حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

بحث ضرورت ولایت فقیه (شماره 15 )

شماره 15 )  « بحث ضرورت ولایت فقیه »

تا 14 شماره پیش« بحث ضرورت ولایت فقیه» را از دیدگاه حضرت آیه الله جوادی آملی و حضرت آیه الله العظمی امام خمینی رهبر کبیر انقلاب (قدس سره )  و حضرت آیه الله مصباح یزدی را به اختصار دیدیم و  خواندیم و اکنون  « ولایت فقیه از دیدگاه علمای شیعه از قرن چهارم تا دهم هجری  »   را دنبال می کنیم .

شما می توانید سمت چپ صفحه وبلاگ روی قسمت موضوعات   "بحث ضرورت ولایت فقیه "  کلیک کنید تا همه آنچه  راما در باره این موضوع تا کنون آورده ایم ببینید .

شماره 15 )  « بحث ضرورت ولایت فقیه »

بر گرفته از کتاب : اندیشه سیاسی شیعه در عصر غیبت – علی کربلایی پازوکی

ولایت فقیه از دیدگاه علمای شیعه از قرن چهارم تا دهم هجری

1         شیخ مفید (413 هجری - 333) (ص58)  

شیخ مفید و به حق فخر الشیعه  ، از فقهای بزرگ در قرن چهارم و پنجم هجری ، احیاگر فقه و کلام شیعه است . از عبارات و جملات این متکلم فقیه در کتاب مهم المقنعه ،    می توان ولایت عامه فقیه را دریافت . شیخ در باره ی ولایت فقیه چنین می نویسد :  اما اجرای حدود و احکام انتظامی اسلام ،‌وظیفه سلطان اسلام است که از جانب خداوند منصوب گردیده و منظور از سلطان ، ائمه هدی  از آل محمد (ص) و فرماندهان و حکامی می باشند که از سوی ایشان منصوب گردیده است . امامان نیز این امر را به فقهای شیعه تفویض کرده اند تا در صورت امکان مسئولیت اجرایی آن را بر عهده گیرند. فقها نیز   می توانند طبق موازین شرعی بین برادران خود قضاوت نمایند و در صورت فقدان ادله و مدرک بین آنان صلح و آشتی بر قرار کنند و هر آنچه برای قاضیان اسلام جعل شده است ، اعمال نمایند ، زیرا ائمه (ع) ولایت در این امور را به فقها واگذار فرموده اند . اگر کسی از شیعیان به واسطه پشتیبانی ظالمی از او برمردم سلطه و امارت پیدا کند و ریاست را به صورت ظاهری از طرف ظالم پذیرفته باشد ، در حقیقت از ناحیه ی صاحب الامر  امیر است  ، زیرا خود امام زمان این اذن را داده است و این کار را برای او جایز می داند و کسی که به دلیل جهل به احکام (= نبود فقاهت ) و یا ناتوانایی بر اداره امور مردم که به او واگذار شده ،‌شایستگی ولایت را نداشته باشد ، حق ندارد این مسئولیت را بپذیرد ، اگر آن را بپذیرد ، معصیتکار است و از ناحیه صاحب امر غیر مأذون است ،‌صاحب الامری که همه ی ولایتها به او باز می گردد.    

   شیخ طوسی (385-360 هجری) (ص61)

شیخ طوسی بزرگ مذهب شیعه و متبحر در همه علوم اسلامی است که علاوه بر دهها کتاب  در زمینه فقه و تفسیر و کلام ،‌دو کتاب ، تهذیب و استبصار از کتب شیعه نیز از تألیفات اوست .

در النهایه می فرماید : " اقامه حدود الهی  جز برای حاکم زمان که از ناحیه خداوند تعیین شده  یا شخصی که امام معصوم علیه السلام او را برای این امر نصب فرموده ،‌جایز نیست . اگر کسی اجرای حدود او را از جانب امام زمان (عج) انجام می دهد و نیز حکومت در میان مردم و قضاوت بین دو طرف دعوا جز  برای کسی که حاکم حق (ع) به او اذن داده جایز نیست و ائمه علیهم السلام این امر را به فقهای شیعه واگذار کرده اند .

بر گرفته از کتاب : اندیشه سیاسی شیعه در عصر غیبت – علی کربلایی پازوکی 

................................................................................................................... 

.................................................................................................................

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:15 http://ghanbarloo.persianblog.ir

با عرض سلام وخدا قوت مطالبتو ن نسبتا خوب بود اما در زمینه امام خامنه ای بازم کم هس ان شالله با تلاش هاتون ما رو هم خوشحال کنید امروزه حوزه های علمیه موثرترین تاثیرات رو میتونند جا بذارند.التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد