حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

تصوف - شماره 5)

گرد آورنده : نوشین نظری

خلاصه شماره های قبل :

 مسأله فرقه سازی و تلاش برای استحاله درونی تشیع از شیوه هاییست که از صدر اسلام تا کنون ادامه داشته و یقیناً تا دوران حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه ادامه خواهد داشت .

عرفان اصیل اسلامی با تصوف تفاوت زیادی دارد . به دلیل نزدیکی برخی آموزه ها و اختلاط تاریخی متأسفانه بسیاری از مردم گمان می کنند عرفان همان تصوف است . اما بررسی تاریخ شکل گیری مؤسسان و آموزه های این جریان و موضع ائمه علیهم السلام و علمای بزرگ شیعه متوجه خواهیم شد که این جریان نه تنها یک جریان دینی نیست بلکه یکی از مهمترین فرقه های منحرف در بین امت اسلامی است .

-         مهمترین اختلاف تشیع و تصوف بر سر مسأله ولایت است .

-       

-        در ذیل به گوشه هایی از انحرافات و بدعتهای این فرقه نعمت الهی گنابادی اشاره می نمایم

1-     تجسم صورت مرشد در عبادات :

2-     عُشریه

3-     غُسل اسلام 

4-     مقام قطب :  اینها  قطب را امام وقت می دانند .

فرقه اهل حق:.

- اقدامات سلطان اسحق :

-  بنای خاندانها

- تأسیس جمخانه به جای مسجد برای انجام امور عیادی

- روزه سه روزه

- تعیین پیر و دلیل برای خاندانها

- دستور سر سپاری ( مراسمی برای پیوستن رسمی یه فرقه اهل حق ) به رؤسای خاندانها

- دستور پرداخت نذر و نیاز

-  خاندانهای اهل حق

خاندانهای اولیه  

خاندانهای ثانویه   

اعتقادات : - توحید : مردم اهل حق به « علی اللهی » معروف هستند و... 

 اما اینها علی (ع) را به عنوان ذات خدا معرفی می کنند -   

      تناسخ : از جمله اعتقادات اهل حق ، اعتقاد به تناسخ است .

-        نماز و روزه - اهل حق نماز را قبول ندارند

-        مقدسات اهل حق :الف : سبیل - ب : شیطان –

 سید در دیدگاه اهل حق : در این فرقه به بزرگان آنها سید گفته می شود اما آنها سید هاشمی نیستند  

و اینک ادامه مطلب

شماره 5)

الف ) علل تنوع و گسترش تصوف

1)     مسافرتهای اقطاب و مشایخ صوفیه به کشورهای مختلف و تأسیس خانقاه

2)     همرنگی و همراهی کردن با حکومت ها و فرهنگ های مختلف در پاره ای ار اعتقادات و مناسک بهمین جهت تصوف هم با تسنن و هم با تشیع هماهنگ است به تعبیر ملا علی گنابادی صوفی در بی حدی است

3)     همکاری دولت هایی مانند صفویه  

4)     نقشه های استعماری از ناحیه دولت های بیگانه جهت فرقه سازی

ب) منشأ تصوف در تاریخ اسلام

1)  عکس العمل فکر آریایی ایرانی در مقابل اسلام عربی بود و در حقیقت کشمکش های جنگی تبدیل به کشمکش های فکری شد . الآن علی اللهی ها که اهل حق نام دارند اصالتاً بعضی از آنها زردشتی بودند و بعضی دیگر آنها مسیحی بودند در مقابل اسلام

2) مهمترین عامل ورود اندیشه های صوفی گریرهبانیت و هندیی از جامعه های غیر اسلامی به اسلامی بود

3)ناشی از افکار فلسفی به ویژه افکار نوافلاطونی و فلسفه های جدید صوفیایی مانند عجویوی ، و افکار عرفانی آنها از گرایشهای اخلاقی و عرفانی یونانیان می باشد

ج ) رویکرد های تصوف :

1-   رویکرد اجتماعی و اخلاقی ، در نتیجه  ، بی بند و باری

2-   رویکرد سیاسی و امینی  ، در نتیجه ، ارتباط این فرقه ها با بیگانگان گرایشهای فراماسونری

3-   رویکرد فقهی حقوقی  ، در نتیجه ، دیدگاه فقها و محدثان نسبت به این فرقه ها چه بوده ؟ 

4-   رویکرد تاریخی و اعتقادی که این بستر مورد بحث است

د ) بدعتهای فقه صوفیه

1-   خانقاه به عنوان ذکر و عبادات که بعد از انقلاب نامش را عوض کردند حسینیه گذاشتند

2-   تأویلات قرآنی = اولین بار جنید بغدادی تصمیم به تطبیق عقاید و اعمال صوفیان با آیات و اخبار گرفت

3-   اسلام گزینشی = گاهی سیاست را کنار می گذارند یعنی گزینشی از اسلام را در مقابل اسلام جامع انتخاب می کنند

4-   بهره برداری استعمار از تصوف

5-   هماهنگی صوفیه با جریان های طاغوتی

6-   بدعتهای مالیاتی

7-   پشمینه پوشی

8-   کشف و شهود های شیطانی

9-       اباحه گری = این گروه تسامح و اباحه گرای مشکل دیگرشان است وسماع و آواز و غنا و آسیبهای اخلاقی و انحرافات جنسی و فاصله گرفتن از شریعت  از بدعتهایی است که گذاشتند .

« پایان »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد