حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

تصوف - شماره ۳ )

 

شماره 3 )

خلاصه شماره های قبل :

 مسأله فرقه سازی و تلاش برای استحاله درونی تشیع از شیوه هاییست که از صدر اسلام تا کنون ادامه داشته و یقیناً تا دوران حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه ادامه خواهد داشت .

عرفان اصیل اسلامی با تصوف تفاوت زیادی دارد . به دلیل نزدیکی برخی آموزه ها و اختلاط تاریخی متأسفانه بسیاری از مردم گمان می کنند عرفان همان تصوف است . اما بررسی تاریخ شکل گیری مؤسسان و آموزه های این جریان و موضع ائمه علیهم السلام و علمای بزرگ شیعه متوجه خواهیم شد که این جریان نه تنها یک جریان دینی نیست بلکه یکی از مهمترین فرقه های منحرف در بین امت اسلامی است .

ولایت : مهمترین اختلاف تشیع و تصوف بر سر مسأله ولایت است .

در فصلنامه عرفان  ایران متعلق به فرقه گنابادی از فرقه های صوفیه آمده است که اعتقاد به وجود امام به عنوان قطب عالم امکان با مفهوم قطب در تصوف تقریباً یکسان است . 

همانطور که درخت پیوند خورده تمام میوه هایش شیرین است محبت به قطب هر زمان بیعت با او و اتصال قلبی با مراد سبب می شود هر عملی که از مرید سر زند حسنه نوشته شود .                                         

« شریعت ، طریقت و حقیقت »

تقسیم دین به سه بخش ، شریعت ، طریقت و حقیقت ، نیز یکی از بدعتهای خطر ناک صوفیه بود . آنها ادعا کردند که یک صوفی ابتدا ملزم به انجام دستورات شرع است که شریعت نام دارد . بعد از آن که وارد سیر و سلوک فرقه ای شد و با قطب یا نماینده ی او بیعت کرد وارد طریقت شده است و در طریقت ، محور و مدار ، دستورات شرع نیست ، بلکه این قطب است که نقش شارع را بازی می کند .

شماره ۳ ) 

بخش دوم:   فرقه نعمت الهی گنابادی

    سلطان محمد بیچاره ( فامیل نامبرده ) گنابادی در سال 1294 این فرقه را تأسیس نمود . سخنان گزاف و انحرافات عقیدتی وی باعث شد که مرحوم آیت الله آخوند خراسانی صاحب کفایه ، وی را مرتد اعلام نماید که در سال 1327 هجری قمری توسط عده ای از شیعیان در بیدخت گناباد به قتل رسید وقطبیت در خاندان وی موروثی شد . قطب فعلی این فرقه نور علی تابنده ، از سران گروهک لیبرال جبهه به اصطلاح ملی و از مخالفین سر سخت نظام جمهوری اسلامی می باشد . در ذیل به گوشه هایی از انحرافات و بدعتهای این فرقه اشاره می نمایم

1-    تجسم صورت مرشد در عبادات :

     یکی از بدعتهای این فرقه در نظر گرفتن صورت قطب ( مرشد ) در عبادت است . و حال آن که در عبادات تقرب به خدا شرط است و حتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز در مورد خود یا اهل بیت علیه السلام چنین دستوری نداده اند .  

ملا علی گنابادی پسر مؤسس این فرقه و یکی از اقطاب آنها می گوید : مقلد ناچار است در وقت عمل مطاع ( مرشد ) را در نظر آورد.11= صالحیه چاپ دوم -  ص 334 -  حقیقت ص 598

پدر وی سلطان محمد گنابادی می گوید  :

اگر صورت مرشد ظاهری را خیال در نظر نداشته باشد صورت هواهای نفسانس که بت تراشی نفس اند هیچ وقت از نظر او نرود . 12 = سعادت نامه ص 10-12

و میرزا زین العابدین شیروانی مست علیشاه از اقطاب سلسله اینها می گوید : در این حال باید که سالک در مجامع و احوال و افعال و اقوال از مراقبت صورت مرشد غافل نگردد . در هنگام ذکر و ورد و طاعت و خدمت ، از وجه شیخ خود زایل نگردد. 13 = ریاض السیاحة ص 371

2-    عُشریه :

اینها بر خلاف نصّ  صریح قرآن به جای خمس عشریه را درست کرده اند که به قطب یا نماینده وی داده می شود     ( در حالی که عشریه از احکام یهود بوده است )

ملا سلطان گنابادی می گوید : یک عشر از ارباح مکاسب و زراعات داده شود مغنی از زکوة زکوی و از خمس خواهد بود .  14 = نابغه علم و عرفان چاپ تابان ص204

3-    غُسل اسلام :

یکی دیگر از بدعتهای این فرقه غسل اسلام است که باید شخص قبل از تشرف غسل اسلام کند . این غسل به تقلید از غسل تعمید مسیحیان درست شده است . ضمناً این توهینی به دیگر مسلمین است چون معنای آن این است که شخص تا قبل از صوفی شدن  مسلمان نبوده است .

4-    مقام قطب :

اینها  قطب را امام وقت می دانند . هر چند در ظاهر سعی می کنند نشان دهند ائمه شیعه صلوات الله علیهم را قبول دارند ولی در آثار افکار رهبرانشان مسأله طور دیگری است .

ملا سلطان گنالبادی در مورد مقام قطب ( در وفت تشرف و بیعت ) می گوید :

« طالب و مرید اراده حضور نماید چنین داند که به خدمت پادشاه مقتدری می رود و به بخشش او امیدوار باشد که به یک آن دو عالم را بی سبب به او بخشد و خیال را مشغول صورت شیخ دارد  » 15.

15= سلطان محمد گنابادی سعادت نامه ص162- انتشارات حقیقت 1383 

و بعد اضافه می کند :

« چون وارد حضور گردد در کمال عجز و فروتنی که شیوه نیازمندان است صورت بر خاک مذلت گذارد و به شکرانه این نعمت سجده بجای آورد » .    16=همان مدرک ص163

در کمال تعجب ثمره ارسال و انزال کتب آسمانی را اقتدا و بیعت  با قطب می داند و می گوید :

« مقصود از خلقت تو این طاعت و اقتداست بلکه می گویی ارسال رسل و انزال کتب و زحمت انبیاء و مشقت اولیاء از برای ارادت و  اقتداست » . 17= همان مدرک ص 138

و ضمن ادعای ولایت مطلقه برای اقطاب می نویسد :

« صاحب ولایت مطلقه را الله توان گفت با این نظر و این لحاظ که فانی است در جهت غیب بینی و علی توان گفت به آن اعتبار که مضاف به کثرات است و مستولی بر کل است و رب توان گفت که تربیت کل موکول با اوست خالق توان گفت به اعتبار اینکه خالقیت حق تعالی بواسطه آن ظهور می یابد  »

18= سلطان محمد گنابادی ولایت نامه ص11 انتشارات حقیقت 1383

وی در حکم قطبیت فرزندش با کپی برداری از ماجرای غدیر می گوید :

« پوشیده نماند که هر یک از اولیاء عظام را در زمان حیات و بعد از ممات خلفا و نواب لازم که رشته دعوت منقطع نشود که در بقاع ارض و در جمله زمان حکم       یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک ..... جاری باشد ، لذا این ضعیف سلطان محمد نور چشم خود ملا علی را خلیفه خود قرار دادم و چون اشاره غیبیه شده بود تأخیر را روا نداشتم »   19 - ملا علی گنابادی ، صالحیه ، ص346،انتشاراتدانشگاه تهران، چاپ دوم1346.

امروزه این فرقه به عنوان یکی از مخالفین سر سخت نظام جمهوری اسلامی در حال فعالیت است و تا کنون به دلیل فعالیتهای غیر قانونی آنان در شهرهای قم ، بروجرد و اصفهان با نظام  ، وارد درگیری شده اند.

 نماینده این فرقه در اروپا ، دکتر آزمایش  ، از فعالان جدی علیه جمهوری اسلامی است که در مجامع مهم اروپایی به سخنرانی علیه نظام می پردازد.  

گرد آورنده : نوشین نظری  

......ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد