حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام

ویژه طلاب خواهران ( شرق تهران - میدان قیام - ( ۰۹۳۹۳۹۵۳۱۴۳ ) - ( غرب تهران - شهرک قدس )

بیت النور

نگاهى کوتاه به «بیت النور»

محراب عبادت حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم  

 

بعد از اعتراض خوانندگان این مطلب مبنی بر اینکه مطلب ما مربوط به سال ۱۳۷۶ میباشد و شاید که هم اکنون بیت النور تعمیر شده باشد ما هم تحقیقی در این باره انجام دادیم  بر اساس تحقیقات به عمل آمده بیت النور که محل عبادت حضرت معصومه (س)است تعمیر شده است هم اکنون آنجا مسجد بزرگی شده با محراب سنگ مرمر و خیلی هم زیبا شده است  

ادامه...

بوى ربیع در کوچه‏ها پیچیده بود، حرارت آفتاب بعدازظهر جاى خود را به نسیم نوازشگر سپرده بود و من دست‏به سینه در آستانه بارگاه حضرت معصومه(س) ایستاده بودم:

«السلام علیک یا فاطمه المعصومه‏»قصد داشتم امروز را در «بیت‏النور» نورانى شوم. «بیت النور» محراب کوچکى است که حضرت فاطمه معصومه(س) در مدت‏17 روز اقامت‏خود در قم قنوتهاى خویش را با محراب کوچک ولى آسمانى آن عبادتگاه زیبا تقسیم مى‏کردند. «بیت النور»; خانه‏اى است از نور که هنوز بعد از سالهاى زیادى که بر آن گذشته عطر بهشتى بانویى ملکوتى را منتشر مى‏کند.

«بیت النور» بوى معصومه(س) مى‏دهد و اگر چشم دل باشد، قوس محرابش تجلى نمازهاى عارفانه فاطمه زهرا(س) است که در دخترش معصومه(س) تبلور یافته است.

از حرم که بیرون آمدم به طرف خیابان «چهارمردان‏» به راه افتادم، «چهارمردان‏» خیابانى که تندیس مقاومت قم است و امروز قلب زندگى در آن با عشق اهل بیت‏7 مى‏تپد. و چه خوب بود اگر به ظاهر این خیابان مى‏رسیدند و در نظافت و پاکیزگى آن مى‏کوشیدند. خیابان چهارمردان با سابقه‏اى درخشان دفتر خون‏آلود انقلاب است و «گلزار شهدا» در آخرین نقطه این خیابان بهشتى‏ترین مضمونها را مى‏آفریند.

«چهارمردان‏» که امروز خیابان «انقلاب‏» مى‏خوانندش زیر گامهایم عبور مى‏کند تا مرا به «بیت النور» برساند. بعد از کوچه آیت الله گلپایگانى(ره) به چهل و پنج مترى عمار یاسر مى‏رسم وارد چهل و پنج مترى - که حد فاصل خیابان انقلاب (چهارمردان) و آیت الله طالقانى (آذر) - شدم در اولین قدمها سمت راست‏خیابان میدان میر نوازشگر چشمهایم مى‏شود نسیم بهشتى این بانو نوازشگر مشام هر رهگذر عاشقى است که از آنجا عبور مى‏کند.

«میدان میر» در واقع همان خانه موسى بن‏خزرج است که حضرت معصومه(س) بعد از کسالتى که در ساوه پیدا نمودند به دعوت قمى‏ها به خصوص موسى بن‏خزرج به این مکان آمدند آنگاه عبادتهاى خود را با محراب یکى از اتاقها تقسیم مى‏کردند که امروز آن محراب را «بیت النور» مى‏خوانند.

گرادگرد این محراب مدرسه علمیه‏اى است که نوجوانان دانشجوى علوم دینى در آن از سرچشمه معارف آل الله لبریز مى‏شوند. «مدرسه ستیه‏» - مدرسه خانم - در واقع محلى است که طلاب علوم دینى در آن درس محبت مى‏خوانند و مشق معرفت مى‏آموزند. وارد حیات «بیت النور» شدم، قبل‏تر از این که براى عرض ارادت آمده بودم حیاط سقف نداشت اما این بار حیات عبادتگاه مسقف شده بود در واقع این سقف را روى تکیه میدان میر زدند، تا در ماههاى عزا در آن عزادارى نمایند.

پیرمردى کنار در نشسته بود و به رفت و آمد مردم چشم دوخته بود چند بانو در محراب رکوع و سجود معصومه(س) را تداعى مى‏کردند و من همچنان در انتظار بودم تا سعادتى یابم و دو رکعت نماز در آن زمین ملکوتى به جاى آورم.

بى‏مناسبت نمى‏دانم چند تذکر را عرض کنم و توجه مسؤولان فرهنگى شهر را به این نکات جلب مى‏نمایم تا شاید در راه شناخت صحیح معارف آل الله به عموم مردم موفق‏تر باشیم.

- محراب بیت النور در حال تخریب است کاشى‏کاریهاى زیبایش و آیینه‏کاریهاى درخشانش در حال خراب شدن است. بر مسؤولان شهر است تا با اهتمام به ترمیم این‏گونه بناها میراث جاویدان مذهبى و ملى ما را براى آیندگان ماندگار نمایند.

- ساعتى از بعدازظهر که مى‏گذرد عاشقان ولایت‏براى زیارت و عرض ارادت به آن بیت نورانى مشرف مى‏شوند. جا دارد متصدیان امور فرهنگى عواملى داشته باشند تا در معرفى این مرکز و مراکز مذهبى دیگر کوشا باشند و این جاودانه میراث را به آیندگان انتقال دهند.

- اکثر اهالى قم و ساکنان این شهر از وجود این مکان مقدس بى‏خبرند از مسؤولان فرهنگى حرم تقاضا داریم با چاپ و انتشار جزوات کوچک این مراکز را معرفى نمایند.

- شکل ظاهرى «میدان میر» و جایگاه آن در حال حاضر مناسب با این جایگاه رفیع نیست در بازسازى و زیباسازى این مکان باید کوشا باشیم.

- و به عنوان آخرین هشدار فرهنگى عرض مى‏شود، جوانان را دریابیم مخصوصا آن دسته از عزیزانى که در این‏گونه محلات زندگى مى‏کنند، باید وسایل فرهنگى چنان برنامه‏ریزى شود که فرد فرد این محلات ارزشمند خود مبلغ دین مبین اسلام و فرهنگ ناب شیعه باشند.

غروب بود و صداى اذان در گوش شهر طنین انداخته بود و من براى پیوستن به جارى نماز دل به دریاى جماعت‏حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مى‏سپارم. تا شبانگاه دستاورد حضور در «بیت النور» را به تشنگان کوثر تقدیم کنم.

حامد حجتى     -   قم - تیرماه‏76