بسمه تعالی
پرسشها و پاسخها
پرسش هشتم:آیادر برزخ دار عمل وتکلیف است یافقط علم است وبهشت برزخی فرقش درچی است؟
پاسخ: وقتی می گویید برزخ ، برزخ ملحق به دنیاست چرا بهشت برزخی را جدا می کنید ازجاهای دیگر برزخ. برزخ یک مفهوم بیش تر ندارد .در بهشت برزخی شما عمل می کنید و دربهشت آخرتی جای علم است در بهشت برزخی شما عمل می کنید عمل دارید اختیار دارید قدرت دارید تکلیف دارید یعنی سقوط دارید پسرفت دارید خیلی ها که این جا مؤمن به دنیا می آیند در خانواده ی ایمان و اهل ولایت به دنیا می آیند وسط راه تصمیم می گیرند مسیحی شوند یا مسلمان هستند ولی اعمالشان را درست انجام نمی دهند تکالیفشان درست انجام نمی دهند پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم می فرمایند: مسلمان نمی میرد به هر دینی که می خواهد بمیرد مسلمان نباشد (مثل تارک حج )
پرسش هفدهم: وقتی که مادر عالم برزخ متولد می شویم ودرآن دنیای برزخی پدر ومادر داریم پس شناخت به پدر ومادر این طرفی که دراین دنیا هستند نبایدداشته باشیم؟
پاسخ: شناخت به پدر ومادر این طرفی دارید چون شما در ناخود اگاهتان در ما فی الضمیرتان همه چیز را می دانید در ما فی الضمیرشما علم ما کان و ما یکون و ما هو کائن عالم هست .
پرسش نوزدهم: آیادربرزخ حافظه ی گذشته را داریم؟
پاسخ: نه . فقط در لحظه احتضار آن لحظه ای که می آیند این جسم امانتی را از شما بگیرند ارتباطتان با عالم مثال بر قرار می شود و با عالم ملک بسته می شود همه ی خاطرات گذشته یادتان می آید همه ی عوالم گذشته مهلت هایی که گرفتید «رَبِّ ارْجِعُونِ ».[1] هایی که گفتید و دوباره یک فرصت دیگری که دادند وتازه یادتان می آید که آمده بودید که تلافی کنید و لی خواب ماندید .
اعمال ما برای دنیای و آخرتمان چه خاصیتی دارد؟ اهل بناء و فناییم عین اسب عصاری دور آسیاب زندگی مدام می چرخیم تا اجل برسد وقت اجل که می رسد نگاه به اول و آخرش که می کنیم می بینیم کاری که به خاطرش ما را خلق کرده اند نکردیم .!
پرسش بیست وچهارم: آیابرزخی ها هم همین کعبه را دارند؟
پاسخ: آن ها هم کعبه دارند ولی نه این کعبه ی این طوری به هر حال تکلیفی دارند ببینید کعبه مال این منزل ما است قرآن با این شرح نزولش مال این منزل ماست اذکار، عبادات و... مال این منزل ماست امام زمان a هم بخواهند ظهور کنند ظهور جسمی وفیزیکی اش مال این منزل است ولی در عوالم دیگر ،در منازل دیگر خبر ظهور به آن ها می رسد یعنی بشارت و فرح و سرور به آن ها هم می رسد این که می گوییم « اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُور» .[2] خدایا بر اهل قبور سرور ادخال کن. فقط یعنی فرج امام زمان aرا تعجیل کن. در زمان پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم فردی بود خیلی بذله گو شوخ خوش مشرب این قدر خوش رو بود هر جا می آمد همه می خندیدند اصلاً حرف هم نمیزد همه می خندیدند اخلاق خاصی داشته پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم خیلی دوستش داشتند و هر وقت پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم می نشستند سراغش را می گرفتند هر وقت می آمد شیرین کاری های جالبی می کرد پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم متبسم می شدند یک روز آمد خیلی گرفته و ناراحت بود حضرت فرمودند: چه شده گفت: یا رسول الله امروز چیزی به ذهنم رسید که دیگر نمی توانم بخندم یعنی غصه بد جوری دلم را گرفته وآن هم این که حالا نمی دانم چرا به هر دلیلی من در این منزل با شما معاصر و هم سایه ام هم در شهر شما هستم هم شما را می بینم هم با شما دارم زندگی می کنم امروز به نظرم رسید اگر اجل برسد بین ما جدایی بیندازد در عالم بعد معلوم نیست که من با شما باشم؛ و کجا خواهم بود و شما کجا خواهید بود تصور این که بدون شما ادامه بدهم برایم خیلی سخت است! یا رسول الله خواهشم از شما این است که دعا کنید که خداوند در عالم های بعد هم هر جا شما هستید من با شما باشم یعنی من بی شما نباشم! (چون اهل بیت - علیهم السلام- معلم هستند کلاس به کلاس باشاگردان بالا می روند وقتی که دنیا را به طفیل این ها خلق کرده اند درهمه ی عوالم از مابرای آن ها بیعت می گیرند.) حضرت یک مکثی کردند وفرمودند: من دعا می کنم ولی اجابت دعای من برای تو معونه دارد آن هم این که تو باید من را با سجده های طولانی یاری کنی برو از امروز هر چه می توانی سجده کن که من دعای من در حق تو، ( که تو با من باشی) اجابت شود و الا اگر سرمایه ی سجده ی زیاد نداشته باشی با من نخواهی بود. در واقع حضرت به همه ی محبین اهل بیتشان پیام دادند که هر کس سجده ی طولانی بیش تر ی داشته باشد امید این که بالاخره من را ببیند هست.
پرسش بیست وپنجم:آیا ما در برزخ عبادت وعمل داشتیم؟
پاسخ: بله عمل داشتید عبادت داشتید چیزی نشان دادید که در این عالم درمحیط ولایت متولد شدید شما در عهد غیبت متولد شدید این ایمان به غیب است که در عهد غیبت متولد شدید از کجا معلوم اگر در زمان امام دیگری متولد می شدید این قدر عاشق امام زمان خود و امام زمان - عجل الله تعالی فرجه- می شدید مگر همه ی آن هایی که در زمان امام خودشان متولد شدند عاشق امام زمانشان بودند؟ شاید ما ذخیره ی بقیه الله هستیم یعنی روزی ما طوری بشود که ما ذخیره ی بقیه الله بشویم. خب اگرمرضی درخودمان می بینیم باید طلب شفا کنیم، مریض اگر شفا نخواهد و طلب شفا نکند اگر از مرضش هلاک هم شود جز خودش کس دیگر را نباید مذمت بکند اصلاً مریض می کنند که شفا بدهند مگر غیر از این هست؟ گمراه می کنند که هدایت کنند برای انسان محیط معصیت فراهم می شود که تکانش بدهند؛ یکی را می بینی که ممکن است هیچ وقت گناه نکند هیچ وقت هم به صرافت توبه نیفتد یکی را می بینید در یک بزنگاه معصیت که قرار می گیرد چنان دلش می لرزد که از همان جا راهش را کج می کند به سمت صراط مستقیم. هیچ وقت مریض اگر شفا نطلبد اگر بمیرد جز خودش را نباید مذمت کند .
پرسش بیست وهفتم: چه کسانی برزخ ندارند؟
پاسخ: شهدا و اهل توبه برزخ ندارند. توابین یعنی اهل توبه ی نصوح توبه این طوری است که بین انسان و گذشته اش حائل ایجاد می کند توبه به منزله ی تولد دوباره است به منزله ی خلقت مجدد است همه ی هنرهمان توبه نگه داشتن است توبه در مورد همه ی گناهان است الا حق الناس حق الناسی که مظلمه برایشان داده باشی، توبه گناه را می بخشد.
پرسش صدوشصت ودوم: در برزخ زمان و مکان است؟
برزخ مال دنیاست، زمان و مکان هم مال دنیاست هر جایی که تکلیف و اراده باشد زمان و مکان هم هست، زمان و مکان به دو دلیل : یک دلیل این که خانه هایی هستند که ما باید سپریشان بکنیم و ما در حصار زمان و مکان اسیر هستیم، این جا عالم اسیری است در زندان زمان و مکان، شما مجبور هستیدکه فقط این جا باشید، والان که این جا هستید جای دیگری نباشید، چون تکلیف دارید باید همیشه یک جا را ببینید، یک زمان از شما حساب می شود آن هم لطف خداست خداوند فردا را الان به شما نشان نمی دهد تا تکلیف فردا را الان از شما بخواهد، اگر شما الان هم در این جا بودی هم در فردا، هم باید تکلیف امروز را انجام می دادی هم تکلیف فردا را، اگر هم این جا بودی هم جای دیگر، باید دو تکلیف را با هم انجام می دادی پس چون دار، دار تکلیف است.
پرسش صدوشصدوچهارم: آیا در برزخ هم همین زمان و همین مکان است؟
پاسخ: نه، این زمان و این مکان که ما می شناسیم نیست ولی آن جا هم برای خودش یک زمان و مکانی دارد چون زمان و مکان هر دو شاهدین ما هستند، در عالم تکلیف و دار عمل هم زمان هم مکان شاهد ما هستند، مکان شاهد ما است چون هر جایی که ما هستیم تمام بقاء زمین دارند ما را می بینند و از اعمال ما فیلم برداری می کنند و به عنوان شاهدین، زمان و مکان هستند زمان قیامت را ما از این جا ذخیره کردیم. پیغمبر صلّی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: در قیامت مقارن هر ساعتی که شما در دنیا داشتید یک صندوق برای شما باز می شود. یعنی آن جا ساعت و زمان سنج قیامت صندوق هایی است که برای ما باز می شود، در مقابل هر ساعت دنیایی یک صندوق این جا پر می شود مهر می شود پلمپ می شود و برایتان فرستاده می شود این ساعت را با هر چه که پر کرده باشید، اگر با حسنات پر کرده اید آن ساعت که تمام می شود صندوق بسته می شود و بایگانی می شود و صندوق بعدی باز می شود اگر با حسنات پر کرده اید آن ساعت قیامت که صندوق حسنات را بری شما باز می کنند چنان در لذت و رفاه و آسایش هستید که اگر لذت شما را بر جهنمی ها عرضه کنند عذاب را از آن ها کم می کند و کاهش می دهد و اگر ساعت دنیای تان را با معصیت پر کرده باشید آن ساعت صندوقش که باز می شود چنان سختی و تلخ کامی برای شما دارد که اگر حالت شما را بر بهشت عرضه کنند عیش بهشتی ها رامنقص می کند و یک ساعت هایی است که صندوق هایی می آید که خالی هستند، این صندوق ها با مباحات پر شده اند و این صندوق ها هم کم نیستند.