حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

ماه نگار آبان

ماه نگار حوزه علمیه اهل بیت (علیهم السلام)

آبان ماه 1389 .............................شماره دهم /10

خئاوند متعال برای اینکه انسان را فرشته خو کند وآثار فرشتگان را درانسان ظاهر نماید، همان طوری که دستور روزه گرفتن  می دهد تا از لذائذ طبیعی پرهیز شود و انسان ها همانند فرشتگان ،از خوردن و نوشیدن و دیگر کار های حیوانی برحذر باشند ،هم چنین به انسان دستور طواف حریم کعبه ای را می دهد که معادل بیت المعمور درعرش خداوند است. چون فرشتگان اطراف عرش الله ، به یاد حق سرگرم طواف هستند و به نام حق تسبیح می کنند ، برای انسان نیز در زمین ، کعبه را بنا ساخت تا انسان وارسته  دور آن طواف کند ، به نام حق زمزمه کند و برای دیگران از خدا آمرزش بخواهد.

در روایات آمده است کعبه محاذی بیت المعمور است و بیت المعمور محاذی عرش؛ یعنی اگر کسی آن گونه که شایسته طواف است، دور کعبه طواف کند به بیت المعمور صعود می کند و اگر به آن حد صعود کرد و وظایف آن مرحله را ایفا نمود، به مقام عرش الله می رسد. حج ،بهترین آیین فرشته شدن است. اگر کسی خانه ی پاک را زیارت کرد و پاک نشد بدا به حالش. اگر انسانی اطراف خانه ی آزاد طواف کرد و به سمت بیت عتیق احرام بست و عشق و آزادی فراهم نکرد ، بدا به حالش.این که امام صادق (ع)فرمود : "النظر الی الکعبة عبادة " برای آن است کعبه نمودی از عرش خداوند و مظهر طهارت است. این خانه ی  مجلای عشق و آزادی از بندگی غیر خداست. نگاه به معدن طهارت، عبادت است . نگاه به نمونه عرش خدا ،عبادت است. به امید آن که حج با تمام ابعادش که رسول خدا صلی ا... علیه و آله که فرمود "خذوا عنی مناسککم " و زیارت کعبه با شیوه ای که ابراهیم سلام الله علیه از خدا مسئلت کرد که : " و أرنا مناسکنا و تب علینا إنک انت التواب الرحیم " نصیب همه ی زائران بیت الله الحرام بشود و طواف کنند و همانند فرشته از آن دیار بازگردند و حامل نور باشند.

آیة ا... جوادی آملی

پایگاه بسیج حوزه علمیه اهل بیت (علیهم السلام)

مناسبت های آبان ماه

 سالرو زشهادت امام محمد تقی (ع) ................................................. یکشنبه 16 آبان

سالرو ز ازدواج المام علی (ع)و حضرت فاطمه (س) ..............................دوشنبه 17 آبان 

برگزاری دعای عرفه با حضور خانم اثنی عشری .................................سه شنبه 25 آبان

یادواره شهید و مراسم سوگواری امام محمد باقر (ع).............................. یکشنبه 23 آبان

برگزاری مراسم جشنی به مناسبت عید قربان تا غدیر ............................. یکشنبه 30 آبان

دعادرعرفات

ای حسین علیک السلام

الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع

تو در این دشت چه خواندی که هنوز سنگ های جبل الرحمه از گریه تو نالانند؟! عشق رااز تو بباید آموخت ،هم مناجات و صمیمیت را و خدا را هم باید از کلام تو شناخت . ای حسین! در دعای عرفه  تو چه خواندی که هنوز تب عرفان تو در پهنه این دشت به جاست!؟ 

برای حضرت مسلم

هجده هزار درب گشودند و سی هزار دام  تنیدند ، کبوتری نامه بر، بر چوبه دارش نشسته ، نامه ای از نور برای مردمانی کور آورده بود. مردمانی که نامردی ،ورودی شهرشان بود و مَرد کُشی امام محرابشان . در میان آنهمه مرد نما ، تنها یک مرد ، آنهم زنی به نام طوعه ، معرفتش را آشیانه کبوتر کرد و چادرعصمتش را پناه گاه یک شبه مسلم.

دوستان عزیز ! از مطالب زیبای شما درصورت همکاری در ماه نگار استفاده خواهیم کرد.

نور علی نور

امام محمد باقر (علیه السلام) :

هر که زبانش راست است ، کردارش پاک است و هر که نیتش خوب است روزیش افزون است و هر که به اهل و خانواده اش خوش رفتار است بر عمرش افزوده گردد.

هفتم ذی الحجه سالروزشهادت امام محمد باقر (علیه السلام) تسلیت باد.

حضرت باقر (علیه السلام )شاگردان برجسته ای در زمینه های فقه و حدیث و تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کرد که هر کدام وزنه علمی بزرگی به شمار می رفت. پیشوای ششم می فرمود: "مکتب ما واحادیث پدرم را چهار نفر زنده کردند که این چهار نفر عبارتند از : زرارة ابن اعین ، ابو بصیر ، محمد ابن  مسلم ، برید بن معاویه جبلی ، اگر اینها نبودند کسی از تعالیم دین و مکتب پیامبر بهره ای نمی یافت ، این چند نفر حافظ دین بودند . آنان از میان شیعیان ما ،نخستین کسانی بودند که با مکتب اسلام آشنا شدند و در روز رستاخیز نیز پیش از دیگران به ما خواهند پیوست.

اندرزهای کوچک زندگی

برای و قت دیگران احترام بگذار. / وقتی با کسی قرار داری و ممکن است بیش تر از ده دقیقه تأخیر داشته باشی حتماً به او اطلاع بده/ بدان که دلیل موفقیت برخی از افراد انجام کارهایی است که دیگران از انجام آن سرباز می زنند/ هرگز از همسران خودتان نزد پدر و مادر او بدگویی و شکایت نکنید و خطای یکدیگر را در پیش فرزندان و یا کسان دیگر بازگو ننمایید./

نماز درچند نکته

اگر بخواهیم در نماز خیالات نداشته باشیم و مقبول باشد باید در وضو گرفتن دقت کنیم. / تمامی صفات رذیله را می توان با وضو شستشو و پاک کرد. / توجه به نماز،نما زاست/ اگر حضورقلب داری در نمازی و الاّ دل هر کجاست همان جایی. / اگر نماز را با آرامش و تأنی بخوانی ، شاید یادت بیاید که داری با خدا صحبت می کنی و خدا دارد با تو صحبت می کند. / اگر نماز گزار بداند که چه اندازه از رحمت خدا او را فرا گرفته هرگز سر از سجده بر نخواهد داشت.

لحظه های ناب را از دست ندهیم

روزها ازپی هم می آیند و می روند .هر روزصبح از اضطراب کار روزانه برمی خیزیم و چنان در روزمرّه گی هایمان غرق می شویم که آمدن شبی دیگر و گذر روز دیگری را ا زعمرمان را حس نمی کنیم . گاه چنان به تلاش و تکاپو مشغولیم که هدف را از زیاد می بریم ، مقصد را فراموش می کنیم، زمان آنقدر شتابان می رود که ما را هم درشتابزدگی خود غرق می کند .این روزها خدا دست خیلی ها را می گیرد و از غرقاب زمان بیرون می کشد تا لحظه ای مکث کنند، تا لحظه ای بیاسایند . این روزها ، روزهای مهمانی خداست . باقی مانده از آن میهمانی مبارک که چه زود گذشت ؛بازخدا می خواهد لطفش را کامل تر کند . چه بسیار از بندگان خدا که این روزها را در حریم امن خدا ، در خانه امن خدا ، در خانه مهر و محبت ، در وادی صفا و مروّت سعی می کنند عاشقانه برگرد خانه دوست بچرخند . عارفانه دست به دعا بلند می کنند، با دل لبریز از شوق و چشم سرشار از اشک با معبودشان نجوا می کنند. کاش دراین روزهای مبارک، ما هم لحظه ای در هوای عشق با خدا نفسی تازه کنیم لحظه ای بیاساییم.

مبادا فراموشی لاله ها !

قدر این شهدا را بدانیم ، به اینها متوسل شوید . توسل به این معنا که اینها را در پیشگاه اهل بیت (علیهم السلام) و خداوند تعالی را واسطه قرار دهیم . در روایت داریم انسان می تواند عمل صالح خود را شفیع خود قرا ردهد .اگر کسی کار مخلصانه ای را فقط برای رضای  حق متعال انجام داده است، می تواند این عمل صالح خود را در پیشگاه خداوند شفیع قرار دهد .آیا عمل صالح می تواند شفیع شود، ولی شهدا نمی توانند شفیع شوند؟

آیة ا... صمدی آملی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد