجه بهشت این گونه است که هفت تای آن درجات مختلف اند یکی که محیط بر همه است و هشتمین وسیله است که متعلق به پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم  است یعنی هر هفت بهشت دیگر در این بهشت هشتمی اند یعنی در حقیقت هر کسی درهر بهشتی که باشد دربهشت پیغمبر صلّی الله علیه وآله وسلّم  هم هست. وچون ایشان شهر علم هستند نمی شود کسی در خانه ی پیغمبر صلّی الله علیه وآله وسلّم   باشد، پیغمبری که نبی علم و معرفت است و منادی تکامل است متوقف بشود.

 آن جا به هر نعمتی که شما در بهشت دریافت می کنید درجه دریافت می کنید معرفت و علم دریافت می کنید شما هر چه در بهشت می خورید علمتان بیش تر می شود. علم شما الان از چه راهی حاصل می شود؟ از راه دیدن و شنیدن، نتیجه گیری کردن اولاً دیدن شما هر چیزی که می بینید یک صورت ذهنی از آن در نزد تان حاصل می شود، علم صورت ذهنی است که در نزد شخص حاصل می شود هر چه شما بیش تر دیده باشی علم شما بیش تر است. یعنی صورت های ذهنی شما بیش تر، حالا اگر این صورت های ذهنی با تصدیق هم همراه باشد یعنی قضیه داشته باشد، تصدیقات بیش تر است باز هم تصدیق هم صورت ذهنی است، حالا هر کس کمتر دیده باشد، علمش کمتر است. هر کس کمتر شنیده باشد،

 آیا در بهشت می شود ندید؟ می شود دیدنی نباشد که آدم ببیند؟ هر چه که شما بیش تر ببینید سبحان الله شما بیش تر می شود.

در زمان امام زمان a چرا مردم عقل هایشان کامل تر می شود؟ چون خیلی چیزها را از امام زمانشان می شنوند و خیلی می بینند از رفتار و فعل امام زمانشان، در نتیجه به سکون و آرامش می رسند و برای رشد خودشان هم مانعی ندارند ، یک علت عمده که ما در جا می زنیم تعارضات است که با آن ها مواجه می شویم یا چیزهایی که نمی دانیم و نیست در اختیارمان که بدانیم، یا تعارض می بینیم که این ها با هم جذب و جفت نمی شود هرکسی دارد ساز خودش را می زند در نتیجه نمی دانیم باید به کدام صراط مستقیم باشیم، حالا شما وقتی در بهشت نظم می بینید، حسن می بینید، جلوه های عدیده را می بینید هر چه در بهشت می بینید، الله اکبر، و سبحان الله تو برقرار است، «دَعْواهُمْ فیها سُبْحانَکَ اللَّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین» [6] یعنی بهشتی ها حرف آخر که می توانند بزنند در برابر هر لذتی که به آن ها رو می کند می گویند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ»[7] واین از علم است.

پرسش صدوهفتاد ودوم:   آیا کسانی که آخر عمرشان توبه می کنند و برمی گردند هم از این بهشت بهره می برند؟

اگر توبه اش توبه ی نصوح باشد هیچ شاهدی علیه آن نمی ماند، نه از بقاء زمین و نه از ساعات و زمان حتی ملائکه هیچ شاهدی علیه آن ها نمی ماند بستگی دارد به کسی بدهکار باشد یا نباشد و از خودش طلبکار باشد یا نباشد، که وارد برزخ شود یعنی خودش از خودش توقع بیش تری داشته باشد، بگوید من می خواهم درجه ام از این که هست بالاتر شود،  وارد برزخ بشود.

 

 



[1] - الأعراف :  126

[2] - البقرة :  128

[3] -بحارالأنوار/42 /190

[4]- بحارالأنوار /42/ 239   

[5] - یس :  58

[6] -یونس 10

[7] -الفاتحه/2

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد