حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار شهریور / 1393 / شماره دوازده

بسمه تعالی 

 

ماهنگار / شهریور ماه / 1393 / شماره دوازده

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت اجتهادی

********

                                                                                                                                                               

دلبری دارم که از صاحب دلان دل میبرد

غمزه ای مشکل گشا دارد که مشکل میبرد

گر نقاب از چهره گیرد آن نگار نازنین

پرتو رخساره اش دلهای مایل میبرد.

*****

دهه کرامت ، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه (علیهااالسلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) می‌باشد.

این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است.

دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.

مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است.

مهربانی که جز در مورد امام حسین و حضرت زینب (علیهما‌السلام) سابقه ندارد.

دهه کرامت تداعی کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ و بانوان والامقام و گرانقدر جهان می‌باشد.

دهه کرامت یادآور زهرا و زینب (سلام‌الله علیهما‌السلام) است.

دهه کرامت یادآور تمام خوبی‌هاست. و یادآور جمال انسانی است.

امام رضا (ع) و لقب «معصومه»

حضرت فاطمه معصومه (س) ، بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتی ها و شبنم معطر آفرینش است. شاید یکی از دلایل انتخاب نام «معصومه» برای این بانو، آن باشد که عصمت مادرش، حضرت زهرا (س)، در او تجلی یافت. براساس پاره ای از روایات، این لقب را امام رضا (ع)، برای این بانوی والا مقام برگزیدند؛ چنان که فقیه بلند اندیش و سپید سیرت شیعه، «علامه مجلسی»، در این باره می گوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است. »

*****

 کلام رهبر

فرمایش حضرت آقا حفظه الله روحی فداه در مورد شهید اندرزگو :

لازم میدانم یادی کنم از شهیدی که سلاله پیغمبر ص و از دودمان پاک علی ع ، شهید سید علی اندرزگو ، چریک مبارز مسلمان ، امروز سالگرد شهادت پر افتخار اوست . فرزند علی بود ، همنام علی بود ، همگام و همراه علی بود ، من لازم میدانم به امت مسلمان سفارش کنم سعی کنید این چهره ی عزیز و ناشناخته را بهتر بشناسید .

*****

 آشتی با امام زمان عج

چرا لعن ، چرا نفرین ؟

حال که قطع یا ضعیف کردن رابطه انسانها با خداوند و معصومین علیهم السلام بزرگترین جنایت و خیانت در زندگی آدمیان است ، تمامی کسانی که در طول تاریخ بشر تا کنون در این جنایت و ظلم بزرگ دست داشته اند ، خداوند و پیامبران و فرشته های الهی آن ها را مورد لعن قرار داده اند .لعن به معنای دور بودن از رحمت و هدایت الهی و جدا بودن از راه خوشبختی است . کسانی که دست خود و دیگران را از دست خداوند و امامان و رهبران معصوم علیهم السلام جدا کرده اند خود و دیگران را از رحمت و هدایت ، محروم و از راه خوشبختی دور کرده اند ، ملعون هستند . شخص ملعون یعنی شخصی که از مسیر هدایت صحیح منحرف شده و به بیراهه میرود . اشخاص یا عواملی که از زبان خداوند و معصومین علیهم السلام و نیز فرشتگان و مردم مورد لعنت قرار می گیرند ، به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند : 1- عوامل اصلی که با توطئه و استفاده از قدرت و امکانات مادی و فرهنگی، رهبران الهی را از مقام و جایگاه خود کنار زده اند و مردم را از چشمه ی خوشبختی دور کرده اند. – 2- کلیه ی کسانی که در این خیانت و ظلم بزرگ با عوامل اصلی همراهی و همکاری کردند . کمترین کمکی که یک نفر می تواند به این جریان بزرگ جنایت ، بار کند و مشمول لعنت و نفرین قرار گیرد « راضی بودن و سکوت » در برابر آن است . زیرا با رضایت و سکوت ، اشخاص زیادی دست از حمایت جبهه ی حق بر می دارند و عملاً خود را از میدان مبارزه با رشد ظلم و فساد دور می کنند . جریان غصب خلافت و تغییر مسیر رهبری و هدایت مردم ، خشن ترین اقدامی بود که علیه بشریت صورت گرفته و هنوز ادامه دارد . چقدر نادان و کج فهم اند کسانی که لعنت خدا و اهل بیت علیهم السلام را نسبت به جنایت کار ترین و خشن ترین کسانی که دامنه و آثار جنایتشان قرن هاست دامن بشریت را گرفته و میلیاردها انسان را در رنج و فساد و سختی انداخته است، نادرست می دانند . زیارت عاشورا لعن و نفرین را عامل نزدیکی به خدا معرفی می کند . " أ تقرّبُ الی الله ثم ّ الیکم و بالبرائة ِ من اعدائِکُم و الناصبین لکمُ الحَرب " .   و امام امت آن را از اصول اولیه ی توحید می داند که بدون آن تقرب به خدا غیر ممکن است . و این اشخاص اصرار دارند که بدون برائت از دشمنان دین و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میتوان دینداری کرد و به مردم همین نوع دینداری را سفارش می کنند . اینها فراموش کرده اند که معصومین علیهم السلام برای دین 2 پایه ذکر کرده اند . « محبت – بغض »

.... ادامه دارد .     

*****

پای درس استاد

ما در مسئله ی عبادت همچون پیچک می مانیم ، نهال نازکی از گیاهان رونده ، ساقه ی عبادت ِ ما به این نازکی است گلهای آن یک روزه اند ، زود شکفته می شوند و پژمرده می شوند ، ماندگار نیستند . ساقه ی عبادت ما با اولین باد می شکند و می افتد . لذا به ما می گویند بیاموزید که چگونه دور صنوبر ها و سروهایی که قامت کشیده و استقامت دارند بپیچید . اگر این کار را بکنید می توانید مثل آنها به عالم نگاه کنید . اگر از ابتدا بگویید ما هم ریشه داریم ، ساقه داریم ، می توانیم قد بر افرازیم ، به اولین لرزش ِ باد می شکنید  و می افتید و پژمرده می شوید . به همین منظور در عبادت من نباشید . از خودتان سلب مسئولیت کنید به کسانی که ریشه ی محکمی در عبودیت دارند و در بندگی تنومند شده اند متصل شوید . خوشا بحال آنانی که سرمایه ای ند ارند ولی خریده شده اند . جمال یوسفی ندارند ولی عزیز مصر آنان را هم مانند یوسف می خرد .    

*****

شهدا :

نازم به حسن مطلع و حسن ختام او

در هجده ماه مبارک متولد و در نوزدهم شهادت او

( شهید اندرز گو شهید شهریور ماه سال 1357 )

در یکی از محلات جنوب تهران به دنیا آمد به دلیل تقارن ولادتش با شهادت امیر المؤمنین علیه السلام نامش را علی نهادند  . آثار نبوغ در سید علی از همان اوان کودکی هویدا بود . دروس حوزوی را پیش اساتیدی مثل حجج الاسلام بروجردی و میرزا علی اصغر هرندی گذراند . بعد از مدتی وارد شاخه ی نظامی هیئت های مؤتلفه شد . سید علی با شناخت و ارادتی که به فداییان اسلام و شهید نواب صفوی داشت وارد یکی از هیئت های مؤتلفه راه یافت او با شهیدان صفار هرندی و بخارایی آشنا شد و با آنان در شاخه ی نظامی به فعالیت پرداخت . اعدام انقلابی  حسنعلی منصور ، طراح ننگین کاپیتولاسیون و عنصر خود فروخته ی مورد حمایت انگلیس و آمریکا مجری سیاست های غرب  ، در هیئت بنا نهاده  شد . بعد ترور منصور ، شهیدان بخارایی و صادق امانی و نیک نژاد و صفار هرندی دستگیر شدند و به اعدام محکوم شدند . سید علی هم غیابا ً به اعدام محکوم شد . ولی از آن موقع به بعد زندگی مخفیانه و مبارزات طولانی خود را آغاز کرد . ابتدا قم ، سپس نجف و مدتی در عراق و دوباره  به ایران بازگشت و با نام مستعار شیخ عباس تهرانی مجدداً مشغول به تحصیل دروس حوزوی علمیه شد . در این مدت با نام مستعار به زندگی مبارزاتی خود ادامه میدهد . اقداماتی از جمله منفجر کردن سینمایی در قم ، اعدام تیمسار طاهری باعث میشود که باز تغییر چهره و نام بدهد . او قبل از سال 1349 به سازمان مجاهدین خلق کمک می کرد ،  در سال 49 – 50 که نشانه هایی از انحراف در این سازمان ملموس شد از آنها کناره گیری می کند و در فهرست کسانی قرار می گیرد که سازمان منافقین  قصد ترور آنها را داشتند . شهید اندرز گو ، دریایی از توکل بود و در سخت ترین شرایط با تمسک به حبل المتین ذکر ، خود را از مهلکه هایی رهایی میبخشید او توانست قریب به پانزده سال یکی از مخوفترین سازمان امنیتی را حیران نگه دارد . سر انجام این اسوه مقاومت در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ( شهریور سال 1357) توسط مأموران ساواک بعد از سالهای طولانی که در پی او بودند و در کمین او نشسته بودند به رگبار گلوله بسته شد و زندگی یکی از اعجاب انگیز ترین اسوه مقاومت به پایان رسید .

*****

معرفی کتاب

جاهلیت مدرن نام کتابی است که آقای اسماعیل شفیعی سروستانی نوشته است . ایشان در بخش جاهلیت مدرن و پوستین وارونه ی اسلام ،از قول پیامبرصلی الله علیه و آله آورده است که ایشان فرمودند : من بین دو جاهلیت که دومین آن مخرب تر از اولی است بر انگیخته شدم . تا بیش از عصر حاضر و غلبه ی تاریخ و تفکر غربی ، بشر در جهل بسیط سیر می کرد . از این رو بخت خضوع و خشوع  در برابر حق را به تمامی از دست نداده بود ، اما از این عصر ، بشر خود بنیادی پیشه کرد و با اصالت دادن به دریافتهای حاصل از تجربه ی حواس ظاهری ، خود را حجت و قطب خواند . این آغاز راه بود . تفکر اومانیستی ، اخلاق لیبرالیستی و اباحه گری و نگاه سکولاریستی توأم با هم ، مشخصات مهم جاهلیت دوم را می نمایاند . جاهل در عصر جاهلیت اول ، حجت حق را نمی شناخت ، اما به محض دیدار  و استماع  کلام او ایمان آورد ، لیکن جاهلان عصر آخرین به محاجه و انکار با حجت حق روبه رو می شوند . روایت یاد شده از نبی اکرم ص از سویی پیش بینی ، وقوع جاهلیت دوم ( جاهلیت مدرن ) و از دیگر سو ....  

*****

احکام

احکام ربا :

س : 1624–  اگر آیا حرمت ربا برای همه ی اشخاص حقیقی و حقوقی به طور یکسان ثابت است یا آنکه بعضی از موارد خاص ، استثنا هستند ؟

ج : ربا به صورت کلی حرام است غیر از ربای بین پدر و فرزند و زن و شوهر و همچنین ربایی که مسلمانان از کافر غیر ذمّی می گیرد .

****

تغذیه در طب ایرانی اسلامی

ادامه از شماره های قبل

 انواع حبوبات و غلات و مزاج آنها ( برای معنای مصلح به ماهنگار اسفند شماره شش رجوع کنید )

صحیحترین روش استفاده از حبوبات تر کیب آنها با یکدیگر به نسبت درست است . بهترین روش طبخ حبوبات استفاده از آرام پز و با پخت با حرارت کم است .

-          حبوبات : ارزن - نوع مزا ج : سرد و خشک  - مصلح :عسل -

-          حبوبات : باقالا تازه - نوع مزا ج :سرد و تر - مصلح : عسل ، زیره ، فلفل ،آویشن -

-          حبوبات : باقالا خشک - نوع مزا ج : سرد و خشک - مصلح : عسل ، زیره ، فلفل ، آویشن -

-          حبوبات : برنج - نوع مزا ج : سرد و خشک - مصلح :خیساندن در آب و نمک ، زعفران ، شوید ، زیره ی سیاه -

-          حبوبات : جو  - نوع مزا ج :  سرد و خشک - مصلح : رازیانه ، روغن های گیاهی  -

-          حبوبات : ذرّت  - نوع مزا ج :سرد و خشک - مصلح :شیرینی های طبیعی ، روغن های گیاهی -

-          حبوبات : عدس - نوع مزا ج :سرد و خشک - مصلح : مرزه ، روغن بادام ، گلپر ، زعفران-

-          حبوبات : گندم - نوع مزا ج : گرم و تر - مصلح : سرکه کهنه -

-          حبوبات : لپه  - نوع مزا ج :گرم و خشک  - مصلح :کتیرا -

-          حبوبات : اقسام لوبیا  - نوع مزا ج : گرم و تر - مصلح :دارچین ، زنجبیل ، زیره ، آویشن ، روغن زیتون -

-          حبوبات : نخود - نوع مزا ج : گرم و خشک - مصلح : زیره ، شوید ، سکنجبین، سار -

*****

مسابقه :

1- کلام رهبر در مورد شهید اندرزگو چیست ؟

2- در قسمت آشتی با امام زمان عج  بحث ، چرا لعن چرا نفرین را چگونه ارزیابی می کنید ؟

   

3-    کتاب جاهلیت مدرن در باره  چه موضوعی نوشته شده است ؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد