نگاهى کوتاه به «بیت النور»
محراب عبادت حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم
بعد از اعتراض خوانندگان این مطلب مبنی بر اینکه مطلب ما مربوط به سال ۱۳۷۶ میباشد و شاید که هم اکنون بیت النور تعمیر شده باشد ما هم تحقیقی در این باره انجام دادیم بر اساس تحقیقات به عمل آمده بیت النور که محل عبادت حضرت معصومه (س)است تعمیر شده است هم اکنون آنجا مسجد بزرگی شده با محراب سنگ مرمر و خیلی هم زیبا شده است
ادامه...
بوى ربیع در کوچهها پیچیده بود، حرارت آفتاب بعدازظهر جاى خود را به نسیم نوازشگر سپرده بود و من دستبه سینه در آستانه بارگاه حضرت معصومه(س) ایستاده بودم:«السلام علیک یا فاطمه المعصومه»قصد داشتم امروز را در «بیتالنور» نورانى شوم. «بیت النور» محراب کوچکى است که حضرت فاطمه معصومه(س) در مدت17 روز اقامتخود در قم قنوتهاى خویش را با محراب کوچک ولى آسمانى آن عبادتگاه زیبا تقسیم مىکردند. «بیت النور»; خانهاى است از نور که هنوز بعد از سالهاى زیادى که بر آن گذشته عطر بهشتى بانویى ملکوتى را منتشر مىکند.
«بیت النور» بوى معصومه(س) مىدهد و اگر چشم دل باشد، قوس محرابش تجلى نمازهاى عارفانه فاطمه زهرا(س) است که در دخترش معصومه(س) تبلور یافته است.
از حرم که بیرون آمدم به طرف خیابان «چهارمردان» به راه افتادم، «چهارمردان» خیابانى که تندیس مقاومت قم است و امروز قلب زندگى در آن با عشق اهل بیت7 مىتپد. و چه خوب بود اگر به ظاهر این خیابان مىرسیدند و در نظافت و پاکیزگى آن مىکوشیدند. خیابان چهارمردان با سابقهاى درخشان دفتر خونآلود انقلاب است و «گلزار شهدا» در آخرین نقطه این خیابان بهشتىترین مضمونها را مىآفریند.
«چهارمردان» که امروز خیابان «انقلاب» مىخوانندش زیر گامهایم عبور مىکند تا مرا به «بیت النور» برساند. بعد از کوچه آیت الله گلپایگانى(ره) به چهل و پنج مترى عمار یاسر مىرسم وارد چهل و پنج مترى - که حد فاصل خیابان انقلاب (چهارمردان) و آیت الله طالقانى (آذر) - شدم در اولین قدمها سمت راستخیابان میدان میر نوازشگر چشمهایم مىشود نسیم بهشتى این بانو نوازشگر مشام هر رهگذر عاشقى است که از آنجا عبور مىکند.
«میدان میر» در واقع همان خانه موسى بنخزرج است که حضرت معصومه(س) بعد از کسالتى که در ساوه پیدا نمودند به دعوت قمىها به خصوص موسى بنخزرج به این مکان آمدند آنگاه عبادتهاى خود را با محراب یکى از اتاقها تقسیم مىکردند که امروز آن محراب را «بیت النور» مىخوانند.
گرادگرد این محراب مدرسه علمیهاى است که نوجوانان دانشجوى علوم دینى در آن از سرچشمه معارف آل الله لبریز مىشوند. «مدرسه ستیه» - مدرسه خانم - در واقع محلى است که طلاب علوم دینى در آن درس محبت مىخوانند و مشق معرفت مىآموزند. وارد حیات «بیت النور» شدم، قبلتر از این که براى عرض ارادت آمده بودم حیاط سقف نداشت اما این بار حیات عبادتگاه مسقف شده بود در واقع این سقف را روى تکیه میدان میر زدند، تا در ماههاى عزا در آن عزادارى نمایند.
پیرمردى کنار در نشسته بود و به رفت و آمد مردم چشم دوخته بود چند بانو در محراب رکوع و سجود معصومه(س) را تداعى مىکردند و من همچنان در انتظار بودم تا سعادتى یابم و دو رکعت نماز در آن زمین ملکوتى به جاى آورم.
بىمناسبت نمىدانم چند تذکر را عرض کنم و توجه مسؤولان فرهنگى شهر را به این نکات جلب مىنمایم تا شاید در راه شناخت صحیح معارف آل الله به عموم مردم موفقتر باشیم.
- محراب بیت النور در حال تخریب است کاشىکاریهاى زیبایش و آیینهکاریهاى درخشانش در حال خراب شدن است. بر مسؤولان شهر است تا با اهتمام به ترمیم اینگونه بناها میراث جاویدان مذهبى و ملى ما را براى آیندگان ماندگار نمایند.
- ساعتى از بعدازظهر که مىگذرد عاشقان ولایتبراى زیارت و عرض ارادت به آن بیت نورانى مشرف مىشوند. جا دارد متصدیان امور فرهنگى عواملى داشته باشند تا در معرفى این مرکز و مراکز مذهبى دیگر کوشا باشند و این جاودانه میراث را به آیندگان انتقال دهند.
- اکثر اهالى قم و ساکنان این شهر از وجود این مکان مقدس بىخبرند از مسؤولان فرهنگى حرم تقاضا داریم با چاپ و انتشار جزوات کوچک این مراکز را معرفى نمایند.
- شکل ظاهرى «میدان میر» و جایگاه آن در حال حاضر مناسب با این جایگاه رفیع نیست در بازسازى و زیباسازى این مکان باید کوشا باشیم.
- و به عنوان آخرین هشدار فرهنگى عرض مىشود، جوانان را دریابیم مخصوصا آن دسته از عزیزانى که در اینگونه محلات زندگى مىکنند، باید وسایل فرهنگى چنان برنامهریزى شود که فرد فرد این محلات ارزشمند خود مبلغ دین مبین اسلام و فرهنگ ناب شیعه باشند.
غروب بود و صداى اذان در گوش شهر طنین انداخته بود و من براى پیوستن به جارى نماز دل به دریاى جماعتحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مىسپارم. تا شبانگاه دستاورد حضور در «بیت النور» را به تشنگان کوثر تقدیم کنم.
حامد حجتى - قم - تیرماه76