در عراق،بویژه در مناسبتهاى خاص،عزاداران حسینى به صورت دسته جمعى و درقالب کاروانهاى کوچک و بزرگ،پیاده به سوى«کربلا»مىروند.این حرکت مقدس،بویژه از نجف به کربلا،که اغلب با شرکت علماى دینى انجام مىگرفت،چندین نوبت ازطرف رژیم بعثى عراق، جلوگیرى یا به خاک و خون کشیده شد. یکى از این نوبتها در سال1397 ق.بود.زائران،براى بهره برداریهاى تبلیغى و سیاسى بر ضد طاغوت عراق،برنامه ریزیهاى مفصل کرده بودند. حکومت عراق هم به شدت و خشونت متوسل شد وراهپیمایان را در طول راه،از آسمان و زمین به گلوله بست.حادثه،بصورت پیاپى،درسالهاى 1390،1395،1396 ق.در ایام عاشورا و اربعین پیش آمده بود،اما انتفاضه وحرکت گسترده سال 1397 ق.بى سابقه بود و نجف،آن سال بسیج کننده این نیروى عظیممردمى بود که از کنار مرقد امیر المؤمنین،به راه افتاد و پس از چهار روز پیاده روى به کربلارسید.حرکت موکبهاى پیاده و شعارهاى طول راه و سخنرانیهاى متعدد،همه نوعىمعارضه با حکومت بعث بود.امواج گسترده مردمى با شعار«ابد و الله ما ننسى حسینا»(بهخدا قسم،هرگز حسین را فراموش نخواهیم کرد)به راه افتاده بود.نیروهاى دولتى براىجلوگیرى از رسیدن زائران به کربلا،برنامههاى مختلفى داشتند و درگیریهایى پیش آمد وشهدایى بر خاک افتادند.وقتى هم به کربلا رسیدند،حوادثى شدیدتر پیش آمد و کسانىکشته و جمع بسیارى دستگیر شدند و نهضتشیعى اربعین آن سال،در خاطره تاریخثبتشد و مبدا الهام و شور گسترى براى سالهاى بعد گردید. این حادثه در سال 1356 شبود. « بر گرفته از کتاب فرهنگ عاشورا - نویسنده : جوادمحدثی »اربعین خونین
چهل،چهلم.در فرهنگ اسلامى و در معارف عرفانى،عدد چهل(اربعین)جایگاهخاصى دارد. چله نشینى براى رفع حاجتیا رسیدن به مقامات سلوک و عرفان معروفاست.حفظ کردن چهل حدیث،اخلاص چهل صباح،کمال عقل در چهل سالگى،دعابراى چهل مؤمن،چهل شب چهارشنبه و...بسیارى از این نمونهها و موارد. (24) در فرهنگ عاشورا،اربعین به چهلمین روز شهادت حسین بن على«ع»گفته مىشودکه مصادف با روز بیستم ماه صفر است.از سنتهاى مردمى،گرامیداشت چهلم مردگاناست که،به یاد عزیز فوت شده خویش،خیرات و صدقات مىدهند و مجلس یاد بود بپامىکنند.در روز بیستم صفر نیز،شیعیان،عظیمترین مراسم سوگوارى را در کشورها وشهرهاى مختلف به یاد عاشوراى حسینى بر پا مىکنند و همراه با دستههاى سینه زنى وعزادارى به تعظیم شعائر دینى مىپردازند.در شهر کربلا،اربعین حسینى عظمت و شکوهخاصى دارد و دستههاى عزادار،مراسمى پرشور بر پا مىکنند.
در نخستین اربعین شهادت امام حسین«ع»،جابر بن عبد الله انصارى و عطیه عوفىموفق به زیارت تربت و قبر سید الشهدا شدند.بنا به برخى نقلها،در همان اربعین،کارواناسراى اهل بیت«ع»در باز گشت از شام و سر راه مدینه،از کربلا گذشتند و با جابر دیدارکردند.البته برخى از مورخان هم آن را نفى کرده و نپذیرفتهاند.از جمله مرحوم محدثقمى در«منتهى الآمال»دلایلى ذکر مىکند که دیدار اهل بیت از کربلا در اربعین اول نبودهاست. (25) بعضى از علما نیز در این باره تحقیق مبسوط و مستقلى انجام دادهاند که منتشرشده است. (26) به هر حال،تکریم این روز و احیاى خاطره غمبار عاشورا،رمز تداوم شورعاشورایى در زمانهاى بعد بوده است.
در تاریخ انقلاب اسلامى ایران نیز،سنت احیاىاربعین تاثیر مهمى در شور گسترى در شهرها داشت و در چهلم شهداى حادثه قم(درتاریخ 19 دى 1356 ش)مردم مسلمان تبریز قیام کردند و شهید دادند.در اربعین شهداىتبریز،شهرهاى دیگر مجلس یادبود گرفته، تظاهرات کردند و همین گونه اربعینها به هموصل شد و سراسر ایران به نهضت پیوست،تا آنکه انقلاب اسلامى در 22 بهمن سال1357 ش به پیروزى رسید.این به برکت الهام گیرى از فرهنگ شهادت و ایثار خون بود کهملت قهرمان ایران،از عاشورا گرفته بود.«اربعین»، تداوم«عاشورا»بود و«ذکر»،رسالتبازماندگان پس از«خون»و«شهادت».
به یاد کربلا دلها غمین است
دلا خون گریه کن چون اربعین است
پیام خون،خطاب آتشین است
بقاء دین،رهین اربعین است
که تاریخ پر از خون و شهادت
سراسر اربعین در اربعین است
بسوز اى دل که امروز اربعین است
عزاى پور ختم المرسلین است
مرام شیعه در خون ریشه دارد
نگهبانى ز خط خون چنین است