حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماهنگار بهمن / شماره هفدهم

 

 

شماره هفدهم – بهمن  1393

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

******       

دهه فجر بر فجر آفرینان مبارک

مهمترین وجه مشخصه ی انقلاب اسلامی ماهیت فکری و فرهنگی آن است. انقلاب اسلامی در عصر حاکمیت و سیطره ی بینش های مادی با شعار معنویت و انسانیت ظهور کردو اعلام نمود که در صدد تأسیس جامعه ی مدنی جدیدی بر اساس فکر اسلامی و متکی بر انسان جدید انسانی است. از این نظر، انقلاب اسلامی در واقع، بازگشتی بود به انسان ؛ حلقه ی مفقوده ای که در عصر سروری، ابزار و تکنیک فراموش شده بود. واکنش خصمانه ی استکبار جهانی در مقابل انقلاب اسلامی نیز در همین راستا قابل توجیه است. انقلاب اسلامی در صدد ایجاد یک تمدن عظیم اسلامی است که عالم و آدم را از نو تعریف می کند و مسیر تحولات جهانی را تحت تأثیر قرار میدهد. در ایران دوره ی تاریخی 1332 تا 1357، دوره ی احیای اسلام و جولانگاه اندیشه ها و تفکرات مذهبی است. بدین لحاظ در این دوره شاهد اندیشه ها و جریان های مختلف فکری هستیم که به کمنظور حل مشکل جامعه، یکدیگر را به چالش می طلبند. در فرایند تحولات فکری – فرهنگی دوره ی 1332 تا 1357، جریان فکری اسلام فقاهتی – ولایتی  با مساعدت شرایط تاریخی، تحولی در گفتمان سیاسی شیعه به وجود آورد و به این ارزیابی رسید که با ارائه ی طرحی نو، قدرت سیاسی را به دست گیرد.

 این جریان که تداوم و میراث دار اندیشه ی اسلامی است، در این دوره متمایز می شود و به واسطه ی ویژگیها ی خاص خود، هر چه به پایان دوره نزدیک می شویم برجستگی و تمایزش بیشتر می شود و در جریان استقرار نظام جمهوری اسلامی و تثبیت نظامات سیاسی – اجتماعی، اصول فکری و برنامه هایش به طور کامل مشخص می گردد. از این نظر فعالتهای فکری و فرهنگی مجه مشخصه ی این جریان است؛ به گونه ای که حتی شیوه ی مبارزه اش نیز کاملا فرهنگی است، نه سیاسی و نه مسلحانه. به پشتوانه همین ستزندگی فردی و تربیت نیرو، جریان فقاهتی – ولایتی در شرایط مساعد تاریخی ناشی از تحولات داخلی و بین المللی اوایل دهه ی 1340 به تحولی اساسی در گفتمان سیاسی شیعه دست می زند و پارادیم جدیدی را عرضه می کند که مطابق آن، اجرای احکام الهی منوط به قبضه ی ثدرت سیاسی و اعمال حاکمیت از سوی فقهای جامع الشرایط است. بدین لحاظ، برای اولین بار نظام سلطنتی با استناد به اسلام و قرآن نفی می شود و حق اعمال حاکمیت برای فقها به عنوان نواب عام امام زمان عح اثبات می گردد و امام خمینی قدس سره  بر اساس آن، نظریه ی « ولایت فقیه » را ارائه می دهد.

از کتاب در آمدی بر مبانی فکری انقلاب اسلامی – محمد شفیعی فر

 

کلام رهبر

محبت مردم به امام بزرگوار صرفا از نوع یک علقه ی قلبی و. احساسی و عاطفی نیست اگر چه از لحاظ احساسات و عواطف محبت امام در دلها موج میزند، اما این همه ی مسئله نیست ؛ بلکه ارادت مردم به امام بزرگوار، به معنی پذیثرش مکتب امام به عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران است ؛ یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت و پیشرفت و عدالت میرساند. فرق امام بزرگوار ما و دیگر مصلحان تاریخ اسلام در یکی دو قرن اخیر همین بود. امام وارد صحنه شد، وسط میدان آمد، میان مردم بود، با مردم حرف زد، اصول خود را برای مردم تبیین کرد و آنها را به ایمان روشن بینانه و آگاهانه مثل ایمان خود رساند ؛ آن گاه ایمان و انگیزه ی مردم و تعالیم اسلام، معرکه را به سود حق و حقیقت تمام کرد. دیگران نمی توانستند و نتوانستند این مرحله ی دشوار را پیش ببرند ؛ اما امام توانست. ملت ایران به این اصول اعتقاد پیدا کرد، ایمان آورد و در راه آن به مجاهدت پرداخت، نتیجه این شد که اولا نظام اسلامی علی رغم همه کارشکنیها و دشمنیها به پیروزی رسید و روز به روز ریشه دار تر شد و ثانیا ً فکر تحقق و حیات دوباره اسلام و نجات امت اسلامی از ظلم و استکبار قدرتهای سنگین، در مرزهای این کشور محدود نماند.  83/3/14

 

 

******

 

پای درس استاد

اگر کسی در مجلس معصیت بنشیند وحال بکند معلوم می شود اصلاً حال را نفهمیده است نه ارزش مجالس دعا را فهمیده و نه بد بودن مجلس لهو ولعب را.

اما اگر وقت شادی شاد است و وقت حزن محزون است و این ها را با هم مخلوط نمی کند معلوم می شود که آدم سلیم النفسی است و همه چیزش درست است. کسی که نفس درستی داشته باشد حلال و حرام را با هم در نمی آمیزد.

اگر کسی در مجالس عروسی و شادی هر جور معصیتی را می کند و با همه ی حال ها حال می کند و در مجالس ذکر و دعا هم به فکر خودش حال می کند پس او ابن الحال است و او مرید حال است چه حالی که آن طرفی باشد چه حال این طرفی، اهل مقام نیست اهل معرفت نیست که تمیز بدهد بین این که این با آن چه فرقی
می کند.

شهدا

******

 

شهدا

چند نکته از زبان حال شهید صیاد شیرازی

 

عظیم ترین نعمت خدا را نعمت عظیم ولایت می دانم و استحکام در پیوند  با ولایت را ضمانت بخش هدایت و عاقبت بخیری می پندارم فلذا نه تنها در قلب و زبان بلکه در عمل کوشیده ام ارادتم را به ولایت به ثبوت برسانم و از خداوند متعال مسئلت دارم که مرا در این مهم یاری فرماید. در تجربه ی بیست سال خدمت به انقلاب رمز موفقیت فردی و جمعی را در ادامه راه شهدا. رسیدن به صلاحیت « والذین جاهدو» می دانم به لطف خدا تجربه سنگینی را کسب نموده ام. معتقدم هر چه بر شدت و غلظت فضای معنوی کار افزوده گرددزمینه ی نزول معرفت ها، بصیرت ها و نصرت های الهی برای مجموعه فراهم تر می گردد.بسیج را کانون توسعه ی فرهنگ  اصیل اسلام ناب محمدی ص می دنم. و من الله التوفیق 8/12/77 – سرتیپ علی صیاد شیرازی 

     امیر سپهبد  علی صیاد شیرازی در سال 1323در کبود گنبد مشهد در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. مادرش شهر بانو و پدرش زیاد نام داشت. او به همراه پدر و خانواده، مانند دیگر خانواده های نظامیان، از شهری به شهری مهاجرت می کرد.سال ششم متوسطه را در تهران گذراند در سال 1342 موفق به اخذ دیپلم شد در سال 43 در کنکور دانشکده افسری شرکت کرد و پذیرفته شد.  ستوان یکم علی صیاد شیرازی تصمیم گرفت با دختر عمویش، خانم عفت شجاع ازدواج کند اما به دلیل این که محمود، عموی علی، از مخالفان شاه بود، ساواک با این ازدواج موافقت نکرد، اما سر انجام در اصرار علی، ارتش با این وصلت مبار ک موافقت کرد. علی به دلیل لیاقتها برای تکمیل تخصص ها به امریکا اعزام شد. در این دوره ی فشرده ستوان همچون مبلغی به دعوت امریکاییان به اسلام می پرداخت و در مجالس بحث و مناظره ی آنان شرکت می کرد. او در بین آشنایان جدیدش به مرد مذهبی مشهور شد. سروان صیاد هم زمان با اوج گیری مبارزات ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی تقیه را کنار گذاشت و در ارتش علناً به دفاع از علمای اسلام و حکومت اسلامی پرداخت و سر انجام در 19 بهمن دستگیر و زندانی شد، اما دیری نپایید که انقلاب به پیروزی رسید و آزاد شد.

از کتاب خاطرات شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی

 

******

 

آشتی با امام زمان عج

ساختن کشور هیچ منافاتی با حرکت به سوی ظهور ندارد

 

.... این کار نه تنها هیچ منافاتی با هدف اصلی انقلاب ندارد، بلکه اساسا ً بدو توجه به اصول و آرمان های اصلی انقلاب ، به خصوص ابعاد فرهنگی و معنی آن ساختن یک جامعه مرفه از نظر مادی و ..... غیر ممکن است . زیرا وقتی همه هدف ها و حرکتها و برنامه ریزی ها صرفاً متوجه مسائل مادی و رفاهی شود ، آفات زیادی در روحیه ی مردم به ویژه خواص پدیدار می شود که اساساً مانع ساخته شدن جامعه ای بر اساس عدالت و رفاه و انسانیت می شود در نتیجه فاصله ی طبقاتی زیاد شده و بیشتر امکانات در اختیار قشر خاصی قرار می گیرد و اکثر مردم از امکانات و حقوقشان محروم می شوند و حتی امکانات اولیه از قبیل اشتغال ، ازدواج ، تحصیل ، مسکن ، و .... را نیز نمی توانند به راحتی بدست آورند . معنویت و تقوا ، شرظ اول سازندگی و پیشرفت است . خداوند که خالق انسان و جهان است و بیش از هر کس دیگری آنها را می شناسد ، راههای خوشبختی مخلوق و بنده ی خود را بهتر می داند ، او در قرآن کریم رشد اقتصادی و به وجود آمدن جامعه ای مرفه را از رهگذر حاکمیت تقوا و ارزش های الهی برای مردم معرفی نموده است و شرط برکت و رشد اقتصادی را تقوای الهی در فرد و جامعه می داند . ( و لو اَنّ اهل َ القُری امَنوا وَ اتّقوا لَفَتَحنا علیهم برکات ٍ مِنَ السماء وَ الَرض؛ و چنا نچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورند و پرهیز گار می شدند همانا ما، در های برکات آسمان و زمین را بر روی آن ها می گشودیم . مردمی که به رفاه و آسایش و آزادی بالاتری نسبت به رفاه و آسایش مادی رسیده اند ؛ یعنی همان آزادی فطری و معنوی و رفاه و امنیت روحی و استقلال در برابر استکبار و قدرت های بزرگ به راحتی ضعف و کمبودهای رفاهی و اقتصادی را تحمل می کنند و چنین مردمی هرگز نه از مسؤولان خود می خواهند و نه به آن ها اجازه می دهند که به بهانه ی پرداختن به کارهای اقتصادی و توسعه و سازندگی های دیگر ، از تحصیل امکانات معنوی و حرکت در راه اصلی انقلاب که برای آن جنگیدند و جان دادند و اسیر و مجروح و معلول شدند ، غفلت کنند یا در مسیر کمال و تعالی آن کندی و سستی نمایند .

 

 

*****

 

معرفی کتاب

کتاب پژوهه صهیونیت

به کوشش محمد احمدی – ناشر: مرکز مطالعات فلسطین

بسیاری از پدیده های سیاسی، بر اساس پیشینه تاریخی خویش، موجودیت فعلی خود را توجیه می کگنند و به آن مشروعیت می بخشند. در واقع تاریخ، پشتوانه ی اصلی ادعای آنان برای پیشبرد برنامه هایشان بوده است. دستگاه تاریخ پردازی صهیونی یکی از فعالترین دستگاههایی بوده است که ضمن پردازش وقایع به نفع صهیونیسم، تحریفات عدیده ای را د رتاریخ جهان به وجود آورده است. یکی از مصادیق آن، نظر بعضی از محققین است که بنی اسرائیل هرگز وارد فلسطین نشدند ؛ موضوعی که فصل جدیدی از یک حقیقت پنهان را آشکار میسازد. صهیونیست ها برای تحقق اهداف قومی خود دست به هر اقدامی زده اند. تا منافع مادی خود را به چنگ آورند ؛ و همین رفتار آنان تنفر سایر ملل را نسبت به این قوم همراه داشته است. این نفرت نیز، خود مستمسک خوبی برای مظلوم نمایی یهودی ها شد که یقینا ً تحقیقات مفصلی لازم است تا «واقعیت یهود ستیزی» را بر همگان آشکار سازد.بنابر این در جوامعی که یهودی ها در آن می زیسته اند و با آنها روابط فراوان داشته اند، نمیتوان به سادگی از کنار بسیاری از تحولات سیاسی و فرهنگی گذر کرد و «نقش پنهان» و عملکرد دو سویه ی جریان های مهم را مورد بازنگری قرار نداد. طبعاً در این مسیر، فعالیتها و « تکاپوی صهیونی در ایران معاصر» نیز اولویت خاصی پیدا می کند. ضروری است دریابیم که چگونه صهیونیت ها در کشور ما، منافع ملت مسلمان ما را در مسیر تحقق هدف های ویرانگر خود به یغما برده اند.

 

 

*******

احکام

استفتائات رهبر

سوال 561: آیا اقتدا به امام جماعتی که می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند، ولی انجام نمی دهد، جایز است؟

جــواب: مجرد ترک امر به معروف و نهی از منکر که ممکن است بر اثر عذر مقبولی نزد مکلف باشد، به عدالت ضرر نمیزند و مانع اقتدا به او نیست.

سوال 562: به نظر شما معنای عدالت چیست؟

جــواب: عدالت عبارت از حالت نفسانـی است کـه باعث می شود انسان همیشه تقوایی داشته باشد که مانع از ترک واجبات یا انجام محرمات شرعی است، و برای احراز آن، حسن ظاهر، کافی است.

******

تغذیه در طب سنتی ایرانی اسلامی

ارده: مایعی است که از کنجد نرم پوست کتان بریان و نرم کوبیده تهیه می شود = چاق کننده، تقوین کننده نیروی جنسی و دیر هضم، منضج دُمل ها و زخم های چرکی و تسکین دهنده درد.

عسل: بهترین نوع آن سرخ رنگ، شفاف، غلیظ، خوش بو، خوش ظعم، عسل هرچه کهنه تر شود طبع آن گرم تر می شود. منضج و دافع بلغم، لزج و رطوبات از عمق بدن و سر و رساننده ی قوای ادویه به بدن می باشد. عسل در درمان و پیشگیری از انسداد عروقی، سنگ های کلیه و کیسه صفرا، بیماریهای مجاری و ادراری و..... مفید می باشد.

ماء الشعیر: هیچ غذایی که هم غذا باشد و هم دوا، و بسیار منفعت داشته باشد مثل ماء الشعیر نیست. تسکین دهنده ی تشنگی بوده و مواد سوخته را از بدن دفع کرده و معده را پاک می کند.

 

 

*****

برای هرچه بهترشدن ماهنگار پیشنهادات و انتقادات خود را در این رابطه ارسال فرمایید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد